Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zvýšená sadzba DPH a jej vplyv na eurofondové projekty
Dátum: Rubrika: Články
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
V tomto článku sa venujeme problematike zvýšenej sadzby DPH a jej vplyvu na eurofondové projekty. Budeme analyzovať možné dôsledky na jednotlivé fázy projektového cyklu, od prípravy a podávania žiadostí o nenávratný finančný príspevok (ďalej len "NFP") až po implementáciu a ukončenie projektov.
Prijatím zákona č. 278/2024 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, známeho aj ako tzv. konsolidačný balíček, dochádza k zvýšeniu sadzby DPH z 20% na 23%. Cieľom tohto opatrenia je stabilizácia verejných financií a zabezpečenie ich udržateľnosti v dlhodobom horizonte. Zvýšenie DPH sa však netýka všetkých tovarov a služieb rovnako. Pre vybrané komodity a služby sa uplatní znížená sadzba DPH vo výške 19%, resp. 5%. Tento diferencovaný prístup má za cieľ zmierniť vplyv zvýšenia DPH na sociálne slabšie skupiny obyvateľstva a zároveň podporiť vybrané sektory ekonomiky.
V súvislosti so zvýšením sadzby DPH vyvstáva množstvo otázok, najmä čo sa týka jeho vplyvu na eurofondové projekty. Tieto projekty, financované z fondov Európskej únie, zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozvoji Slovenska a jeho regiónov. Zvýšenie DPH by mohlo mať negatívny vplyv na implementáciu týchto projektov, a to najmä z dôvodu zvýšených nákladov na realizáciu aktivít.
Zameriame sa preto na kľúčové otázky, ktoré v súvislosti so zvýšením DPH vyvstávajú, a v neposlednom rade sa budeme venovať aj metodickým usmerneniam vydaným Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (ďalej len "MIRRI"), ktoré majú žiadateľom a prijímateľom NFP pomôcť zorientovať sa v tejto novej situácii.
Cieľom článku je poskytnúť komplexný prehľad o problematike zvýšenej sadzby DPH a jej vplyve na eurofondové projekty a zároveň ponúknuť praktické rady a odporúčania pre všetkých, ktorí sa na implementácii týchto projektov podieľajú.
JE POTREBNÉ MENIŤ PODMIENKY VO VYHLÁSENÝCH VÝZVACH NA PREDKLADANIE ŽIADOSTÍ O NFP?
Zvýšenie sadzby DPH prirodzene vyvoláva otázku, či je potrebné v dôsledku tejto zmeny upravovať aj podmienky vo vyhlásených výzvach na predkladanie žiadostí o NFP. V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že samotné navýšenie sadzby DPH nie je automatickým dôvodom na zmenu výzvy.
MIRRI vo svojom usmernení k uplatňovaniu zvýšenej sadzby DPH od 1. januára 2025 objasňuje, že zmena výzvy by bola nevyhnutná iba v prípade, keď by nebolo možné v rámci existujúcich podmienok výzvy a súvisiacej dokumentácie zohľadniť navýšenie oprávnených výdavkov v dôsledku zvýšenej DPH.
Inými slovami, ak je možné v rámci aktuálnych pravidiel výzvy a sprievodnej dokumentácie (napr. príručky pre žiadateľov, vzorovej zmluvy o NFP a pod.) premietnuť zvýšenie DPH do rozpočtu projektu bez nutnosti meniť iné podmienky výzvy, nie je potrebné výzvu meniť.
Zmena výzvy by prichádzala do úvahy iba v situáciách, keď by zvýšenie DPH malo zásadný vplyv na niektoré z kľúčových parametrov výzvy, ako napríklad celková alokácia výzvy, maximálna výška NFP na jeden projekt, alebo oprávnené obdobie realizácie projektu. V takýchto prípadoch by bolo potrebné výzvu upraviť tak, aby reflektovala novú ekonomickú realitu a zabezpečila, že projekty budú môcť byť realizované v súlade s pravidlami a cieľmi programu.
Je dôležité si uvedomiť, že zmena výzvy je administratívne náročný proces, ktorý môže viesť k zdržaniam v procese hodnotenia žiadostí o NFP. Preto je v záujme všetkých zainteresovaných strán, aby sa k zmene výzvy pristupovalo iba v nevyhnutných prípadoch, keď nie je možné inak zabezpečiť riadnu implementáciu eurofondových projektov.
JE POTREBNÉ UPRAVOVAŤ UŽ PODANÉ ŽIADOSTI O NFP?
V nadväznosti na predchádzajúcu časť, v ktorej sme sa venovali otázke zmien vo vyhlásených výzvach, sa teraz zameriame na problematiku úprav už podaných žiadostí o NFP.
V kontexte zvýšenia sadzby DPH je dôležité si uvedomiť, že žiadosti o NFP, ktoré boli podané pred 1. januárom 2025, boli vypracované s ohľadom na pôvodnú sadzbu DPH (20%). Zvýšenie DPH na 23% tak môže mať vplyv na rozpočet projektu a celkové oprávnené výdavky.
Usmernenie MIRRI k uplatňovaniu zvýšenej sadzby DPH od 1. januára 2025 explicitne uvádza, že úprava predloženej žiadosti o NFP je možná, avšak
len za účelom úpravy rozpočtu zohľadňujúcej navýšenie sadzby DPH.
