Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Verejné obstarávanie v školstve

Dátum: Rubrika: Z rozhodovacej činnosti

Nielen na začiatku školského roka by sme si mali uvedomovať obrovský význam školstva pre celú spoločnosť. Aj keď budovy škôl alebo ich materiálne vybavenie sú len absolútnym základom pre jeho fungovanie, ich vhodné podmienky môžu podstatne ovplyvniť kvalitu vyučovacieho procesu. Poučenie, ako nepochybiť pri ich vytváraní, môžu poskytnúť dva príklady z rozhodovacej praxe slovenského a českého regulačného úradu.
SLOVENSKÁ REPUBLIKA
Rozhodnutie č. 3099-3000/2023 z 3. januára 2023
Samosprávny kraj ako obstarávateľ na obstaranie predmetu zákazky "Obstaranie materiálno-technického vybavenia učební" zvolil postup zadávania nadlimitných zákaziek postupom verejnej súťaže podľa § 66 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"). Účastník konania rozdelil predmetnú zákazku na 5 častí s predpokladanou súhrnnou hodnotou zákazky vo výške 745 905,83 eura bez DPH a vzhľadom na typ obstarávateľa a predmet zákazky išlo o nadlimitnú zákazku na dodanie tovaru. Výsledkom uvedeného postupu bolo uzatvorenie 5 kúpnych zmlúv na jednotlivé časti zákazky s úspešným uchádzačom.
Obstarávateľ v prílohách č. 2A až 2E návrhu zmluvných podmienok uviedol, že dodávateľ je oprávnený využiť pri realizácii dodávky subdodávateľov uvedených v prílohe č. 2 zmluvy v rozsahu údajov minimálne: názov subdodávateľa, adresa sídla/miesta podnikania, meno a priezvisko osoby oprávnenej konať za subdodávateľa, dátum narodenia osoby oprávnenej konať za subdodávateľa. Dodávateľ je povinný oznámiť akúkoľvek zmenu údajov o subdodávateľovi objednávateľovi (obstarávateľovi) do 5 pracovných dní od vzniku takejto skutočnosti. V prípade zmeny subdodávateľa počas trvania zmluvy medzi objednávateľom a dodávateľom je dodávateľ povinný najneskôr v deň, ktorý predchádza dňu, v ktorom má zmena subdodávateľa nastať oznámiť objednávateľovi zmenu subdodávateľa a v tomto oznámení uviesť minimálne podiel zákazky, ktorý má v úmysle zadať subdodávateľovi, navrhovaných subdodávateľov a predmety subdodávok a že navrhovaný subdodávateľ spĺňal podmienky účasti týkajúce sa osobitného postavenia a neexistovali uňho dôvody na vylúčenie podľa § 40 ods. 6 písm. a) až h) a ods. 7 ZVO, oprávnenie dodávať tovar sa preukazuje vo vzťahu k tej časti predmetu zákazky alebo koncesie, ktorý má subdodávateľ plniť.
Úrad v konaní o preskúmaní úkonov účastníka konania ako kontrolovaného pred uzavretím zmluvy na predmet tejto zákazky zastavil konanie konštatovaním, že nezistil porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok obstarávania.
Úrad v predmetom správnom konaní vyhodnotil ako porušenie (správne podozrenie z porušenia zákona - pozn. autorky) ZVO, ktoré nemalo vplyv na výsledok, a preto nie je súčasťou rozhodnutia o zastavení konania.
Vo vyjadrení obstarávateľ uviedol, že na základe záveru ÚVO, že nezistil porušenie zákona, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, uzatvoril zmluvy s úspešným uchádzačom v každej časti predmetu zákazky. Zároveň uviedol, že splnenie podmienky účasti podľa § 32 ods. 1 písm. e) ZVO preukazuje člen skupiny, subdodávateľ a iná osoba podľa § 34 ods. 3 ZVO len vo vzťahu k tej časti predmetu zákazky, ktorú má zabezpečiť. Zároveň doplnil, že v zmluve požadoval, aby navrhovaný subdodávateľ spĺňal podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia a neexistovali uňho dôvody na vylúčenie podľa § 40 ods. 6 písm. a) až h) a ods. 7 ZVO. Na základe toho zhrnul, že má za to, že od subdodávateľa a aj v prípade zmeny od nového subdodávateľa vyžadoval len doklady podľa § 323 ods. 1 písm. e) ZVO, a teda nekonal v rozpore s § 41 ods. 5 ZVO.
ÚVO v správnom konaní uvádza nasledovné:
Tvorba súťažných podkladov je jedným z najdôležitejších procesov v prípravnej fáze verejného obstarávania a má zásadný vplyv na vypracovanie ponuky a na samotné plnenie zmluvy. Súťažné podklady sú komplexným dokumentom obsahujúcim všetky požiadavky verejného obstarávateľa týkajúce sa predmetu zákazky a náležitostí ponuky. Ten je teda povinný v súťažných podkladoch špecifikovať všetky požiadavky, údaje a okolnosti, ktoré sú dôležité pre záujemcov, resp. uchádzačov pri tvorbe ich ponuky, ako aj pre plnenie zmluvy, ktorá bude výsledkom procesu verejného obstarávania. Z uvedeného dôvodu sa správny orgán nestotožňuje s názorom účastníka konania, že v ZVO sa nenachádza také ustanovenie, podľa ktorého ak verejný obstarávateľ neurčil v súťažných podkladoch podmienky účasti pre pôvodného navrhovaného subdodávateľa, tak potom ich nemôže vyžadovať v zmluve ani od nového subdodávateľa. V tejto súvislosti ÚVO poukazuje na § 42 ods. 1 druhú vetu ZVO, podľa ktorého v súťažných podkladoch uvedie všetky okolnosti, ktoré budú dôležité pre plnenie zmluvy a na vypracovanie ponuky. Spracovaniu súťažných podkladov by mal preto venovať náležitú pozornosť, a to aj s ohľadom na skutočnosť, že nesie plnú zodpovednosť za správnosť a úplnosť údajov v nich obsiahnutých.
Ďalej ÚVO uvádza, že využitím subdodávateľov dochádza k plneniu prostredníctvom iných kapacít, ako sú vlastné kapacity uchádzača alebo záujemcu. Účelom § 41 ZVO je vytvorenie rámca pre vzťahy so subdodávateľmi. Tento právny rámec definuje možnosti a povinnosti verejného obstarávateľa, ktorými sa určujú požiadavky vo vzťahu k subdodávateľom v súťažných podkladoch. Z formulácie ustanovenia § 41 ods. 1 ZVO - verejný o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.