Jedným z troch predpokladov na zápis do zoznamu odborných garantov je úspešné vykonanie skúšky alebo odborná prax vo verejnom obstarávaní.
Skúška sa skladá z písomnej časti alebo z písomnej časti a ústnej časti vykonanej prezenčnou, elektronickou alebo kombinovanou formou. Podľa dôvodovej správy k novele
ZVO odborná skúška bude zameraná nielen na elementárny prehľad v rámci relevantnej právnej úpravy, ale primárne by mala klásť dôraz na overenie "reálnych schopností" žiadateľa zameraných na analytické schopnosti, prácu s judikatúrou a podobne, a to napríklad prostredníctvom prípadových štúdií. Odborný garant je preto aj zákonom vnímaný ako odborník, ktorý nielen aplikuje postupy verejného obstarávania, ale vie sa nad nimi zamyslieť viac do hĺbky, v kontexte a zároveň si uvedomuje aj následky svojho konania.
Alternatívou k zloženiu odbornej skúšky je preukázanie odbornej praxe. V prípade, ak žiadateľ preukáže zrealizovanie najmenej 10 postupov zadávania zákaziek alebo koncesií počas 10 rokov, nemusí absolvovať odbornú skúšku (pozor, nezapočítavajú sa zákazky s nízkou hodnotou). Podkladom pre zápis do zoznamu odborných garantov na základe predchádzajúcej odbornej praxe je predloženie zoznamu dotknutých verejných obstarávaní s potvrdením príslušného verejného obstarávateľa.
Ak sa vrátime späť k variante odbornej skúšky, skúšajúcim je skúšobná komisia. Táto je spôsobilá skúšať a rozhodovať o výsledku skúšky, ak sú súčasne prítomní všetci jej členovia, pričom podrobnosti o činnosti skúšobnej komisie upravuje Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") v štatúte skúšobnej komisie, ktorý je dostupný na webovej stránke úradu.
Podľa štatútu je skúšobná komisia trojčlenná, tvorená predsedom a ďalšími dvoma členmi menovanými na časovo neobmedzené obdobie. Minimálne jeden z členov komisie nesmie byť v štátnozamestnaneckom pomere s ÚVO. Takéhoto člena nominuje napríklad Najvyšší kontrolný úrad SR, záujmové združenia zamestnávateľov, vysoké školy a podobne.
Skúšobná komisia sa zostavuje samostatne na každý termín odbornej skúšky. Jej členovia majú zodpovednosť za výkon a priebeh odbornej skúšky, a to v súlade so skúšobným poriadkom ÚVO. Ďalej musia byť objektívni a nestranní. Musia zaznamenávať výsledky odborných skúšok do hodnotiacich hárkov a zároveň vyhotovovať sumárne hodnotiace hárky, zápisnice a oznámenia o výsledkoch odborných skúšok.
VZDELÁVANIE
Koncepciu profesionalizácie a vzdelávanie odborných garantov kreuje ÚVO v súčinnosti s akademickou obcou, externými odborníkmi z praxe pôsobiacimi v SR a v zahraničí, expertmi z Európskej únie a Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj. Pokiaľ ide o vzdelávanie odborných garantov, toto predstavuje dôležitú časť profesionalizácie vo verejnom obstarávaní. Vzdelávanie sa vykonáva v súlade s plánom vzdelávania, ktorý zverejňuje ÚVO na svojom webe.
Z dôvodovej správy k novele
ZVO vyplýva, že s cieľom vzdelávania odborných garantov bude ÚVO zabezpečovať workshopy, školenia, odborné konferencie a tiež simulácie procesu verejného obstarávania. ÚVO môže nariadiť povinnú účasť na odbornej príprave v prípade, keď nastali podstatné zmeny v právnych predpisoch, alebo je to potrebné z dôvodu analýzy systémových nedostatkov vo verejnom obstarávaní.
VYČIARKNUTIE ZO ZOZNAMU ODBORNÝCH GARANTOV
Vyčiarknutie zo zoznamu odborných garantov bude ÚVO realizovať automaticky alebo na základe rozhodnutia v správnom konaní a za splnenia zákonom ustanovených podmienok. Predpokladom automatického vyčiarknutia zo zoznamu odborných garantov je smrť, vyhlásenie za mŕtveho, žiadosť samotného odborného garanta alebo obmedzenie spôsobilosti na právne úkony. Dôvodmi, ktoré sú predmetom správneho konania, sú strata bezúhonnosti alebo uplatnenie sankčného postihu za porušenie pravidiel verejného obstarávania.
SANKCIE
Sankcie má právomoc ukladať ÚVO odborným garantom v prípade, keď z ich strany dôjde k závažnému porušeniu pravidiel verejného obstarávania. Pozitívne možno vnímať to, že ÚVO pri prvom porušení pravidiel verejného obstarávania pristúpi k písomnému upozorneniu, teda k preventívnemu opatreniu. V prípade následnej recidívy (opakovania) bude uplatňovať ukladanie sankcie. Tieto môžu byť vo forme preskúšania, pokuty alebo vyčiarknutia zo zoznamu odborných garantov v závislosti od závažnosti a povahy sankcionovaného porušenia. Pozor, ÚVO môže uložiť súčasne pokutu aj preskúšanie. Odborný garant sa môže zodpovednosti za delikt zbaviť preukázaním tzv. liberačného dôvodu (pozri najmä
§ 184 ods. 3 ZVO).
V tomto momente teda čaká ÚVO a skúšobné komisie, ale zároveň aj samotných odborných garantov neľahká úloha splniť ciele profesionalizácie, ktorými sú zefektívnenie verejného obstarávania, zvýšenie transparentnosti, celkové skvalitnenie postupov vo verejnom obstarávaní a znižovanie administratívnej záťaže.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32017H1805
https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=497431