Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Podlimitné zákazky po novom

Dátum: Rubrika: Aktuality

Ďalšia "veľká" novela zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"), prinášajúca zjednodušovanie procesov, bola Národnou radou SR schválená 19. júna 2024 a prezidentom SR podpísaná 2. júla 2024. Účinnosť nadobudne 1. augusta 2024 a ako každá väčšia zmena pravidiel pre zadávanie verejných zákaziek prináša aj úpravy finančných limitov, od ktorých závisí zložitosť a administratívna náročnosť postupov verejného obstarávania. Asi najväčšou zmenou je zrušenie zákaziek s nízkou hodnotou a ich zlúčenie s podlimitnými zákazkami, čím dochádza k (želanej) redukcii počtu národných postupov, ktorých bolo v porovnaní s inými členskými štátmi EÚ jednoducho priveľa. Okrem zlúčenia kategórie zákaziek s nízkou hodnotou a podlimitných zákaziek novela prináša aj samotné zjednodušenie postupov, keď sa uvoľnia ruky verejným obstarávateľom, ale rizikom môže byť zníženie transparentnosti týchto postupov, keď vo väčšine prípadov podlimitné zákazky nebudú zverejnené, ale bude ponechané na rozhodnutí verejného obstarávateľa, ktoré hospodárske subjekty osloví s výzvou na predloženie ponuky. Z pohľadu dodávateľov tak bude pri väčšom počte zákaziek obmedzená ich možnosť zúčastniť sa procesov verejného obstarávania a súťažiť o zákazku. Cieľom tohto článku je vysvetliť nové postupy zadávania podlimitných zákaziek, predstaviť nové limity, pri ktorých sa tieto postupy budú uplatňovať, a pomenovať výhody, ale aj riziká uvoľnených pravidiel.
ZAČNIME ZVÝŠENÍM FINANČNÉHO LIMITU PRE ZÁKAZKY MALÉHO ROZSAHU PODĽA § 1 ODS. 14 ZVO
Úvodom je vhodné poukázať na zvýšenie finančného limitu pre zákazky malého rozsahu, ktorý bude predmetom úpravy v § 1 ods. 14 ZVO (predtým išlo o § 1 ods. 15 ZVO). Tento limit, od ktorého zákazky už budú v pôsobnosti ZVO, sa zvyšuje pomerne výrazne, a to z 10 000 eur bez DPH na 50 000 eur bez DPH. Všeobecná výnimka podľa § 1 ods. 14 ZVOtak znie po novom nasledovne:
tento zákon sa nevzťahuje na zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok
.
Výklad však zostáva rovnaký. Ak verejný obstarávateľ počas kalendárneho roka nenakúpi vecne/funkčne súvisiaci predmet zákazky za 50 000 eur bez DPH a viac, nepostupuje pri zadávaní zákazky v režime verejného obstarávania podľa ZVO. Keďže legislatívna zmena je účinná počas roka (od 1. augusta 2024), uvedené znamená, že pokiaľ určitý verejný obstarávateľ do 1. augusta 2024 dosiaľ nakúpil vecne súvisiace komodity v sume napríklad 8 500 eur bez DPH, od 1. augusta 2024 už bude môcť uvažovať v celkovom rozsahu do 50 000 eur bez DPH, t.j. po dátume účinnosti novely bude môcť zadať rovnaké zákazky ešte do sumy 41 499 eur bez DPH.
Aký postup majú verejní obstarávatelia uplatniť pri zadávaní zákaziek tohto typu? Je to na ich rozhodnutí, postup môžu určiť napríklad v internom riadiacom akte/internej smernici. Nie je vylúčené ani priame zadanie, ale rovnako možno uskutočniť prieskum trhu, napríklad formou e-mailového oslovenia vybraných záujemcov, prípadne uskutočniť webový prieskum na základe cenníkov/katalógov zverejnených na webe.
Pokiaľ predpokladaná hodnota zákazky bola určená sumou 50 000 eur bez DPH a vyššou, nachádzame sa vo finančnom limite podlimitnej zákazky, keď ďalší postup závisí od typu verejného obstarávateľa, od predmetu zákazky (tovary/služby/stavebné práce), ale aj od skutočnosti, či zákazka bude spolufinancovaná z fondov EÚ.
PODLIMITNÉ ZÁKAZKY S OSLOVENÍM VYBRANÝCH ZÁUJEMCOV
Podlimitné zákazky "po novom" budú rozdelené podľa finančných limitov do dvoch kategórií, pričom prvá kategória bude zadávaná oslovením vybraných záujemcov a druhá kategória zverejnená vo vestníku verejného obstarávania. Ak sa Vám to zdá povedomé, je to obdoba nastavenia zákaziek s nízkou hodnotou, s tým rozdielom, že pri podlimitných zákazkách bez zverejnenia priamo ZVO určuje minimálny počet oslovených hospodárskych subjektov.
Zadávať podlimitné zákazky s oslovením vybraných záujemcov bude možné v prípade zákaziek na tovary a služby a tiež v prípade zákaziek na stavebné práce s predpokladanou hodnotou zákazky do 800 000 eur bez DPH. Práve vysoký finančný limit, od ktorého budú podlimitné zákazky na stavebné práce zverejňované, bol predmetom diskusií a pripomienok v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Poukazovalo sa na okolité krajiny, ktoré zverejňujú výzvy na predkladanie ponúk od podstatne nižších súm (Rakúsko od 100 000 eur, Poľsko od 30 000 eur, Maďarsko od 40 000 eur). Skloňoval sa pojem "cezhraničný záujem" (najmä na technických rokovaniach s Európskou komisiou), ktorý bude pochopiteľne oslabený, keď väčšina podlimitných zákaziek bude zadávaná "iba" cez oslovenie hospodárskych subjektov, ktorých si určí verejný obstarávateľ. Napokon sa predkladateľ novely (Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR) rozhodol limity už ďalej neprehodnocovať a v Národnej rade SR boli schválené, ako je uvedené skôr. Osobitný režim z hľadiska finančných limitov bude určený pre zákazky financované z fondov EÚ, čomu venujeme záver tohto článku.
Základné pravidlo pre podlimitné zákazky bude, aby vynaložené náklady na predmet zákazky, boli hospodárne. Ako bude procesne vyzerať vyhlásenie tohto typu podlimitných zákaziek bez zverejnenia? Verejný obstarávateľ vyzve na predloženie ponuky aspoň tri hospodárske subjekty na to určenou funkcionalitou elektronickej platformy. Tu sa pozastavme u dvoch skutočností. Novela ZVO určuje minimálny počet oslovených hospodárskych subjektov, ktorý samozrejme môže byť vyšší ako traja oslovení záujemcovia, ale nemusí. Druhou skutočnosťou, ktorá stojí za pozornosť, je zachovanie povinnosti zadávať tento typ zákaziek prostredníctvom elektronickej platformy, ktorej používanie je bezplatné a jej správcom je Úrad vlády SR. Táto časť bola živo diskutovaná, väčšina verejných obstarávateľov by privítala možnosť výberu elektronického prostriedku, ale predkladateľ novely sa rozhodol zachovať súčasný stav, keď pre iné ako nadlimitné zákazky je povinnosťou verejných obstarávateľov využívať elektronickú platformu verejného obstarávania (EPVO).
Aké výhody prináša možnosť pre verejného obstarávateľa vybrať
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.