Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Predbežné otázky v rozhodovacej praxi Úradu pre verejné obstarávanie

Dátum: Rubrika: Články

Znenie zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") zaväzuje hospodárske subjekty zúčastňujúce sa verejného obstarávania vykonávať svoje úkony riadne a včas. Keď príde k zmeškaniu lehoty, jej odpustenie nie je dodatočne možné a hospodársky subjekt svoje práva vo verejnom obstarávaní stráca. Aj keď teda príde k porušeniu ZVO, hospodársky subjekt nie je oprávnený toto porušenie namietať v neskoršom štádiu verejného obstarávania a jeho právo nie je už vymožiteľné. Z týchto pravidiel však existujú výnimky, ktoré sú uvedené v tomto článku.
PRÁVA PATRIA BDELÝM
V rozhodovacej praxi Úradu pre verejné obstarávanie [1] (ďalej len "ÚVO") je dlhodobo ustálené pravidlo, podľa ktorého si hospodárske subjekty musia uplatniť svoje práva včas, inak o tieto práva prídu. Ak sa tak teda nestane, v ďalšom procese verejného obstarávania už nemožno porušenia ZVO namietať. Ako príklad možno uviesť situáciu, keď uchádzač po predložení ponuky do verejného obstarávania následne namieta nezákonnosť súťažných podkladov len preto, pretože bol v zmysle súťažných podkladov z verejného obstarávania vylúčený. Môže ísť o znenie podmienky účasti technickej a odbornej spôsobilosti podľa § 34 ZVO, ktorú uchádzač nenamietal v lehote na predkladanie ponúk a ktorú predložením ponuky akceptoval. Pri uplatňovaní práv vo verejnom obstarávaní teda musia hospodárske subjekty dbať na včasnosť svojich úkonov, námietok a žiadostí. Nikto sa teda nemôže vo verejnom obstarávaní spoliehať na to, že si uplatní svoje práva neskôr, alebo že si ich uplatní len v prípade, ak to bude potrebné.
K tomu možno poukázať na znenie rozsudku Najvyššieho súdu SR z 19. júla 2012, sp. zn. 5Sžf/65/2011: "Na tomto mieste najvyšší súd dáva do pozornosti zásadu, ktorá platila už v ‚ rímskom práve, podľa ktorej ,vigilantibus iura scripta sunt' t.j. ,práva patria len bdelým' (pozorným, ostražitým, opatrným, starostlivým), teda tým, ktorí sa aktívne zaujímajú o ochranu a výkon svojich práv a ktorí svoje procesné oprávnenia uplatňujú včas a s dostatočnou starostlivosťou a predvídavosťou. V slobodnej spoločnosti je totiž predovšetkým vecou nositeľov práv, aby svoje práva bránili a starali sa o ne, inak ich podcenením či zanedbaním môžu strácať svoje práva majetkové, osobné, satisfakčné a pod. To platí obdobne aj o využívaní zákonných procesných ustanovení včítane využitia možnosti podania opravných prostriedkov."
 
 
Neuplatnením práva teda právo v procese verejného obstarávania definitívne zaniká a zmeškanie lehoty nemožno hospodárskemu subjektu odpustiť. Verejné obstarávanie je prísne formalizovaný proces založený na konkrétnych princípoch [2], ktoré musí verejný obstarávateľ a obstarávateľ v každom prípade dodržať. Na to, aby to bolo vo verejnom obstarávaní možné, je na druhej strane aj každý hospodársky subjekt povinný postupovať podľa ustanovení ZVO a zákonných úkonov verejného obstarávateľa a obstarávateľa. Z toho vyplýva následne obojstranne predvídateľný postup, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je aj riadne a včasné uplatňovanie práv hospodárskych subjektov. Z týchto pravidiel však existujú aj výnimky, ktoré definuje rozhodovacia prax Úradu pre verejné obstarávanie a ktoré možno na oboch stranách predvídateľne uplatňovať vo verejnom obstarávaní.
VÝNIMKY Z PRAVIDLA
Zaužívaným typom predbežnej otázky, o ktorej ÚVO rozhoduje v rámci svojej rozhodovacej praxe, je zákonnosť žiadostí o vysvetlenie a/alebo doplnenie podľa § 40 ods. 4 ZVO [3], § 53 ods. 1 ZVO [4], § 53 ods. 2 ZVO [5], a ďalších typov žiadostí podľa ZVO, ktoré častokrát predchádzajú vylúčeniu hospodárskeho subjektu/ponuky z verejného obstarávania. Pri posudzovaní zákonnosti vylúčenia z procesu verejného obstarávania je teda ÚVO automaticky povinný právne posudzovať aj všetky úkony predchádzajúce tomuto vylúčeniu a vyhodnocovať, či boli tieto úkony zákonné, alebo nie. Nezákonný úkon totiž nemôže zakladať zákonné vylúčenie z procesu verejného obstarávania, a to pri akejkoľvek žiadosti adresovanej hospodárskemu subjektu alebo pri akomkoľvek inom úkone. V druhom rade je dôležitá aj samotná transparentnosť vykonávaných úkonov v zmysle princípov verejného obstarávania [2] a súčasne aj preskúmateľnosť týchto úkonov [6]. K zodpovedaniu týchto predbežných otázok prichádza spravidla v námietkovom konaní [7], v ktorom hospodárske subjekty namietajú úkony verejného obstarávateľa a obstarávateľa.
K tomuto typu predbežných otázok mož
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.