Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obchádzanie zákona o verejnom obstarávaní použitím výnimky pre nájom a nadobúdanie existujúcich nehnuteľností
Dátum: Rubrika: Články
V praxi sa často stretávame s prípadmi, keď verejní obstarávatelia z rôznych dôvodov uzatvárajú zmluvy označené ako nájomné zmluvy, či už v právom postavení prenajímateľa verejného majetku, alebo nájomcu súkromného majetku, a to bez použitia postupov verejného obstarávania, no v skutočnosti zadávajú zákazky či koncesie na uskutočnenie stavebných prác, prípadne poskytovanie služieb. Najčastejšie ide o situácie prenájmu verejného majetku (majetku štátu, obcí, vyšších územných celkov či verejnoprávnych inštitúcií) súkromnému sektoru rozširovaním práv a povinností zmluvných strán nájomných zmlúv o stavebné práce (či už rekonštrukciu, alebo, dokonca, výstavbu úplne nových nehnuteľností) alebo je nájomná zmluva uzatvorená s odkladacou podmienkou rekonštrukcie jestvujúcej stavby prenajímateľom podľa požiadaviek verejného obstarávateľa. V tomto článku sa pokúsime stručne popísať rozdiely medzi typickou nájomnou zmluvou a zákazkou, prípadne koncesiou, a ich porovnaním popísať podstatu toho, za akých okolností dochádza k obchádzaniu zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov (ďalej aj "ZVO" alebo "zákon o verejnom obstarávaní"), a tým k spáchaniu správneho deliktu podľa § 182 ods. 1 písm. a) ZVO.
Ustanovenie § 1 ods. 2 písm. c) ZVO upravuje exempciu z postupov verejného obstarávania na uzatváranie zmlúv, ktorých predmetom je nadobúdanie existujúcich stavieb alebo nájom existujúcich stavieb a iných nehnuteľností, alebo nadobúdanie práv k nim akýmkoľvek spôsobom financovania. Z vlastnej praxe vieme, že táto výnimka je až príliš často aplikovaná za účelom vyhýbania sa postupom verejného obstarávania. Uvedené sa deje aj napriek tomu, že § 1 ods. 16 ZVO explicitne zakazuje zadávanie zákaziek, prípadne koncesií podľa § 1 ods. 2 až 13 ZVO s cieľom vyhnúť sa použitiu postupov a pravidiel podľa zákona o verejnom obstarávaní. Najčastejšie sa tak deje tým postupom, že verejný obstarávateľ, resp. obstarávateľ (ďalej zjednodušene len "verejný obstarávateľ") uzatvorí nájomnú zmluvu k budove, pozemku vo vlastníctve verejného obstarávateľa s tým, že nájomca počas trvania nájmu vykoná rekonštrukciu existujúcej stavby, prípadne na pozemku vlastníctve verejného obstarávateľa nájomca vybuduje stavbu s predkupným právom/"povinnosťou kúpy" verejného obstarávateľa. Menej často sa stretávame so situáciou, keď je uzatvorená nájomná zmluva, resp. zmluva o budúcej nájomnej zmluve, kde verejný obstarávateľ vystupuje v právom postavení nájomcu a prenajímateľ má vykonať na predmete nájmu rôzne stavebné úpravy, prípadne ešte len predmet nájmu vybudovať.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.