Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Prehľad zmien vykonaných v zákone o verejnom obstarávaní malou a veľkou novelou

Dátum: Rubrika: Aktuality

Článok prehľadnou formou informuje o najzásadnejších zmenách vykonaných v zákone č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") prostredníctvom tzv. malej a veľkej novely ZVO. Článok poskytuje prehľad najdôležitejších zmien ZVO a stručné vysvetlenie dosahu týchto zmien na prax verejného obstarávania.

ZVO bol v krátkom čase menený a dopĺňaný prostredníctvom dvoch noviel:

  • Zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o strategických investíciách“), tzv. malá novela ZVO. Tento zákon bol pripravený Ministerstvom dopravy SR.
  • Zákon č. 179/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „veľká novela“). Tento zákon bol pripravený Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
ZÁKON O STRATEGICKÝCH INVESTÍCIÁCH - MALÁ NOVELA ZVO
Zákon o strategických investíciách novelizuje okrem iného aj ZVO. Konkrétne ide o čl. XI. zákona o strategických investíciách. Zákon o strategických investíciách
nadobudol účinnosť 27. júna 2024.
Zákon o strategických investíciách prináša do ZVO najmä nasledujúce zmeny a doplnenia:

1. Zmeny v základných ustanoveniach ZVO a v postupoch vo verejnom obstarávaní

    • Dopĺňa sa § 1 ZVO o nový odsek 18, podľa ktorého sa ZVO vzťahuje na zadávanie zákaziek a zadávanie koncesií týkajúcich sa strategickej investície a úsekov diaľnic, o ktorých to ustanoví osobitný predpis, ako aj na správu vo verejnom obstarávaní v týchto veciach, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Definíciu pojmu strategická investícia, ako aj definíciu pojmov investor, investičný projekt obsahuje zákon o strategických investíciách. Vláda SR určuje investíciu za strategickú, pričom rozhodnutie vlády SR o určení investičného projektu za strategickú investíciu sa uverejňuje v Zbierke zákonov SR, na úradných tabuliach všetkých dotknutých obcí a na ich webových sídlach, ak ich majú zriadené.
    • Vo vzťahu k strategickým investíciám sa odchylne od štandardného režimu podľa ZVO upravuje lehota pre podanie žiadosti o vysvetlenie zo strany záujemcu. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ nebudú povinní poskytnúť vysvetlenie, ak žiadosť o vysvetlenie nebude doručená včas, a to najmenej 11 kalendárnych dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk, návrhov alebo lehoty na predloženie žiadostí o účasť.

2. Zmeny týkajúce sa správy vo verejnom obstarávaní

    • Na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) sa vytvára útvar dohľadu pre strategickú agendu, ktorý bude priamo riadiť podpredseda úradu pre strategickú agendu. Tento nový útvar dohľadu pre strategickú agendu bude teda pomerne samostatný. Bude príslušný na výkon dohľadu nad verejným obstarávaním (teda aj na rozhodovanie o námietkach), ktorý sa týka strategickej agendy.
    • Orgánmi ÚVO sú podľa novej právnej úpravy predseda ÚVO a podpredseda úradu pre všeobecnú agendu a nový podpredseda úradu pre strategickú agendu.
    • Podpredsedu úradu pre strategickú agendu vymenúva a odvoláva vláda SR na návrh vedúceho Úradu vlády SR, na rozdiel od podpredsedu úradu pre všeobecnú agendu, kde právo navrhovať podpredsedu zostalo v pôsobnosti predsedu ÚVO.
    • Vypúšťa sa podmienka byť držiteľom platného osvedčenia NBÚ na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa Tajné v prípade fyzických osôb, ktoré majú byť zvolené a vymenované za predsedu ÚVO a podpredsedu ÚVO

3. Zmeny pri dohľade nad verejným obstarávaním

    • Vypúšťa sa v celom ZVO inštitút žiadosti o nápravu. Pri namietaní napríklad podmienok uvedených v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo v súťažných podkladoch alebo pri namietaní poskytnutého vysvetlenia bude teda po novom potrebné podávať priamo námietky na ÚVO a kontrolovanému.
    • Zrušením inštitútu žiadosti o nápravu nie je dotknutá možnosť požiadať zo strany záujemcov a uchádzačov o vysvetlenie (aj v spojení s výhradami) informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti. Rovnako zo strany verejného obstarávateľa a obstarávateľa (kontrolovaného) zostáva zachovaná možnosť vykonať autoremedúrou nápravu namietaných skutočností po doručení námietok.
    • V nadväznosti na zrušenie inštitútu žiadosti o nápravu sa v texte ZVO vypúšťajú, resp. menia aj príslušné dotknuté ustanovenia ZVO. Nadpis štvrtej hlavy ZVO znie: ,,DOHĽAD NAD VEREJNÝM OBSTARÁVANÍM“ (pôvodný názov znel: ,,REVÍZNE POSTUPY“).
    • Pre zrušenie inštitútu žiadosti o nápravu nemusí podaniu námietok predchádzať doručenie žiadosti kontrolovanému o preskúmanie postupu či o nápravu v postupe.
    • Významne sa skracuje lehota na doručenie niektorých námietok. Vo všeobecnosti pôjde o lehot
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.