Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Návrhy na začatie prejudiciálneho konania k problematike verejného obstarávania

Dátum: Rubrika: Z rozhodovacej činnosti

Súdny dvor Európskej únie vydal v mesiacoch september - október 2023 nasledujúce návrhy k problematike verejného obstarávania.
 
Vec C303/22
7. september 20223
Návrh na začatie prejudiciálneho konania, ktorý podal Krajský soud v Brně (Česká republika)
Účastníci konania
CROSS Zlín a.s. proti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, vedľajší účastník konania: Statutární město Brno
Prejudiciálne otázky
1. Český súd sa pýta Súdneho dvora EÚ na zlučiteľnosť vnútroštátnej právnej úpravy týkajúcej sa opravných prostriedkov vo veciach verejného obstarávania so smernicou Rady z 21. decembra 1989 o koordinácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa uplatňovania postupov preskúmavania v rámci verejného obstarávania tovarov a prác (89/665/EHS) (ďalej len "smernica 89/665") a s článkom 47 Charty základných práv Európskej únie (ďalej len "Charta").
2. Uvedený súd konkrétne pochybuje o tom, či sú v súlade so smernicou 89/665 a s článkom 47 Charty vnútroštátne predpisy, ktoré umožňujú uzavrieť zmluvy na plnenie predmetu verejného obstarávania pred tým, ako súd rozhodne o opravnom prostriedku podanom uchádzačom, ktorým sa napáda jeho vylúčenie z verejného obstarávania a zadanie zákazky jednému z jeho konkurentov.
I.
Právny rámec
A.
Právo Únie
Smernica 89/665
3. Článok 1 ("Rozsah pôsobnosti a dostupnosť postupov preskúmania") stanovuje:
"1. Táto smernica sa vzťahuje na zákazky uvedené v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ [z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 
2004/18/ES (Ú.v. EÚ L 94, 2014, s. 65)], pokiaľ tieto zákazky nie sú v súlade s článkami 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17 a 37 uvedenej smernice z jej rozsahu pôsobnosti vylúčené. 
Pokiaľ ide o zákazky, ktoré patria do rozsahu pôsobnosti smernice [2014/24]..., členské štáty prijmú opatrenia potrebné na zabezpečenie toho, aby sa rozhodnutia prijaté verejnými obstarávateľmi mohli účinne a predovšetkým čo najskôr preskúmať v súlade s podmienkami stanovenými v článkoch 2 až 2f tejto smernice z dôvodu, že týmito rozhodnutiami sa porušilo právo [Únie] v oblasti verejného obstarávania alebo vnútroštátne právne predpisy, ktorými sa toto právo transponuje.
3. Členské štáty zabezpečia, aby si postupy preskúmania mohla na základe podrobných pravidiel, ktoré môžu ustanoviť členské štáty, uplatniť prinajmenšom každá osoba, ktorá má alebo mala záujem o získanie určitej zákazky a ktorá bola poškodená alebo existuje riziko poškodenia údajným porušením."
4. V článku 2 ("Požiadavky na postupy preskúmania") sa uvádza:
1. Členské štáty zabezpečia, aby prijaté opatrenia, ktoré sa týkajú postupov preskúmania uvedených v článku 1, zahŕňali ustanovenie o právomoci:
a)
pri najbližšej príležitosti [čo najrýchlejšie -
neoficiálny preklad
] a formou predbežných konaní prijať predbežné opatrenia na účely nápravy údajného porušenia alebo zabránenia ďalšiemu poškodeniu dotknutých záujmov vrátane opatrení na pozastavenie alebo zabezpečenie pozastavenia postupu zadávania verejnej zákazky alebo vykonávania akéhokoľvek rozhodnutia prijatého verejným obstarávateľom;
b)
zrušiť alebo zabezpečiť zrušenie nezákonne prijatých rozhodnutí vrátane od
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.