3/2018
Výkladové stanovisko
Úradu pre verejné obstarávanie
Forma podávania žiadostí o nápravu a námietok vo verejných obstarávaniach realizovaných
elektronickými prostriedkami, vrátane centrálnych verejných obstarávaní
Je výlučne na rozhodnutí uchádzača/záujemcu, či žiadosť o nápravu podá v listinnej podobe, faxom
alebo v elektronickej podobe, a to aj v prípade, ak je verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom
centrálna obstarávacia organizácia.
Je výlučne na rozhodnutí uchádzača/záujemcu, či námietky podá listinne alebo v elektronickej
podobe podľa zákona o e-Governmente, a to aj v
prípade, ak je verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom centrálna obstarávacia organizácia.
Elektronickým podaním námietok sa rozumejú námietky podané prostredníctvom elektronického
formulára, pričom miestom na doručovanie námietok v elektronickej podobe je elektronická schránka,
ktorá je dostupná na Ústrednom portáli verejnej správy na adrese www.slovensko.sk.
Odôvodnenie
S cieľom odstrániť akékoľvek pochybnosti a nejednotnú prax, ako aj v záujme právnej istoty
všetkých subjektov, ktorí sa zúčastňujú verejných obstarávaní realizovaných elektronickými
prostriedkami, vrátane centrálnych verejných obstarávaní, Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len
„úrad“) podáva jednotný výklad týkajúci sa formy podávania žiadostí o nápravu a námietok (ďalej aj
len „revízne postupy“) v týchto verejných obstarávaniach.
Cieľom tohto výkladu je tiež zodpovedať otázku, v akej podobe zákon č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len
„ZVO“) umožňuje podať žiadosť o nápravu a námietky v
prípade realizácie centrálneho verejného obstarávania, v ktorom má centrálna obstarávacia
organizácia zo zákona povinnosť vykonávať všetky postupy verejného obstarávania prostredníctvom
elektronických prostriedkov komunikácie podľa § 20
ZVO (§ 15 ods. 6 ZVO).
V prvom rade je potrebné uviesť, že ZVO upravuje
komunikáciu vo verejnom obstarávaní v § 20, avšak
samotný pojem „komunikácia vo verejnom obstarávaní“ tento zákon nedefinuje.
Podľa § 20 ods. 1 prvá veta ZVO komunikácia a
výmena informácií vo verejnom obstarávaní sa uskutočňuje písomne, prostredníctvom elektronických
prostriedkov, ak tento zákon neustanovuje inak.
Úrad v tejto súvislosti poukazuje na § 49 ods. 4
druhá veta písm. a) ZVO, z ktorého vyplýva, že verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vylúči
uchádzača, ak nedodržal určený spôsob komunikácie. V tomto prípade ide napr. o situáciu, keď
uchádzač nepredloží ponuku spôsobom komunikácie, ktorý určil verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ
(napr. prostredníctvom IS EVO).
V nadväznosti na uvedené je potrebné poukázať na §
164 ods. 3 ZVO, z ktorého vyplýva, že žiadosť o nápravu musí byť doručená verejnému
obstarávateľovi alebo obstarávateľovi v listinnej podobe, faxom alebo v elektronickej podobe. Z
§ 165 ods. 1 a
2 tohto zákona pritom vyplýva, že ak žiadosť o
nápravu nie je doručená v podobe podľa § 164 ods.
3, v