Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kritériá zeleného verejného obstarávania EÚ pre projektovanie, výstavbu a údržbu ciest
Dátum:
Na základe uznesenia vlády SR č. 590/2016 bol schválený Národný akčný plán pre zelené verejné obstarávanie v Slovenskej republike na roky 2016 až 2020 (NAP GPP III). Strategickým cieľom Národného akčného plánu pre zelené verejné obstarávanie v Slovenskej republike na roky 2016 až 2020 je dosiahnuť 50% podiel zrealizovaných zelených zákaziek orgánmi štátnej správy z celkového objemu nimi uzatvorených zmlúv pre vybrané skupiny produktov. V roku 2017 bude Inštitútom environmentálnej politiky, ktorý je analytickým útvarom Ministerstva životného prostredia SR, realizovaná analýza trhu, ktorá bude zameraná na získanie komplexného pohľadu o reálnej ponuke tovarov, služieb a prác, ktoré spĺňajú podmienky vo väzbe na definíciu "zelenej" zákazky v Slovenskej republike, ako aj na vytvorenie databázy aktérov trhu v rámci zadefinovaných komodít.
I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I Kľúčové environmentálne oblasti v životnom I Navrhovaný prístup GPP EÚ pre projektovanie, I I cykle cesty a kľúčové environmentálne vplyvy I výstavbu a údržbu ciest I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I Hlavné environmentálne oblasti: I - Projektovanie a výstavba s cieľom dosiahnuť I I I nízky valivý odpor (s technicky I I - Valivý odpor v dôsledku interakcie vozovky a I akceptovateľnými bezpečnostnými parametrami) a I I vozidla a súvisiaca spotreba paliva, a I s tým súvisiacu nízku spotrebu paliva a nízke I I súvisiace emisie skleníkových plynov vo fáze I emisie na diaľniciach a cestách prvej triedy, I I používania cesty; I prostredníctvom optimalizácie makroštruktúry I I I (meranej ako priemerná hĺbka profilu MPD) a jej I I - Vyčerpávanie prírodných zdrojov, obsiahnutá I monitorovania počas fázy používania cesty; I I energia a emisie spojené s výrobou a prepravou I I I cestných stavebných materiálov; I - projekt a špecifikácia zamerané na zníženie I I I zahrnutých vplyvov a využívanie zdrojov I I - Vykopaný materiál a pôda vrátane vrchnej I súvisiacich so stavebnými materiálmi; I I vrstvy počas prípravy staveniska, zemné práce. I I I Výstavba a demolácia cesty; I - projekt, špecifikácia a riadenie lokalít s I I I cieľom maximalizovať opätovné použitie I I - Emisie hluku z výstavby cesty, prevádzky a I vyťažených materiálov a pôdy (vrátane vrchnej I I údržby; I vrstvy), maximalizovať opätovné použitie a I I I recyklovanie odpadu zo stavebných a demolačných I I - Odolnosť povrchových vrstiev vozovky. I prác a odpadu I I Optimalizácia stratégie údržby pre I z iných priemyselných procesov, a používať I I zabezpečenie žiadaného valivého odporu, I stavebný materiál s vysokým recyklovaným alebo I I odolnosti a zníženia hluku; I opätovne používaným obsahom vrátane vedľajších I I I produktov; I I - Dopravná zápcha spôsobená stavebnými a I I I údržbovými prácami; I - špecifikácia prístupov k zníženiu emisií I I I hluku (vrátane prírodných riešení 3) počas fázy I I - Znečistenie vody počas výstavby cesty a I výstavby, prevádzky a údržby; I I počas fázy používania. Podiel povrchov I I I vozoviek na záplavách. Fragmentácia I - zvýšenie odolnosti materiálu a zníženie I I prirodzeného prostredia a riziko pre faunu a I potreby údržby; I I flóru počas fázy používania. I I I I - stratégie údržby a sanácie vrátane plánu I I Hlavné environmentálne vplyvy a parametre I monitorovania I I životného cyklu týkajúce sa využívania I a plánu údržby; I I zdrojov: I I I I - plán na zmiernenie dopravných zápch vrátane I I - Nasledujúce kategórie kľúčových I riešení ako alternatívne trasy, jazdné pruhy I I environmentálnych vplyvov so životným cyklom I podľa dopravného toku I I výrobku sa považujú za najdôležitejšie: I a odstavné pruhy vyhodnotené prostredníctvom I I potenciál globálneho otepľovania, vytváranie