2/2018
Výkladové stanovisko
Úradu pre verejné obstarávanie
Odôvodňovanie nerozdelenia zákazky na jednotlivé časti pri nadlimitných postupoch zadávania
zákaziek
Jedným z primárnych cieľov aktuálne platných smerníc o verejnom
obstarávaní1) je zrevidovanie a zmodernizovanie pravidiel verejného
obstarávania s cieľom zvýšiť efektívnosť verejných výdavkov, uľahčiť najmä účasť malých a stredných
podnikov (MSP) na verejnom obstarávaní a umožniť verejným obstarávateľom a obstarávateľom, aby
lepšie využívali verejné obstarávanie na podporu spoločných spoločenských cieľov.
Malé a stredné podniky majú kľúčový význam z hľadiska tvorby pracovných miest, rastu a inovácií,
majú však ťažkosti so získavaním prístupu k verejnému obstarávaniu, tak v rámci EÚ, ako aj na
medzinárodných trhoch. Malé a stredné podniky v súčasnosti získavajú 45% zo súhrnnej hodnoty
zákaziek, ktoré presahujú prahové hodnoty EÚ, či už priamo alebo pri predkladaní spoločných ponúk s
inými uchádzačmi, či ako subdodávatelia.
Smernice EÚ pre oblasť verejného obstarávania z roku 2014 zahŕňajú opatrenia, ktoré by mali
uľahčiť prístup spoločností vrátane malých a stredných podnikov k verejnému obstarávaniu, a to aj
cezhranične. Tieto smernice EÚ boli transponované do zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní.
Rozdeľovaním zákaziek na časti sa teda v prvom rade sleduje podpora prístupu malých a stredných
podnikov k verejným zdrojom. Ďalším benefitom rozdelenia zákazky na časti môže byť podpora miestnej
zamestnanosti, podpora konkurenčného prostredia a teda napomáhanie ďalším podnikateľom v účasti na
verejných obstarávaniach a redukcia závislosti od jedného dodávateľa.
Zákon o verejnom obstarávaní v § 28 ods. 1 síce
verejným obstarávateľom nestanovuje pri nadlimitných postupoch zadávania zákaziek povinnosť rozdeliť
predmet zákazky na jednotlivé časti, avšak na druhej strane v
§ 28 ods. 2 ukladá verejným obstarávateľom
povinnosť (s výnimkou koncesií) v prípade nerozdelia predmetu zákazky na samostatné časti, túto
skutočnosť náležite odôvodniť, a to buď v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo v správe
o zákazke2).
Smernica 2014/24/EU o verejnom obstarávaní a zrušení smernice 2004/18/ES vo svojom recitáli v
bode 78 nabáda verejných obstarávateľov k novému prístupu, prostredníctvom ktorého by prispôsobili
verejné obstarávanie potrebám malých a stredných podnikov.
Príkladom dobrej praxe je obstarávací model, keď napr. zákazka na dodávku tonerov bude rozdelená
na dve, príp. viac častí s rovnakou alebo rozdielnou predpokladanou hodnotou napr. podľa
geografického princípu (centrálne obstarávanie pre viacero pracovísk rezortu, ktoré sídlia v rôznych
mestách, príp. krajoch). Rozdelením zákazky na menšie časti sa teda umožní účasť širšieho počtu
uchádzačov, ako aj účasť malých a stredných podnikov.
Smernica EÚ v tejto súvislosti uvádza, nasledovné „Verejný obstarávateľ by mal by
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).