1/2021
Výkladové stanovisko
Úradu pre verejné obstarávanie
(zmena výkladového stanoviska č. 5/2016)
k vyhodnoteniu ponuky obsahujúcej viac návrhov na plnenie toho istého kritéria
- podľa zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“)
Vydané: 5.2.2021
Na účely vyhodnotenia ponúk v procese verejného obstarávania je potrebné stanoviť objektívne
kritériá, ktoré súvisia s predmetom zákazky. Za to je zodpovedný verejný obstarávateľ/obstarávateľ,
ktorý prostredníctvom nich hľadá ponuku, ktorá je pre neho ekonomicky najvýhodnejšia. V súlade so
základnými princípmi verejného obstarávania, kritéria na vyhodnotenie ponúk musia byť
nediskriminačné a musia podporovať čestnú hospodársku súťaž. Preto musia byť určené jednoznačne, a
to tak, aby dokázali zabezpečiť objektívnu porovnateľnosť ponúk a aby ich bolo možné tak aj
vyhodnotiť.
Na druhej strane zostavenie a predloženie ponuky je vecou uchádzača, ktorý zodpovedá za jej
obsah. Uchádzač by mal pritom plne reflektovať požiadavky verejného obstarávateľa/obstarávateľa
uvedené v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky a v prípade, že mu niečo nie je dostatočne
jasné, mal by využiť inštitút vysvetlenia podľa ust. § 48
zákona o verejnom obstarávaní. Ponuka by mala obsahovať všetky relevantné informácie a jej
obsah by mal byť dostatočne zrozumiteľný na to, aby ju verejný obstarávateľ/obstarávateľ mohol
riadne vyhodnotiť podľa ním stanovených kritérií. Z obsahu ponuky by tak mali byť zrejmé (resp.
primeraným spôsobom odvoditeľné) prejavy vôle uchádzača (t.j. malo by z ponuky vyplývať, čo chcel
uchádzač vlastne vyjadriť a dosiahnuť)1). V prípade, že sa v ponuke vyskytnú
určité nejasnosti, zákon o verejnom obstarávaní v ust.
§ 53 ods. 1 upravuje inštitút vysvetlenia ponuky, prostredníctvom ktorého je možné niektoré
„chyby odstrániť“.
Napriek vyššie uvedenému sa vo verejnom obstarávaní vyskytujú prípady, kedy sa z rozličných
príčin z ponuky niektorého z uchádzačov javí, že obsahuje dva alebo viac rôznych návrhov na plnenie
toho kritéria na vyhodnotenie ponúk. Často ide o prípady, keď ponuka na jej rôznych miestach
obsahuje rozdielne ponukové ceny (výkaz výmer, „formulár týkajúci sa kritérií na vyhodnotenie
ponúk“, či návrh zmluvnej ceny) alebo ponuka obsahuje iba jednu (celkovú) ponukovú cenu, ale
dodatočným prepočítaním položiek, z ktorých je tvorená, sa zistí jej iná hodnota. V takýchto
prípadoch môže byť problematické určiť, na základe ktorého z rôznych návrhov sa má vyhodnotiť ponuka
daného uchádzača.
V súvislosti s touto problematikou Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len ako „úrad“) vydal
výkladové stanovisko č. 5/2016, ktoré reflektovalo skúsenosti v danom čase aktuálnej aplikačnej
praxe pri predkladaní tzv. dvojobálkových ponúk v listinnej podobe. Cieľom tohto stanoviska bolo
vytvorenie pomocného pravidla pre postup v prípadoch, keď z obsahu predloženej ponuky nebolo
dostatočne zrejmé, ktorá ponuková cena je „platná“ a má byť predmetom vyhodnocovania zo strany
verejného obstarávateľa/obstarávateľa. Závery stanoviska boli okrem iného založené aj na konkrétnom
prípade, ktorý bol predmetom konania o námietkach2). Účelom tohto stanoviska
bolo zároveň aj zamedzenie priestoru možnému špekulatívnemu konaniu
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).