Nachádzame sa v období, kedy môžu členské štáty Európskej únie predkladať svoje návrhy do pripravovaných nových smerníc o verejnom obstarávaní. Európska komisia tieto návrhy posúdi a zároveň vyhodnocuje nástroje a inštitúty obsiahnuté v zatiaľ stále platných smerniciach. Ak budú mať nové pravidlá Európskej únie pre verejné obstarávanie podobu smerníc (zvažuje sa aj forma nariadenia), členské štáty budú mať po ich prijatí transpozičnú lehotu na prijatie nových vnútroštátnych predpisov o verejnom obstarávaní, takže asi v roku 2027 budeme mať úplne nový zákon o verejnom obstarávaní. Keďže sa budú kreovať nové pravidlá zadávania verejných zákaziek, je možné prichádzať aj s návrhmi, ktoré súčasné znenie smerníc nepripúšťajú. Tento článok je zbierkou nápadov, ktorých spoločným menovateľom je priniesť zjednodušenie pravidiel verejného obstarávania a ktoré budú ešte predmetom diskusie, čiže nemusia sa objaviť v oficiálnych návrhoch za SR a ak by aj niektoré boli zaslané na Európsku komisiu, nie je garantovaná ich akceptácia. Skúsme si tieto návrhy diskutované v rámci sekcie metodiky a vzdelávania Úradu pre verejné obstarávanie, ale aj v rámci komunikácie so zástupcami verejných obstarávateľov predstaviť a čitatelia si môžu vytvoriť vlastný úsudok o ich vhodnosti a prínose k efektívnejšiemu zadávaniu verejných zákaziek.
DYNAMICKÝ NÁKUPNÝ SYSTÉM
Dynamický nákupný systém (ďalej len "DNS") je jedným z najpopulárnejších postupov zadávania zákaziek pre jeho rýchlosť, možnosť predĺženia jeho trvania, možnosť navýšenia jeho predpokladanej hodnoty a relatívnej jednoduchosti jeho zriadenia, keďže opis zákazky sa vytvára až pri čiastkových zákazkách. Treba priznať, že to je efektívnejší spôsob ako uzavretie rámcovej dohody. Jeho limitujúcim faktom je však podmienka bežnej dostupnosti. Navrhovanou zmenou pravidiel hry by mohlo byť, že by DNS nebol viazaný na bežnú dostupnosť tovarov, stavebných prác alebo služieb. Jediným rizikom by tu následne bolo určovanie krátkych lehôt na predkladanie ponúk v prípade takých čiastkových zákaziek, ktoré svojím objemom, ale aj zložitosťou bývajú za súčasných pravidiel zadávané štandardnými nadlimitnými súťažnými postupmi (napr. verejnou alebo užšou súťažou). Verejní obstarávatelia a obstarávatelia by tak museli venovať zvýšenú pozornosť pri stanovení minimálnej lehoty na predkladanie ponúk a museli by v týchto zložitejších prípadoch opustiť mantinel "iba" 10-dňovej lehoty na predkladanie ponúk.
Ďalším námetom na zmenu by bola možnosť skrátiť minimálnu lehotu na predkladanie ponúk v prípade čiastkových zákaziek po dohode so záujemcami v prípade všetkých typov verejných obstarávateľov [t.j. aj verejných obstarávateľov podľa § 7 ods. 1 písm. a) zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO")] a pre obstarávateľov. Zároveň by dohodu nebolo nevyhnutné dosiahnuť osobitne pre každú čiastkovú zákazku, ale verejný obstarávateľ/obstarávateľ by mohol určiť za účelom dosiahnutia dohody podmienky, za ktorých možno určiť kratšiu lehotu - napríklad podľa rozsahu danej čiastkovej zákazky (napr. v prípade DNS na výpočtovú techniku by verejný obstarávateľ určil rozsah v počte objednávaných notebookov a podľa toho by určil minimálne lehoty na predkladanie ponúk, ku ktorým by sa kvalifikovaní záujemcami vyjadrovali).
NÁVRHY NA ZMENU PRAVIDIEL PRE NADLIMITNÉ POSTUPY ZADÁVANIA ZÁKAZIEK
Za zváženie by určite stálo aj skrátenie minimálnych lehôt na predkladanie ponúk/lehoty na predloženie žiadostí o účasť v prípade nadlimitných postupov zadávania zákaziek (napr. v prípade nadlimitnej verejnej súťaže namiesto 30 dní zvážiť 25 dní). Alternatívou by mohlo byť (po vzore vnútroštátnej úpravy podlimitných zákaziek) zvážiť osobitné lehoty v prípade zákaziek na tovary/služby a osobitné (dlhšie) lehoty v prípade zákaziek na stavebné práce.
Aktuálne pravidlá ponúkajú v prípade nadlimitných zákaziek široké spektrum rôznych postupov, ale minimálne v podmienkach verejného obstarávania na Slovensku to neznamená, že tieto postupy sú aktívne a v početnej množine aj využívané. Postupy ako súťažný dialóg alebo rokovacie konanie so zverejnením vieme spočítať počas roka na prstoch jednej ruky, inovatívne partnerstvo nebolo od účinnosti ZVO (apríl 2016) použité na Slovensku ani raz. Z uvedeného dôvodu sa javí ako vhodné zredukovať počty nadlimitných postupov, napríklad zlúčiť súťažný dialóg s rokovacím konaním so zverejnením (pri súťažnom dialógu by nebolo povinnosťou zverejniť kritériá na vyhodnotenie ponúk na začiatku použitéh
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).