Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Nová aplikačná a rozhodovacia prax ohľadom konfliktu záujmov

Dátum: Rubrika: Články

Článok sa venuje novej aplikačnej a rozhodovacej praxi zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") ohľadom konfliktu záujmov. V článku je uvedený aj stručný prierez aktuálnou právnou úpravou konfliktu záujmov vo všeobecnosti a aktuálnou úpravou konfliktu záujmov vo verejných obstarávaniach spolufinancovaných z fondov EÚ (Operačný program Slovensko) a z Plánu obnovy a odolnosti. V článku sú zanalyzované najnovšie a z hľadiska praxe zaujímavé rozhodnutia ÚVO, ktoré sa týkajú konfliktu záujmov.
PRÁVNA ÚPRAVA KONFLIKTU ZÁUJMOV A METODIKA ÚVO VŠEOBECNE
Podľa § 10 ods. 2 ZVO:
"Verejný obstarávateľ a obstarávateľ musia dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti."
Podľa § 23 ods. 1 ZVO:
"Verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní zabezpečiť, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť hospodársku súťaž alebo porušiť princíp transparentnosti a princíp rovnakého zaobchádzania."
Podľa § 23 ods. 2 ZVO: "
Konflikt záujmov
zahŕňa najmä situáciu, ak zainteresovaná osoba, ktorá môže ovplyvniť výsledok alebo priebeh verejného obstarávania, má priamy alebo nepriamy finančný záujem, ekonomický záujem alebo iný osobný záujem, ktorý možno považovať za ohrozenie jej nestrannosti a nezávislosti v súvislosti s verejným obstarávaním."
Podľa § 23 ods. 3 ZVO: "
Zainteresovanou osobou je najmä
a)
zamestnanec verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ktorý sa podieľa na príprave alebo realizácii verejného obstarávania alebo iná osoba, ktorá poskytuje verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi podpornú činnosť vo verejnom obstarávaní a ktorá sa podieľa na príprave alebo realizácii verejného obstarávania alebo
b)
osoba s rozhodovacími právomocami verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ktorá môže ovplyvniť výsledok verejného obstarávania bez toho, aby sa nevyhnutne podieľala na jeho príprave alebo realizácii."
Podľa § 23 ods. 4 ZVO:
"Zainteresovaná osoba oznámi verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi akýkoľvek konflikt záujmov vo vzťahu k hospodárskemu subjektu, ktorý sa zúčastňuje prípravných trhových konzultácií, záujemcovi, uchádzačovi, účastníkovi alebo dodávateľovi bezodkladne po tom, ako sa o konflikte záujmov dozvie."
Podľa § 23 ods. 5 ZVO:
"Verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní prijať primerané opatrenia a vykonať nápravu, ak zistia konflikt záujmov. Opatreniami podľa prvej vety sú najmä vylúčenie zainteresovanej osoby z procesu prípravy alebo realizácie verejného obstarávania alebo úprava jej povinností a zodpovednosti s cieľom zabrániť pretrvávaniu konfliktu záujmov."
Vo
výkladovom stanovisku ÚVO č. 2/2016
sa konštatuje, že
verejný obstarávateľ sa musí počas celého procesu verejného obstarávania zaoberať možným konfliktom záujmov, pričom je povinný náležitým spôsobom preskúmať a posúdiť, či v konkrétnom verejnom obstarávaní nedošlo k zvýhodneniu určitého uchádzača oproti iným uchádzačom.
Dôležité je preskúmať, či takémuto subjektu nevznikla
neoprávnená výhoda,
ktorá by mohla skresliť hospodársku súťaž, a teda či v danom prípade zo strany verejného obstarávateľa nedošlo k porušeniu princípov verejného obstarávania vo väzbe na možný konflikt záujmov.
Dôkazné bremeno vo vzťahu k preukazovaniu prípadného konfliktu záujmov a vysporiadaniu sa so zistenými skutočnosťami, ktoré zakladajú možný konflikt záujmov, znáša verejný obstarávateľ, ktorý musí byť schopný preukázať, že sa možným konfliktom záujmov zaoberal a v prípade, ak bol takýto konflikt záujmov identifikovaný, zároveň musí preukázať, aké opatrenia na jeho odstránenie boli prijaté.
Ako sa uvádza aj vo
všeobecnom metodickom usmernení ÚVO č. 9/2016,
inštitút konfliktu záujmov je založený na aktívnej úlohe verejného obstarávateľa/obstarávateľa, ktorý je povinný zabezpečiť, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, vedúcemu k narušeniu alebo obmedzeniu hospodárskej súťaže alebo porušeniu princípu transparentnosti a princípu rovnakého zaobchádzania. Kľúčovou úlohou verejného obstarávateľa/obstarávateľa je identifikovať zainteresované osoby, ktoré môžu ovplyvniť výsledok alebo priebeh verejného obstarávania vo väzbe na možné záujmy týchto osôb, ktoré by mohli predstavovať ohrozenie ich nestrannosti a nezávislosti v súvislosti s verejným obstarávaním.
