Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Úskalia sociálneho verejného obstarávania v podmienkach Slovenskej republiky

Dátum: Rubrika: Články

Verejné obstarávanie je v podmienkach SR náročným procesom, ktorý má za cieľ zabezpečiť transparentnosť, efektívnosť a rovnosť prístupu vo verejných zákazkách. Sociálne verejné obstarávanie navyše prináša aspekt spoločenskej zodpovednosti, podporu sociálnych cieľov a zlepšenie pracovných podmienok. Napriek týmto pozitívnym ambíciám však existujú významné úskalia a výzvy, ktorým sociálne verejné obstarávanie čelí. Patria medzi ne najmä často nedostatočne vymedzené legislatívne požiadavky, nepostačujúca koordinácia medzi zainteresovanými stranami, nízka informovanosť a riziko obchádzania zákonných postupov. Tento článok skúma, aké prekážky a problémy komplikujú úspešnú implementáciu sociálneho hľadiska do verejného obstarávania a aké kroky by mohli prispieť k ich prekonaniu.
SOCIÁLNE HĽADISKO VO VEREJNOM OBSTARÁVANÍ
Do zákona č. 343/2015 Z. z o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") sa povinnosť uplatňovať sociálne hľadisko dostala v nadväznosti na prijatie zákona č. 112/2018 Z.z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ako aj v nadväznosti na odporúčanie Európskej komisie a potreby rozšíriť na Slovensku používanie sociálneho hľadiska.
Sociálnym hľadiskom je podľa § 2 ods. 5 písm. p) ZVO
"taký aspekt súvisiaci s predmetom zákazky, ktorý môže viesť k pozitívnemu sociálnemu vplyvu plnenia predmetu zákazky, najmä k vytvoreniu alebo podpore tvorby pracovných príležitostí, dôstojným, spravodlivým a uspokojivým pracovným podmienkam nad rámec zákonom vyžadovanej povinnosti ich zabezpečenia, začleneniu znevýhodnených, ohrozených alebo vylúčených osôb a skupín osôb do spoločenských vzťahov a zjednodušeniu ich prístupu na trh práce, zvýšeniu dostupnosti a použiteľnosti tovarov, služieb a stavebných prác pre zdravotne postihnuté osoby, etickému a spravodlivému obchodovaniu, zabezpečeniu rastu ekonomiky založenej na vedomostiach a inováciách, udržateľnosti zdrojov a sociálnej a územnej súdržnosti, k zvyšovaniu zodpovednosti dodávateľov vo vzťahu k záujmom spoločnosti, najmä integrovaním sociálne prospešných aktivít do činnosti dodávateľa a spoluprácou s jeho činnosťou dotknutými subjektmi alebo zmierňovaniu dôsledkov ekonomického a sociálneho zaostávania najmenej rozvinutých okresov."
Sociálne hľadisko vo verejnom obstarávaní teda predstavuje začlenenie spoločenských a etických aspektov do procesu verejného obstarávania. Cieľom je najmä podporiť pozitívny vplyv na spoločnosť, ako aj rôznorodé komunity, pričom zohľadňuje nielen ekonomické faktory, ale aj sociálne hodnoty. Tieto hodnoty môžu zahŕňať
podporu zamestnanosti znevýhodnených skupín, zlepšenie pracovných podmienok, podporu malých a stredných podnikov, znižovanie nerovností a podporu sociálnej inklúzie,
keďže práve sociálne verejné obstarávanie môže pomáhať prekonávať spoločenské bariéry a nerovnosti v prístupe k práci a ekonomickým zdrojom. Inými slovami, sociálne hľadisko umožňuje, aby verejné obstarávanie nebolo len prostriedkom pre zabezpečenie tovarov a služieb, ale aj nástrojom na pozitívne spoločenské zmeny. Napriek tomu, že ZVO prináša definíciu sociálneho hľadiska, v praxi sa častokrát stretávame s jeho uplatňovaním len v minimálnej miere alebo s využitím nástrojov, ktoré sa sociálneho hľadiska týkajú len okrajovo. Typickým príkladom je nástroj transparentného účtu bez nadväznosti na platby subdodávateľom. Naplnenie sociálneho hľadiska prostredníctvom tohto nástroja možno len za predpokladu, že sa tým dosiahne etické a spravodlivé obchodovanie. Použitie transparentného účtu bez možnosti sledovania aj platieb subdodávateľom môže byť považované za opatrenie podporujúce transparentnosť a zodpovednosť, no samo o sebe striktne nenapĺňa rozmer sociálneho hľadiska v zmysle definície podľa ZVO, keďže sociálne hľadisko vo verejnom obstarávaní sa primárne zameriava na podporu sociálnej inklúzie, pracovných štandardov, ochranu znevýhodnených skupín a spoločenskú zodpovednosť dodávateľov. Transparentný účet však môže nepriamo podporiť sociálne ciele tým, že posilňuje dôveru verejnosti vo verejné obstarávanie, zvyšuje kontrolu nad nakladaním s verejnými financiami, pomáha zabrániť korupcii a konfliktom záujmov. V kombinácii s ďalšími opatreniami zameranými na sociálne ciele môže byť transparentný účet užitočnou súčasťou širšieho rámca spoločensky zodpovedného verejného obstarávania, avšak podľa môjho názoru by bolo žiaduce, aby sa transparentný účet stal bežne využívaným nástrojom vo verejnom obstarávaní vzhľadom na to, že ide o hospodárenie so štátnymi finančnými prostriedkami alebo so zverenými prostriedkami z fondov a rôznych iných dotačných schém.
V súvislosti s aplikáciou sociálneho hľadiska nám novelizované ustanovenie § 10 ods. 7 ZVO ustanovuje povinnosť aplikovať sociálne hľadisko nasledovne:
"verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. b) až e) a obstarávateľ sú v kalendárnom roku, v ktorom začali alebo realizovali najmenej desať verejných obstarávaní okrem podlimitných zákaziek na tovary a služby a podlimitných zákaziek na stavebné práce s predpokladanou hodnotou zákazky nižšou ako 300 000 eur, povinní najmenej v 6% z týchto verejných obstarávaní použiť sociálne hľadisko alebo environmentálne hľadisko v opise predmetu zákazky ako osobitnú podmienku plnenia zmluvy alebo ako kritérium na vyhodnotenie ponúk. Verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. a) je povinný použiť environmentálne hľadisko najmenej v 6% verejných obstarávaní podľa prvej vety a sociálne hľadisko najmenej v 6% verejných obstarávaní podľa prvej vety."
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.