Dňa 9. apríla 2022 nadobudli účinnosť nariadenia Rady Európskej únie, ktoré upravujú obmedzujúce opatrenia (medzinárodné sankcie) ekonomického a individuálneho charakteru. Ich cieľom je obmedziť nielen obchod a služby s Ruskom a Bieloruskom v súvislosti s ruskou agresiou na území Ukrajiny, ale taktiež zasiahnuť infraštruktúry, ktoré sú pre ich ekonomiky, a teda aj zbrojný priemysel a represívny štátny aparát, kľúčové. Tieto sankcie majú zásadný vplyv aj na oblasť verejného obstarávania.
Sankcie prijaté na úrovni Európskej únie sú priamo aplikovateľné, t.j. nie je ich potrebné transponovať do vnútroštátneho právneho poriadku. Od okamihu účinnosti dotknutých nariadení preto treba postupovať v ich súlade. Prvým takýmto nariadením je nariadenie Rady (EÚ) č. 269/2014 zo 17. marca 2014 o reštriktívnych opatreniach vzhľadom na konanie narúšajúce alebo ohrozujúce územnú celistvosť, zvrchovanosť a nezávislosť Ukrajiny (ďalej len "nariadenie č. 269/2014"), u ktorého došlo na základe vykonávacieho nariadenia Rady (EÚ) 2022/581 z 8. apríla 2022 k rozšíreniu sankčných zoznamov osôb, tzv. individuálne sankcie. Zásadný vplyv na zadávanie zákaziek potom majú tzv. ekonomické sankcie ustanovené článkom 5k nariadenia Rady (EÚ)
2022/576 z 8. apríla 2022, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 833/2014 o reštriktívnych opatreniach s ohľadom na konanie Ruska, ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine (ďalej len "nariadenie 2022/576"), a ktoré sú nezávislé od individuálnych sankcií. Ekonomické sankcie teda nie sú viazané na osoby na sankčných zoznamoch a za daných podmienok sa uplatnia všeobecne.
Podľa už uvedeného čl. 5k nariadenia 2022/576 sa zakazuje zadať alebo plniť akúkoľvek verejnú zákazku alebo koncesnú zmluvu spadajúcu do pôsobnosti smerníc EÚ o verejnom obstarávaní akémukoľvek ruskému štátnemu príslušníkovi, fyzickej alebo právnickej osobe, alebo subjektu či orgánu so sídlom v Rusku a právnickým osobám či orgánom, ktoré sú z viac ako 50% vlastnené takými subjektmi či sú nimi ovládané, a to ako priamo, tak i nepriamo. Dotknutá sankcia sa potom týka aj subdodávateľov, ktorí spĺňajú kritériá podľa čl. 5k nariadenia 2022/576, pokiaľ je ich podiel na plnení zákazky väčší ako 10%.
V tejto súvislosti vydala Európska komisia metodický dokument "Public Procurement sanctions against Russia" (ďalej len "metodický dokument"), ktorý sa okrem iného venuje aj praktickým dopadom sankcií ustanovených článkom 5k nariadenia 2022/576 na oblasť verejného obstarávania. [1] Súčasne bolo publikované aj výkladové stanovisko
Ministerstva pro místní rozvoj České republiky
, [2] ktoré vzhľadom na priamu aplikovateľnosť sankčných nariadení môže byť vhodným metodickým vodítkom aj pre verejných obstarávateľov na Slovensku. V ďalších častiach článku sa budeme venovať vybraným dosahom čl. 5k nariadenia 2022/576 na verejné zákazky, ktoré v metodickom dokumente zdôrazňuje Európska komisia, a to predovšetkým otázkam overenia aplikácie čl. 5k nariadenia 2022/576 na účastníkov verejného obstarávania a na už uzavreté zmluvy vo verejnom obstarávaní.
OVERENIE, ČI JE DODÁVATEĽ SANKCIONOVANÝM SUBJEKTOM
Európska komisia v metodickom dokumente zdôrazňuje, že verejní obstarávatelia sú povinní overovať vplyv sankcií podľa čl. 5 k nariadenia 2022/576 ako v priebehu verejného obstarávania, tak aj vo vzťahu k už uzavretým zmluvám. Za týmto účelom Európska komisia uverejnila návod využiteľný v oboch prípadoch, t.j. jednak pri postupe verejného obstarávania, a jednak aj pri už uzavretých zmluvách:
E
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).