I analýzy nákladov životného cyklu (LCC); I I fotochemického ozónu, vyčerpávanie abiotických I I I zdrojov, acidifikácia, toxicita pre človeka, I - zavedenie prvkov kontroly znečistenia vody a I I ekotoxicita, využívanie pôdy, využívanie I prvkov kapacity zadržiavania dažďovej vody I I obnoviteľných a neobnoviteľných primárnych I vrátane ľahkých konštruk-čných riešení (napr. I I zdrojov energie, využívanie sekundárnych a I prírodné riešenia) v systéme odvodňovania, ako I I opätovne použitých materiálov a toky I aj možnosti vytvorenia prirodzeného prostredia I I odpadových materiálov. I predovšetkým na zníženie odtekajúcej vody do I I I kanalizácie a celkového objemu vody, ktorá I I I vteká do miestnej kanalizácie alebo povrchových I I I vôd, čím by sa podstatne znížili škody I I I súvisiace s povodňami. I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I 3 Prírodné riešenia sú riešenia prispôsobené miestnym podmienkam, efektívne z hľadiska využívania zdrojov, predstavujú systematické zásahy, ktoré sú podnietené alebo podporené prírodou a ktoré sú nákladovo efektívne, predstavujú environmentálny, sociálny a hospodársky prínos zároveň a napomáhajú pri zvyšovaní odolnosti. 2. KRITÉRIÁ GPP PRE PROJEKTOVANIE, VÝSTAVBU A ÚDRŽBU CIEST I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I A. Výber projektového tímu a dodávateľov I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I Základné kritériá I Komplexné kritériá I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I PREDMET I I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I Výstavba nových ciest, ktoré sú efektívne z hľadiska využívania zdrojov a ktorých projektovanie I I berie do úvahy širšie environmentálne vplyvy vrátane hlučnosti, odvodňovania a spotreby paliva I I vozidiel počas ich používania. I I I I Alebo I I I I Údržbové práce alebo významnejšia sanácia existujúcich ciest spôsobom efektívneho využívania I I zdrojov, ktorý zohľadňuje širšie environmentálne vplyvy vrátane hlučnosti, odvodňovania a I I spotreby paliva vozidiel počas ich používania. I I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I PODMIENKY ÚČASTI I I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I Tieto kritériá môžu byť súčasťou predbežného výberového konania v prípade, že projektový tím I I obstaráva verejný obstarávateľ. Počet I I a rozsah realizovaných projektov na preukázanie skúseností by mali byť primerané projektu, ktorý I I je predmetom verejného obstarávania. I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I A1. Kompetencie projektového manažéra a I A1. Kompetencie projektového manažéra a I I projektového tímu I projektového tímu I I I I I Tieto kritériá môžu byť súčasťou predbežného I Tieto kritériá môžu byť súčasťou predbežného I I výberového konania pre projektového manažéra I výberového konania pre projektového manažéra I I alebo ak služby projektového tímu obstaráva I alebo ak služby projektového tímu obstaráva I I verejný obstarávateľ. I verejný obstarávateľ. I I I I I Projektový manažér, inžinieri, architekti, I Projektový manažér, inžinieri, architekti, I I konzorcium konzultantov a/alebo projektových I konzorcium konzultantov a/alebo projektových I I tímov musí mať príslušné kompetencie I tímov musí mať príslušné kompetencie a I I a skúsenosti v každej z týchto oblastí, za I skúsenosti v každej z týchto oblastí, za ktoré I I ktoré by jeho členovia boli v rámci zákazky I by jeho členovia boli I I zodpovední (zvoľte podľa toho, čo je vhodné I v rámci zákazky zodpovední (zvoľte podľa toho, I I pre konkrétnu zákazku): I čo je vhodné pre konkrétnu zákazku): I I I I I - zákazky na riadenie projektu výstavby a I - Zákazky na riadenie projektu výstavby a I I údržby ciest, ktoré priniesli lepšiu úroveň I údržby ciest s lepšou úrovňou ochrany životného I I ochrany životného prostredia; I prostredia; I I I I I - posúdenie environmentálnych vlastností ciest I - hodnotenie účinkov nerovnomernosti a I I s použitím systémov certifikácie s viacerými I makroštruktúry na valivý odpor a v dôsledku I I kritériami a nástrojov uhlíkovej stopy podľa I toho na spotrebu paliva a vzťah I I ISO 14067 alebo rovnocennej normy; I s odolnosťou proti šmyku. Hodnotenie I I I makroštruktúry (meranej ako priemerná hĺbka I I - špecifikácia, obstarávanie a použitie I profilu MPD) a odolnosti súvisiacej so I I stavebných materiálov I stavebnými materiálmi. Používanie nástroja I I s malým environmentálnym vplyvom; I MIRAVEC alebo iných nástrojov hodnotenia na I I I posúdenie spotreby paliva, ak sú k dispozícii; I I - používanie stavebných materiálov s vysokým I I I recyklovaným alebo opätovne používaným obsahom I - používanie komplexných nástrojov pri I I a vedľajších produktov I projektovaní a špecifikácii ciest s lepšími I I z výstavby a údržby ciest; I environmentálnymi vlastnosťami vrátane nákladov I I I na životný cyklus (LCC) a posudzovania I I - plány na zmiernenie dopravných zápch a I životného cyklu (LCA). Porovnávacie štúdie v I I analýza LCC s cieľom určiť nákladovo optimálne I súlade s normami ISO 14040 a ISO 14044; I I riešenie; I I I I - špecifikácia, obstarávanie a použitie I I - skutočné riešenia na zmiernenie hluku z I stavebných materiálov I I cestnej premávky prostredníctvom vozoviek s I s malým environmentálnym vplyvom; I I nízkou hlučnosťou a protihlukových bariér; I I I I - používanie stavebných materiálov s vysokým I I - zvýšenie odolnosti povrchových vrstiev I recyklovaným alebo opätovne používaným obsahom I I vozovky, nosnej kapacity a odolnosti proti I a vedľajších produktov z výstavby a údržby I I únave; I ciest; I I I I I - vývoj a vykonávanie plánov monitorovania a I - plány na zmiernenie dopravných zápch a I I údržby v reálnych situáciách; I analýza LCC s cieľom určiť nákladovo optimálne I I I riešenie; I I - projektovanie a inštalácia komponentov I I I kontroly znečistenia dažďovej vody a kapacity I - skutočné riešenia na zmiernenie hluku z I I zadržiavania dažďovej vody ideálne vrátane I cestnej premávky prostredníctvom vozoviek s I I ľahkých konštrukčných riešení do systému I nízkou hlučnosťou a protihlukových bariér; I I odvodňovania. I I I I - zvýšenie odolnosti povrchových vrstiev I I Je potrebné zdôrazniť skúsenosti s projektmi a I vozovky, nosnej kapacity a odolnosť proti I I neustály profesionálny rozvoj v týchto I únave. Skúsenosti s vozovkami s vysokou I I oblastiach. I životnosťou a večnými vozovkami; I I I I I V závislosti od charakteru projektu môže I I I verejný obstarávateľ zvýšiť počet rokov na I I I zhromažďovanie technických dôkazov I I I a môže vyžadovať preukázanie minimálneho počtu I I I zmlúv. I I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I Overovanie: I - vývoj a vykonávanie plánov monitorovania a I I I údržby v reálnych situáciách; I I Dôkazy vo forme informácií a referencií na I I I príslušné zákazky I - projektovanie a inštalácia komponentov I I v predchádzajúcich 5 rokoch, v ktorých boli I kontroly znečistenia dažďovej vody a kapacity I I realizované vyššie uvedené prvky. Doplnené I zadržiavania dažďovej vody ideálne vrátane I I budú životopismi pracovníkov, ktorí budú I ľahkých konštrukčných riešení do systému I I pracovať na projekte. I odvodňovania. I I I I I I Je potrebné zdôrazniť skúsenosti s projektmi a I I I neustály profesionálny rozvoj v týchto I I I oblastiach. I I I I I I V závislosti od charakteru projektu ciest môže I I I verejný obstarávateľ zvýšiť počet rokov na I I I zhromažďovanie technických dôkazov I I I a môže vyžadovať preukázanie minimálneho počtu I I I zmlúv. I I I I I I Overovanie: I I I I I I Dôkazy vo forme informácií a referencií na I I I príslušné zákazky I I I v predchádzajúcich 5 rokoch, v ktorých boli I I I realizované vyššie uvedené prvky. Doplnené budú I I I životopismi pracovníkov, ktorí budú pracovať na I