To znamená, že žiadateľ môže upraviť svoju žiadosť tak, aby v nej premietol zvýšené náklady súvisiace s DPH. Žiadosť by mala byť inak vecne nezmenená a mala by si zachovať svoj pôvodný rozsah a ciele.Je dôležité zdôrazniť, že úprava žiadosti o NFP je možná už v čase konania o žiadosti. To znamená, že žiadateľ nemusí čakať na výsledok hodnotenia svojej žiadosti, ale môže ju upraviť ihneď po tom, ako sa dozvie o zvýšení sadzby DPH.
Pri úprave žiadosti o NFP treba dodržiavať zásadu správneho finančného riadenia, transparentnosti a rovnakého zaobchádzania. To znamená, že úprava žiadosti musí byť odôvodnená a musí byť vykonaná v súlade s pravidlami programu.
V prípade, že žiadateľ neupraví svoju žiadosť o NFP a jeho žiadosť bude schválená, bude musieť zvýšené náklady súvisiace s DPH znášať z vlastných zdrojov. Preto je v záujme žiadateľa, aby svoju žiadosť upravil a premietol do nej zvýšenie sadzby DPH.
AKO SA ZMENA DPH TÝKA PREBIEHAJÚCICH A UKONČENÝCH VEREJNÝCH OBSTARÁVANÍ?
Zmena sadzby DPH má vplyv aj na prebiehajúce a ukončené verejné obstarávania, a to najmä v kontexte zmlúv uzatvorených na základe týchto obstarávaní. V tejto časti sa detailne pozrieme na to, ako sa s touto zmenou vysporiadať a aké sú možnosti úpravy zmlúv v súvislosti so zvýšením DPH.
Metodické usmernenia ÚVO
Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") vydal metodické usmernenie č. 14733-5000/2024, ktoré sa zaoberá aj problematikou zmeny sadzby DPH v zmluvách. Podľa tohto usmernenia
predstavuje zvýšenie DPH nepodstatnú zmenu zmluvy,
ak zmluvné strany nemajú dojednané iné pravidlá zmeny zmluvy.V usmernení sa doslovne uvádza:
"Vo všeobecnosti možno konštatovať, že legislatívna zmena predstavujúca percentuálne zvýšenie dane z pridanej hodnoty (ďalej len "DPH") predstavuje vo vzťahu k už uzavretým zmluvám, ktoré sú výsledkom verejného obstarávania s presahom plnenia do roku 2025 (ak zmluvné strany nemajú dojednané jasné, presné pravidlá zmeny zmluvy v zmysle ust. § 18 ods. 1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní) nepodstatnú zmenu zmluvy podľa § 18 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní."
Dôvodom, prečo sa zvýšenie DPH považuje za nepodstatnú zmenu, je fakt, že ide o legislatívnu zmenu, ktorá rovnako zaťažuje všetky hospodárske subjekty. Nedochádza teda k naplneniu žiadneho z predpokladov, pri ktorých sa zmena zmluvy považuje za podstatnú.
Dodatky k zmluvám
V nadväznosti na skôr uvedené možno v prípade potreby
uzavrieť k zmluve dodatok, ktorým sa upraví sadzba DPH.
Zmena zmluvy z dôvodu zvýšenia DPH musí byť v písomnej forme.V metodickom usmernení ÚVO sa ďalej uvádza:
"Zvýšenie DPH je zmenou zmluvy podľa § 18 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní a podľa ust. § 18 ods. 7 zákona o verejnom obstarávaní "Zmena zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy musí byť písomná."
Pri uzatváraní dodatkov treba dbať na dodržiavanie všetkých relevantných pravidiel a postupov vrátane pravidiel o zmenách zmlúv vo verejnom obstarávaní. Je dôležité si uvedomiť, že dodatok k zmluve musí byť v súlade so zákonom č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a nesmie meniť charakter zmluvy.
ÚVO vydal niekoľko metodických usmernení, ktoré sa venujú tejto problematike.
-
Metodické usmernenie č. 14733-5000/2024:
Toto usmernenie objasňuje, že zvýšenie DPH predstavuje nepodstatnú zmenu zmluvy. To znamená, že zmluvu možno upraviť jednoduchým dodatkom a nie je potrebné vykonať nové verejné obstarávanie. Zmena zmluvy z dôvodu zvýšenia DPH musí byť v písomnej forme.-
Metodické usmernenie č. 15209-5000/2024:
Toto usmernenie sa venuje rámcovým dohodám. V prípade, že rámcová dohoda je platná aj v roku 2025, možno uzavrieť dodatok, ktorým sa navýši hodnota rámcovej dohody z titulu zvýšenej sadzby DPH. Dodatok možno uzavrieť iba v rozsahu, ktorý sa týka nevyčerpaného rozsahu z rámcovej dohody, ktorého plnenie môže/bude prebiehať v čase zvýšenej sadzby DPH.-
Metodické usmernenie č. 1572-5000/2024:
Toto usmernenie sa zaoberá situáciou, keď verejné obstarávanie prebieha aj v roku 2025. V takomto prípade možno požadovať predkladanie ponúk so zvýšenou 23% DPH, keďže plnenie bude realizované už v čase účinnosti zvýšenia sadzby DPH.ÚVO tak vo svojich metodických usmerneniach
jednoznačne požaduje,
aby sa v prípade zmeny sadzby DPH v zmluvách uzatvorených na základe verejného obstarávania
vypracoval dodatok.
Tento dodatok musí byť
vždy v písomnej forme,
a to aj v prípade, keď ide o nepodstatnú zmenu zmluvy.Dôvodom pre tento postup je zabezpečenie transparentnosti a dodržiavania pravidiel verejného obstarávania. Dodatok k zmluve slúži ako
formálny doklad o zmene sadzby DPH
a umožňuje preukázať, že zmena bola vykonaná v súlade so zákonom.Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.