Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Verejné obstarávanie v obecnej samospráve

Dátum: Rubrika: Z rozhodovacej činnosti

Príspevok sa venuje otázke verejného obstarávania v činnosti obecných samospráv v Slovenskej republike a Českej republike. Prvý prípad sa týka porušenia ustanovení pri zrušení obstarávania. V druhej časti sa venujeme posúdeniu predmetu obstarávania z hľadiska jeho skutočného rozsahu.
SLOVENSKÁ REPUBLIKA
Obec je verejným obstarávateľom. Na obstaranie stavebných prác na predmet materskej školy použila postup pre zadávanie podlimitných zákaziek, pričom zákazka mala byť financovaná z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti. V lehote na predkladanie ponúk predložilo ponuku sedem uchádzačov. O sedem dní neskôr obstarávateľ zverejnil vo Vestníku verejného obstarávania (ďalej len "VVO") oznámenie o výsledku verejného obstarávania, ktorým zrušil predmetné verejné obstarávanie. V nadväznosti na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie zverejnil na svojom profile dokument Doplnenie dôvodov, ktoré viedli verejného obstarávateľa k zrušeniu verejného obstarávania, ktorý odoslal aj všetkým uchádzačom a o dva dni neskôr uverejnil vo VVO redakčnú opravu k predmetnému oznámeniu. V ňom uviedol, že verejné obstarávanie zrušil, pretože sa v priebehu obstarávania vyskytli dôvody osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno požadovať, aby sa v obstarávaní pokračovalo, a to vzhľadom na zistenia, ktoré by mohli byť identifikované ako porušenia zákona, ktoré mohlo mať zásadný vplyv na výsledok obstarávania. V nadväznosti na to vydal Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") rozhodnutie, v ktorom konštatoval, že obstarávateľ porušil § 57 ods. 2 v spojení s § 10 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní v platnom znení (ďalej len "ZVO") tým, že zrušil verejné obstarávanie na základe skutočností, ktoré nepredstavujú dôvody hodné osobitného zreteľa, pre ktoré by nebolo možné od obstarávateľa požadovať, aby v obstarávaní pokračoval, pričom takéto porušenie malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok obstarávania. Podľa § 10 ods. 2 ZVO obstarávateľ musí dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti. Podľa § 57 ods. 2 ZVO obstarávateľ môže zrušiť verejné obstarávanie alebo jeho časť aj vtedy, ak sa v priebehu postupu verejného obstarávania vyskytli dôvody hodné osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno od obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval.
Spôsoby zrušenia vyhláseného verejného obstarávania upravuje § 57 ZVO. Zatiaľ čo právna úprava v ods. 1 predmetného ustanovenia zakotvuje taxatívny výpočet obligatórnych dôvodov, pre ktoré je obstarávateľ povinný pristúpiť k zrušeniu verejného obstarávania, ods. 2 ustanovuje fakultatívne dôvody, kedy obstarávateľ môže verejné obstarávanie zrušiť. ÚVO poukazuje na to, že existenciu fakultatívnych dôvodov pre zrušenie verejného obstarávania je však obstarávateľ povinný nielen tvrdiť, ale aj preukázať, pričom tieto dôvody musia byť objektívne a musia závisieť vždy od konkrétnej situácie, do ktorej sa obstarávateľ dostal pri zadávaní zákazky. V tejto súvislosti ÚVO považuje za potrebné zdôrazniť, že všetky ustanovenia ZVO treba vykladať vždy tak, aby boli rešpektované princípy verejného obstarávania, ktoré vyplývajú z jednotlivých smerníc EÚ, ako aj § 10 ods. 2 ZVO. To znamená, že pri posúdení zákonnosti dôvodov nemožno odhliadnuť od pravidiel, ktoré vyplývajú z princípov verejného obstarávania. Postup má byť odôvodnený a podporený určitými závažnými skutočnosťami takého významu a intenzity, na základe ktorých nie je možné od obstarávateľa rozumne očakávať, že by vo verejnom obstarávaní pokračoval, inak by došlo k neprimeranému zásahu do práv samotných uchádzačov zúčastňujúcich sa verejného obstarávania s cieľom získať zákazku. Samotné ustanovenie § 57 ods. 2 ZVO pritom samo obsahuje demonštratívny výpočet dôvodov, pre ktoré nemožno od obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval, teda okolností, ktoré možno považovať za dôvody hodné osobitného zreteľa. Medzi tieto patrí aj obstarávateľom proklamované zistenie takých porušení, ktoré má, alebo by mohlo mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania, avšak iba za podmienok, že takéto porušenie ustanovenia ZVO a jeho vplyv na výsledok verejného obstarávania sú v súlade s princípom transparentnosti podľa § 10 ods. 2 ZVO dostatočne preukázané, odôvodnené a preskúmateľné.
Povinnosťou obstarávateľa je teda riadne preukázať vplyv ním uvádzaných dôvodov, pre ktoré sa rozhodol zrušiť použitý spôsob zadávania zákazky, t.j. ako predmetné dôvody ovplyvnili alebo môžu ovplyvniť proces verejného obstarávania, ako ovplyvnia výber úspešného uchádzača a či je tento vplyv tak zásadného charakteru, že je nutné pristúpiť k zrušeniu verejného obstarávania, lebo by inak došlo k porušeniu ustanovení ZVO. Obstarávateľ opieral rozhodnutie o zrušení o tieto dôvody, ktoré považoval za hodné osobitného zreteľa:
-
zmena súťažných podkladov (opis predmetu zákazky, výkazu výmer a projektovej dokumentácie) na základe žiadostí o vysvetlenie podľa § 48 ZVO a s tým súvisiace predlžovanie lehoty na predkladanie ponúk,
-
predložené neprimerane nízke ponuky vo vzťahu k určenej hodnote zákazky,
-
zverejnenie oznámenia o zmene lehoty na predkladanie ponúk vo VVO v deň uplynutia lehoty na predkladanie ponúk.
Vo vyjadrení k podkladom pre rozhodnutie obstarávateľ opísal skutkový stav a k dôvodom hodným osobitného zreteľa uviedol len, že ÚVO neakceptoval zjednanie nápravy vo väzbe na prvé rozhodnutie doplnením a preukázaním týchto dôvodov:
a)
značný rozsah vykonaných zmien v opise predmetu zákazky - zmeny a doplnenia výkazu výmer - zadania a projekčnej dokumentácie, čo poukazuje na nejednoznačný opis predmetu zákazky,
b)
opakované zmeny v stanovenej lehote na predkladanie ponúk - predlžovanie lehoty na predkladanie ponúk,
c)
odoslanie oznámenia o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.