I I projekte. I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I A2. Kompetencie hlavného dodávateľa stavby I A2. Kompetencie hlavného dodávateľa stavby I I I I I Tieto kritériá môžu tvoriť súčasť predbežného I Tieto kritériá môžu tvoriť súčasť predbežného I I výberového konania pre hlavného dodávateľa I výberového konania pre hlavného dodávateľa I I stavby. I stavby. I I I I I Hlavný dodávateľ stavby musí mať príslušné I Hlavný dodávateľ stavby musí mať príslušné I I kompetencie a skúsenosti v oblasti realizácie I kompetencie a skúsenosti v oblasti realizácie I I zákaziek na výstavbu a údržbu ciest, v prípade I zákaziek na výstavbu a údržbu ciest, v prípade I I ktorých sa preukázalo, že sa dosiahli zlepšené I ktorých sa preukázalo, že sa dosiahli zlepšené I I environmentálne vlastnosti. I environmentálne vlastnosti. I I I I I V prípade zákaziek Design and Build (DB) alebo I V prípade zákaziek Design and Build (DB) alebo I I Design, Build and Operate (DBO), bude pre I Design, Build and Operate (DBO), bude pre I I vybraný projektový tím relevantné aj kritérium I vybraný projektový tím relevantné aj kritérium I I A2. I A2. I I I I I Príslušné oblasti skúseností musia zahŕňať I Príslušné oblasti skúseností musia zahŕňať I I (podľa potreby pre projekt a vybrané kritériá I (podľa potreby pre projekt a vybrané kritériá I I GPP): I GPP): I I I I I - Realizácia činností monitorovania a bežnej I - Realizácia činností monitorovania a bežnej I I údržby na makroštruktúre (MPD); I údržby na makroštruktúre (MPD) a posúdenie I I I spotreby paliva v dôsledku zmien MPD, I I - posúdenie odolnosti súvisiacej so stavebnými I nerovnomerností a povrchových chýb; I I materiálmi; I I I I - posúdenie odolnosti súvisiacej so stavebnými I I - realizácia plánu na zmiernenie dopravných I materiálmi, používanie nástroja MIRAVEC alebo I I zápch a riadenie dopravných zápch počas I iných nástrojov hodnotenia na posúdenie I I výstavby a údržby vrátane riešení vo forme I spotreby paliva, ak sú k dispozícii; I I alternatívnych trás, jazdných pruhov podľa I I I dopravného toku, odstavných jazdných pruhov, I - realizácia plánu na zmiernenie dopravných I I zariadení inteligentných dopravných systémov I zápch a riadenie dopravných zápch počas I I (ITS) a ich posúdenie pomocou analýzy LCC; I výstavby a údržby vrátane riešení vo forme I I I alternatívnych trás, jazdných pruhov podľa I I - nákup a použitie stavebných materiálov s I dopravného toku, odstavných jazdných pruhov, I I nízkym vplyvom na životné prostredie a I zariadení inteligentných dopravných systémov I I overenie ich vlastností. riadenie I (ITS) a ich posúdenie pomocou analýzy LCC; I I dodávateľského reťazca s cieľom zaistiť súlad I I I so systémami príslušného hodnotenia ciest a I - nákup a použitie stavebných materiálov s I I certifikácie, napríklad CEEQUAL alebo I nízkym vplyvom na životné prostredie a overenie I I Greenroads, atď.; I ich vlastností. Riadenie dodávateľského reťazca I I I s cieľom zaistiť súlad so systémami príslušného I I - nákup a používanie stavebných materiálov s I hodnotenia ciest a certifikácie, napríklad I I vysokým recyklovaným alebo opätovne používaným I CEEQUAL alebo Greenroads, atď. Skúsenosti s I I obsahom a vedľajších produktov z výstavby a I nástrojmi LCA a LCC; I I údržby ciest; I I I I - nákup a používanie stavebných materiálov s I I - úspešné vykonávanie plánov nakladania so I vysokým recyklovaným alebo opätovne používaným I I sutinou, výkopovým materiálom a pôdou s cieľom I obsahom a vedľajších produktov z výstavby a I I minimalizovať vznik odpadu. Výber a znalosti o I údržby ciest; I I možnostiach spracovania na stavenisku a mimo I I I staveniska; I I I I I I - skúsenosti s nízkoteplotným asfaltom s I - úspešné vykonávanie plánov nakladania so I I osobitným zreteľom na najlepšie postupy I sutinou, výkopovým materiálom a pôdou s cieľom I I týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia I minimalizovať vznik odpadu. Výber a znalosti o I I pracovníkov; I možnostiach spracovania na stavenisku a mimo I I I staveniska; I I - výstavba vozoviek s nízkou hlučnosťou; I I I I - skúsenosti s nízkoteplotným asfaltom s I I - vozovky s vysokou životnosťou a zvýšenie I osobitným zreteľom na najlepšie postupy I I odolnosti povrchovej vrstvy vozovky; I týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia I I I pracovníkov; I I - výstavba a uvedenie do prevádzky komponentov I I I kontroly znečistenia vody a kapacity I - Výstavba a monitorovanie vozoviek s nízkou I I zadržiavania dažďovej vody ideálne vrátane I hlučnosťou, analýza vlastností zníženia hluku; I I ľahkých konštrukčných riešení do systému I I I odvodňovania. I - vozovky s vysokou životnosťou a zvýšenie I I I odolnosti povrchovej vrstvy vozovky; I I Je potrebné zdôrazniť skúsenosti s projektmi a I I I neustály profesionálny rozvoj v týchto I - výstavba a uvedenie do prevádzky komponentov I I oblastiach. I kontroly znečistenia vody a kapacity I I I zadržiavania dažďovej vody ideálne vrátane I I V závislosti od charakteru projektu môže I ľahkých konštrukčných riešení do systému I I verejný obstarávateľ zvýšiť počet rokov na I odvodňovania. I I zhromažďovanie technických dôkazov I I I a môže vyžadovať minimálny počet zmlúv. I Je potrebné zdôrazniť skúsenosti s projektmi a I I I neustály profesionálny rozvoj v týchto I I Overovanie: I oblastiach. I I I I I Dôkazy vo forme informácií a referencií na I V závislosti od charakteru projektu môže I I príslušné zákazky I verejný obstarávateľ zvýšiť počet rokov na I I v predchádzajúcich 5 rokoch, v ktorých boli I zhromažďovanie technických dôkazov I I realizované vyššie uvedené prvky. Doplnené I a môže vyžadovať minimálny počet zmlúv. I I budú takisto životopismi pracovníkov, ktorí I I I budú pracovať na projekte. I Overovanie: I I I I I I Dôkazy vo forme informácií a referencií na I I I predchádzajúce zákazky v posledných 5 rokoch, v I I I ktorých boli realizované vyššie uvedené prvky. I I I Podložené budú dôkazmi a údajmi z: I I I I I I - Audity vykonávané tretími stranami (napríklad I I I z auditu demolačného odpadu); I I I I I I - Analýza LCA/LCC hlavných prvkov cesty I I I a/alebo; I I I I I I - Zber údajov z monitorovania, napríklad výroby I I I a riadenia odpadu zo stavebných a demolačných I I I prác a výkopových materiálov a pôdy, I I I výkonnostné parametre pre bežnú a preventívnu I I I údržbu ciest a sanáciu, atď. I I I I I I Doplnené budú takisto životopismi pracovníkov, I I I ktorí budú pracovať na projekte I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I Dodatočné poznámky: - Na hodnotenie poradcov, projektových tímov a dodávateľov je potrebný skúsený hodnotiaci výbor. Môže byť vhodné priviesť externých odborníkov, čo môže zahŕňať vymenovanie projektového manažéra a zriadenie výboru s poznatkami a skúsenosťami na posúdenie skúseností súťažiacich dodávateľov. Zoznamy uvedené vo výberovom kritériu 1 a 2 sú orientačné a mali by sa prispôsobiť projektu a fáze obstarávania. - V reforme smerníc o verejnom obstarávaní4,5 (uverejnených v Úradnom vestníku 28. marca 2014 a vyžadujúcich transpozíciu členskými štátmi do 24 mesiacov) sa výslovne uvádza (článok 67 smernice 2014/24/EÚ), že organizácia, kvalifikácia a skúsenosti zamestnancov určených na plnenie danej zákazky (ak kvalita určených zamestnancov môže mať významný vplyv na úroveň plnenia zákazky) môže predstavovať kritérium pre zadanie zákazky. V prípade zložitých zákaziek, akými sú zákazky na cesty, možno spravidla očakávať, že kvalita projektových manažérov, projektového tímu, odborných konzultantov a dodávateľov môže mať značný vplyv na realizáciu projektu. Upozorňujeme, že vzdelanie a odborné kvalifikácie poskytovateľa služieb alebo dodávateľa alebo riadiacich pracovníkov podniku možno hodnotiť v postupe verejného obstarávania len raz, a to buď vo fáze výberu, alebo ako kritérium na vyhodnotenie ponúk (príloha XII časť II smernice 2014/24/EÚ). 