V procese verejného obstarávania sa hospodárske subjekty stretávajú s požiadavkami verejných obstarávateľov a obstarávateľov na označenie dôverných informácií v ponuke, s predkladaním dôverných informácií v rámci odpovede na žiadosť o vysvetlenie ponuky a s ďalšími úkonmi súvisiacimi s ochranou dôverných informácií. Predkladaný článok sa s poukazom na rozhodovaciu prax Úradu pre verejné obstarávanie zameriava na posúdenie pravidiel pri poskytovaní a zverejňovaní konkrétnych typov dôverných informácií.
"Verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní zachovávať mlčanlivosť o informáciách označených ako dôverné, ktoré im uchádzač alebo záujemca poskytol; na tento účel uchádzač alebo záujemca označí, ktoré skutočnosti považuje za dôverné."
"Za dôverné informácie je na účely tohto zákona možné označiť výhradne obchodné tajomstvo, technické riešenia a predlohy, návody, výkresy, projektové dokumentácie, modely, spôsob výpočtu jednotkových cien a ak sa neuvádzajú jednotkové ceny, ale len cena, tak aj spôsob výpočtu ceny a vzory."
Hospodársky subjekt môže predložiť dôverné informácie buď v rámci ponuky, alebo v rámci procesu verejného obstarávania v následnej komunikácii s verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom. V prvom prípade hospodársky subjekt vypracuje ponuku podľa súťažných podkladov, a túto spolu s dôvernými informáciami predloží v procese verejného obstarávania verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi na vyhodnotenie. Druhým prípadom je predloženie dôverných informácií v rámci odpovede na žiadosť o vysvetlenie.
Podľa dlhodobo ustálených pravidiel vyhodnocovania ponúk verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ je povinný vyhodnocovať ponuky podľa súťažných podkladov, ktoré si sám stanovil. Ak bol hospodársky subjekt povinný predložiť a označiť dôverné informácie už v ponuke, pravidlá uvedené v § 22 ZVO sa vzťahujú už na obsah ponuky. V rámci následnej aplikácie žiadosti o vysvetlenie podľa § 53 ods. 1 alebo 2 ZVO má však verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ titul na vyžadovanie dodatočných vysvetlení a dôkazov k ponuke, čo značí, že mantinely vyžadovania a poskytovania dôverných informácií bude potrebné zohľadniť pri príprave žiadosti o vysvetlenie a pri príprave odpovede na žiadosť o vysvetlenie.
V praxi prichádza často k vyžadovaniu rozborov jednotkových cien, kalkulačných vzorcov, subdodávateľských cenových ponúk a ďalšieho množstva informácií a dôkazov, a to najčastejšie za účelom overenia reálnosti cien v ponuke alebo odstránenia pochybností, nezrovnalostí alebo nejasností objavených pri vyhodnocovaní v ponuke. V tomto momente vzniká otázka, čo sú verejný obstarávateľ a obstarávateľ oprávnení od hospodárskeho subjektu požadovať a čo je povinný hospodársky subjekt predložiť. Táto otázka sa naskytuje hlavne v prípadoch, keď verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ požaduje od hospodárskeho subjektu predložiť napríklad podrobný rozbor desiatok položiek
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).