Optimálnym spôsobom identifikácie zainteresovaných osôb je prijatie vnútorného predpisu alebo interného riadiaceho aktu, ktorý zmapuje procesy verejného obstarávateľa/obstarávateľa súvisiace s prípravou a realizáciou verejného obstarávania vo väzbe na možnosť vzniku konfliktu záujmov.
Podľa komentára k ZVO [1]: je verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinný
počas celého procesu verejného obstarávania rešpektovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov a princíp transparentnosti.
Cieľom princípu nediskriminácie hospodárskych subjektov, rovnakého zaobchádzania a princípu transparentnosti je napomôcť rozvoju skutočnej hospodárskej súťaže a účelnému vynakladaniu verejných prostriedkov, ako aj zabrániť riziku uprednostňovania určitých uchádzačov alebo záujemcov a svojvoľnému prístupu subjektu uskutočňujúceho verejné obstarávanie.
V súlade s týmito princípmi sa uchádzači a záujemcovia musia nachádzať v rovnakej pozícii tak v čase vypracovania ponúk, žiadosti o účasť, ako aj v čase ich hodnotenia.
V rozpore s princípom transparentnosti je akékoľvek konanie subjektu uskutočňujúceho verejné obstarávanie, ktoré by robilo verejné obstarávanie nečitateľné, nekontrolovateľné alebo horšie kontrolovateľné.
Podľa komentára k ZVO samotná existencia konfliktu záujmov tak, ako je definovaný v § 23 ods. 2 ZVO, neznamená porušenie ZVO, dochádza k nemu až vtedy, ak takýto konflikt záujmov predstavuje potenciálne alebo ­reálne obmedzenie hospodárskej súťaže alebo porušenie princípu transparentnosti a princípu rovnakého zaobchádzania. To môže nastať, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ konflikt záujmov vôbec neidentifikoval, hoci tento existoval, alebo ak zistený konflikt záujmov neadresoval primeranými opatreniami alebo vôbec.
Rovnako ani samotná existencia zainteresovanej osoby generálne nestačí na konštatovanie konfliktu záujmov. Táto osoba musí mať zároveň aj istý kvalifikovaný záujem v súvislosti s príslušnou verejnou zákazkou. Tento záujem môže byť priamy alebo nepriamy, finančný, ekonomický alebo osobný. ZVO žiadnu z týchto kvalifikácií záujmu bližšie nedefinuje.
Podľa komentára k ZVO
o priamom záujme
možno hovoriť vtedy, ak je napríklad zainteresovaná osoba spoločníkom uchádzača, ktorý bude úspešný.
Nepriamy záujem
sa bude týkať zainteresovanej osoby, ktorá môže benefitovať z konfliktu záujmov prostredníctvom tretej osoby. Zainteresovaná osoba môže byť napríklad subdodávateľom uchádzača, ktorý získa zákazku. O
finančný záujem
pôjde tiež v prípade, ak zainteresovaná osoba pôsobí ako uchádzač alebo jeho spoločník. Získaním zákazky tak získa zainteresovaná osoba priamo alebo nepriamo majetkový prospech. Za
ekonomický záujem
možno považovať napríklad situá­ciu, ak je zainteresovaná osoba zamestnancom uchádzača a svojím konaním môže prispieť k úspechu uchádzača, čo môže viesť k zlepšeniu jej postavenia v rámci štruktúry príslušného uchádzača. Osobný záujem môže spočívať v preferencii určitého dodávateľa z dôvodu blízkeho rodinného vzťahu alebo priateľstva.
KONFLIKT ZÁUJMOV VO VEREJNÝCH OBSTARÁVANIACH SPOLUFINANCOVANÝCH Z FONDOV EÚ
Podľa Príručky k procesu a kontrole verejného obstarávania/obstarávania, Programové obdobie 2021 - 2027 (Operačný program Slovensko), Verzia: 2, dátum vydania 01.08.2024 (ďalej len "Príručka") [2]: je verejný obstarávateľ podľa § 23 ods. 1 ZVO povinný zabezpečiť, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť hospodársku súťaž alebo porušiť princíp transparentnosti a princíp rovnakého zaobchádzania upravený v § 10 ods. 2 ZVO.
Predmetom kontroly verejného obstarávania je aj skutočnosť, či bol v procese verejného obstarávania vylúčený konflikt záujmov podľa § 23 ZVO. Prijímateľ je povinný skúmať a predchádzať konfliktu záuj
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.