Akcia typu „Meet the buyer“, voľne preložené ako „Poznajte svojho obstarávateľa“, predstavuje neformálny spôsob komunikácie obstarávateľa s dodávateľmi, ktorého hlavným cieľom je zoznámiť potenciálneho dodávateľa s plánmi obstarávateľa. Konzultácie s dodávateľmi v rôznych formách majú, najmä v zahraničí, dlhoročnú tradíciu a sú veľmi odporúčanou formou prieskumu trhu či alternatívou k prípravnej trhovej konzultácii, ktorá sa už týka konkrétnej verejnej zákazky. Od vydania smerníc EÚ z roku 2014 sú všeobecne veľmi odporúčaným a postupne aj častejšie používaným prostriedkom pred zahájením obstarávania. Tieto akcie môžu organizačne nenáročným spôsobom podporiť strategické nakupovanie a následne aj širšiu súťaž medzi dodávateľmi.
Formu komunikácie obstarávateľa s dodávateľmi upravovala už predchádzajúca smernica EÚ z roku 2004 ako tzv. "technický dialóg". Dlhoročnú zahraničnú tradíciu majú akcie typu Meet the buyer (ďalej len "MTB") ako forma komunikácie obstarávateľa smerom k dodávateľom spočívajúca najmä v prezentácii plánovaných investícií s cieľom informovať dodávateľa o zámeroch a prioritách obstarávateľa pre určité obdobie, prípadne v určitom segmente. Okrem toho, obstarávateľ touto formou môže avizovať zámer využitia nových postupov, stratégií, aktualizovaných obchodných podmienok a podobne. Obstarávateľ tak má možnosť na akcii MTB predstaviť potenciálnym dodávateľom súhrnne verejné zákazky plánované na určité obdobie alebo s nimi diskutovať o koncepčných zmenách v obstarávaní pre konkrétne typy investícií a získať tak vhodnú spätnú väzbu. Dodávateľom zároveň informácie o plánoch obstarávateľa umožnia efektívnejšie riadiť svoje kapacity. Občas sú akcie konané aj ako príležitosť pre širší okruh dodávateľov a obstarávateľov s označením "Meet the sellers". Možno tak zhrnúť, že formy MTB môžu byť ľubovoľné, a tým aj označenie, samozrejme, prispôsobené podľa situácie a preferencie organizátora.
Na rozdiel od príbuzného inštitútu prípravnej trhovej konzultácie (ďalej len "PTK") nie je spôsob komunikácie medzi obstarávateľom a dodávateľmi formou MTB českým zákonom č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (ďalej len "ZZVZ") a ani ekvivalentným slovenským zákonom č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") akokoľvek definovaný. Nakoniec ani smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES(ďalej len "smernica 2014/24/EÚ") akcie tohoto typu nijak nekoriguje. Táto skutočnosť je daná najmä absenciou potreby ustanovovať bližšie pravidlá komunikácie obstarávateľa s účastníkmi trhu vo fáze, kedy sú iba identifikované a oznamované plány obstarávateľa (typicky pre určité obdobie) a tok informácií je oproti PTK smerovaný najmä zo strany obstarávateľa voči trhu bez potenciálneho dopadu na nastavenie súťažných podmienok. Možno predpokladať, že v rámci akcie MTB prebieha tiež voľná diskusia medzi obstarávateľom a potenciálnymi dodávateľmi. V porovnaní s povahou informácií tradične vyťažovanými prostredníctvom PTK však majú informácie získané v rámci akcie MTB iba základnú povahu. Regulácia akcií MTB z pohľadu práva verejného obstarávania tak úplne logicky nie je potrebná, pretože potenciálny negatívny vplyv na hospodársku súťaž medzi dodávateľmi budúcich verejných zákaziek, ktoré sú prostredníctvom MTB avizované, je minimálny.
INVESTIČNÉ PLÁNY OBSTARÁVATEĽA
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).