Jednotlivé fázy (stupne) kontroly verejného obstarávania a obstarávania zo strany ÚVO ako SO sú predbežná kontrola (v programovom období 2014 - 2020 známa ako prvá
ex ante
kontrola) a kontrola po uzavretí zmluvy (v programovom období 2014 - 2020 známa ako štandardná ex post kontrola). Kontrola po vyhlásení verejného obstarávania, ale ešte vo fáze pred uzavretím zmluvy s úspešným uchádzačom (v programovom období 2014 - 2020 známa ako druhá
ex ante
kontrola) sa nebude vykonávať vôbec, čím sa sleduje efektívnejšie nastavenie systému kontroly bez zbytočných zdržaní vedúcich k uzavretiu dodávateľskej zmluvy.
Aj v programovom období 2021 - 2027 sa kompletná dokumentácia k zákazkám [v prípade predbežnej kontroly dokumentácia podľa
§ 170 ods. 3 písm. a) a
písm. b) ZVO, t.j. oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania, súťažné podklady a dokumentácia k určeniu predpokladanej hodnoty zákazky a k prípravným trhovým konzultáciám, ak boli uplatnené] bude zo strany prijímateľa predkladať cez informačný systém ITMS, pričom prijímateľ bude povinný jednotlivé časti dokumentácie evidovať do ITMS samostatne, aby celkový objem dát za jednu prílohu neprekročil 100 MB. V prípade predbežnej kontroly sa dokumentácia predkladá na ÚVO ako SO. Poskytovateľovi sa dokumentácia predkladá vo fáze predbežnej kontroly iba vtedy, ak prijímateľ dobrovoľne požiada poskytovateľa o výkon vecnej kontroly (kontrola súladu návrhu opisu zákazky so schváleným projektom) a zákazka je zároveň predmetom predbežnej kontroly na ÚVO ako SO.
V prípade kontroly po uzavretí zmluvy prijímateľ predkladá kompletnú dokumentáciu poskytovateľovi za účelom výkonu rizikovej analýzy (kontrolované budú iba zákazky vyhodnotené poskytovateľom ako rizikové). V rámci rizikových kritérií bude hodnotený typ obstarávajúceho subjektu, prípadný negatívny mediálny podnet, predchádzajúce zrušenie súťaže, vyšší počet podmienok účasti finančného a ekonomického postavenia a technickej alebo odbornej spôsobilosti, identifikovaný konflikt záujmov a ďalšie skutočnosti. Na ÚVO ako SO prijímateľ predkladá kompletnú dokumentáciu v origináli do štyroch pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia ÚVO ako SO o začatí kontroly po uzavretí zmluvy (týka sa všetkých nadlimitných zákaziek a iných ako nadlimitných zákaziek, ktoré budú vyhodnotené ako rizikové), pričom doručením dokumentácie sa rozumie jej sprístupnenie pre ÚVO ako SO v ITMS. Kontrola ÚVO ako SO po uzavretí zmluvy sa začína dňom doručenia oznámenia o začatí kontroly po uzavretí zmluvy zo strany ÚVO ako SO prijímateľovi prostredníctvom ITMS. Rovnako ako v programovom období 2014 - 2020 bude akceptovateľné, ak prijímateľ uvedie prostredníctvom hypertextového linku odkaz na dokumentáciu zverejnenú v elektronickom prostriedku použitom na účely zadávania zákazky (týka sa napr. zjednodušeného postupu pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby) alebo ak prijímateľ predloží cez ITMS prihlasovacie údaje, ktoré zabezpečia, že poskytovateľ a ÚVO ako SO bude mať prístup k dokumentácii k zákazke, ktorá je nahratá v elektronickom prostriedku (napr. v systéme elektronickej platformy EVO alebo v komerčných elektronických prostriedkoch ako Eranet alebo Josephine), a to pre účely výkonu kontroly.