4 Smernica 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES. 5 Smernica 2014/25/EÚ o obstarávaní vykonávanom subjektmi pôsobiacimi v odvetviach vodného hospodárstva, energetiky, dopravy a poštových služieb a o zrušení smernice 2004/17/ES. I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I B. Podrobné požiadavky týkajúce sa projektu a vlastností I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I Základné kritériá I Komplexné kritériá I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I TECHNICKÉ ŠPECIFIKÁCIE I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I B1. Nízkoteplotný asfalt I B1. Nízkoteplotný asfalt I I I I I Projektový tím alebo uchádzač v prípade I Projektový tím alebo uchádzač v prípade zákazky I I zákazky zadávanej metódou DB alebo uchádzač v I zadávanej metódou DB alebo uchádzač v prípade I I prípade zákazky zadávanej metódou DBO musia I zákazky zadávanej metódou DBO musia uplatniť I I uplatniť najlepšie postupy a techniky na I najlepšie postupy a techniky na položenie I I položenie asfaltových zmesí s cieľom znížiť I asfaltových zmesí s cieľom znížiť teplotu I I teplotu výroby a aplikácie asfaltu. I výroby a aplikácie asfaltu. I I I I I Maximálna teplota na položenie asfaltových I Maximálna teplota na položenie asfaltových I I zmesí povrchu I zmesí povrchu I I a vrstiev spojiva nesmie presiahnuť 140_C. I a vrstiev spojiva nesmie presiahnuť 120_C. I I Pokladanie pri teplotách vyšších ako 140_C, I Pokladanie pri teplotách vyšších ako 120_C, ale I I ale nižších ako 155_C môže byť povolené len v I nižších ako 155_C môže byť povolené len v I I prípade špeciálnych asfaltových zmesí s vyššou I prípade špeciálnych asfaltových zmesí s vyššou I I viskozitou. I viskozitou. I I I I I Overovanie: I Overovanie: I I I I I Projektový tím alebo uchádzač v prípade I Projektový tím alebo uchádzač v prípade zákazky I I zákazky zadávanej metódou DB alebo uchádzač v I zadávanej metódou DB alebo uchádzač v prípade I I prípade zákazky zadávanej metódou DBO musí I zákazky zadávanej metódou DBO musí poskytnúť I I poskytnúť technickú správu a pracovný plán na I technickú správu a pracovný plán na projektové I I projektové činnosti, kde sa uvedú miešacie a I činnosti, kde sa uvedú miešacie a pokladacie I I pokladacie metódy a maximálne teploty, ktoré I metódy a maximálne teploty, ktoré sa pri týchto I I sa pri týchto metódach požadujú, vrátane I metódach požadujú, vrátane technickej I I technickej dokumentácie o zložení spojiva a I dokumentácie o zložení spojiva a návrhu na I I návrhu na miešanie asfaltu dodaný výrobcom I miešanie asfaltu dodaný výrobcom (výrobcami). I I (výrobcami). I I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I B2. Plán nakladania s výkopovým materiálom a pôdou I I I I (Rovnaké požiadavky v prípade základných aj komplexných kritérií) I I I I Produkcia odpadu počas výkopových prác s výnimkou stavebného a demolačného odpadu sa musí I I zaznamenať. Plán nakladania I I s výkopovým materiálom a pôdou sa vyhotovuje zavedením systémov pre separovaný zber: I I I I i) vykopaného materiálu z výkopových prác (napríklad z prípravy staveniska a vyrovnávania, I I základov, základového podložia, podložnej horniny a hĺbenia priekopy), obvykle zemina a kamenivo I I vrátane pôdneho podložia; I I I I ii) vrchnej vrstvy. I I I I V prípade výkopového materiálu a vrchnej vrstvy by sa malo maximalizovať opätovné použitie I I uzavretého obvodu na stavenisku, a to podľa výsledkov uhlíkovej stopy alebo hodnotenia I I výkonnosti LCA (pozri kritérium B14). Separovaný zber výkopových materiálov na opätovné I I použitie, recykláciu a zhodnotenie sa musí riadiť hierarchiou odpadového hospodárstva uvedenou v I I smernici 2008/98/ES. I I
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.