V prípade, že dokumentácia predložená cez ITMS nie je predložená v požadovanom rozsahu, prijímateľ je povinný predložiť aj chýbajúcu časť dokumentácie cez ITMS na základe žiadosti ÚVO ako SO alebo poskytovateľa (v prípade kontroly po uzavretí zmluvy) o doplnenie dokumentácie doručenej v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe. Ak prijímateľ nedoručí ÚVO ako SO kompletnú dokumentáciu, resp. v prípade predbežnej kontroly dokumentáciu podľa
§ 170 ods. 3 písm. a) a
písm. b) ZVO a dokumentáciu k určeniu predpokladanej hodnoty zákazky a k prípravným trhovým konzultáciám (ak boli uplatnené), ÚVO ako SO odo dňa odoslania oznámenia o prerušení kontroly preruší kontrolu a nariadi prijímateľovi v určenej lehote doručiť kompletnú dokumentáciu prostredníctvom ITMS. ÚVO ako SO v tomto prípade oznámenie o prerušení kontroly bezodkladne doručí prijímateľovi prostredníctvom ITMS. Ak je kontrola prerušená, lehoty spojené s jej výkonom neplynú. Kontrola je prerušená odo dňa odoslania oznámenia o prerušení kontroly do dňa doručenia kompletnej dokumentácie.
Osobitnou náležitosťou dokumentácie je povinnosť prijímateľa predložiť zoznam zákaziek rovnakého alebo obdobného charakteru ako predmet zákazky, ktoré sa zadávali alebo plánujú zadávať počas kalendárneho roka, ak je predmetom kontroly verejného obstarávania alebo obstarávania podlimitná zákazka, zákazka s nízkou hodnotou alebo zákazka, na ktorú sa nevzťahuje
ZVO podľa § 1 ods. 13 až ods. 15. Prijímateľ má možnosť pre tento účel predložiť plán verejného obstarávania, ak ho má prijímateľ vytvorený a schválený (možno využiť aj odkaz na webové sídlo prijímateľa, na ktorom je plán zverejnený). Ak daná organizácia (prijímateľ) nemá zostavený plán verejného obstarávania, predkladá aktuálny zoznam zákaziek rovnakého alebo obdobného charakteru ako predmet zákazky alebo alternatívne, ak prijímateľ neeviduje zákazky rovnakého alebo podobného charakteru ako predmet zákazky, uvedenú skutočnosť potvrdí jednoduchým čestným vyhlásením.
PREDBEŽNÁ KONTROLA
Predbežná kontrola (v programovom období 2014 - 2020 označená ako prvá
ex ante
kontrola) sa vykonáva na základe žiadosti/podnetu prijímateľa. Predbežnú kontrolu vykonáva ÚVO ako SO ešte vo fáze pred vyhlásením verejného obstarávania alebo pred uzavretím zmluvy/zadaním objednávky, ak ide o postup obstarávania. Uvedený typ kontroly má za úlohu pôsobiť preventívne a odchytiť chyby ešte pred vyhlásením zákazky, ktoré možno ešte jednoduchou úpravou dokumentácie odstrániť, keďže zákazka ešte nie je oficiálne vyhlásená.
Predbežnej kontrole podľa relevantnosti k príslušnému postupu verejného obstarávania alebo obstarávania podliehajú najmä nasledujúce dokumenty:
a)
dokument preukazujúci určenie predpokladanej hodnoty zákazky vrátane podpornej dokumentácie, na základe ktorej bola stanovená (napr. identifikované ponuky, predchádzajúce zmluvy, katalógy, cenníky a pod.),
b)
predbežné oznámenie (ak je relevantné),
c)
návrh oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania alebo iný obdobný dokument, ktorým sa verejné obstarávanie vyhlasuje (napr. návrh oznámenia o vyhlásení súťaže návrhov, návrh výzvy na účasť v súťažnom dialógu, návrh oznámenia o zámere uzavrieť zmluvu pri priamom rokovacom konaní),
d)
návrh oznámenia o vyhlásení súťaže návrhov (pri súťaži návrhov),
e)
návrh výzvy na predkladanie ponúk (pri bežnom postupe pre podlimitné zákazky na stavebné práce),
f)
návrh oznámenia o zámere uzavrieť zmluvu (pri priamom rokovacom konaní),
g)
odôvodnenie použitia priameho rokovacieho konania,
h)
návrh súťažných podkladov alebo iný obdobný dokument (napr. návrh súťažných podmienok pri súťaži návrhov, návrh informatívneho dokumentu pri súťažnom dialógu),