8863-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 04.06.2020
Listom zo dňa 27.05.2020 (doručeným 1.6.2020) ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie
(ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti uvádzate, že „spoločnosť Technická inšpekcia, a.s. bola transformovaná z príspevkovej
organizácie v súlade s ustanoveniami zákona č. 124/2006
Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zakladateľom spoločnosti bol štát, v mene ktorého koná Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny
SR. Spoločnosť Technická inšpekcia, a.s. je obchodnou spoločnosťou so 100% majetkovou účasťou štátu.
V spoločnosti Technická inšpekcia, a.s. štát, zastúpený ministerstvom ako jediným akcionárom menuje
a volí členov riadiaceho orgánu (predstavenstvo) a kontrolného orgánu (dozorná rada).
Spoločnosť Technická inšpekcia, a.s. nebola zriadená na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného
záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný charakter. Technická inšpekcia, a.s. má v
predmete podnikania výkon činnosti oprávnenej právnickej osoby a ďalšie činnosti v rozsahu voľných a
viazaných živností. Všetky činnosti, ktoré vykonáva naša spoločnosť, sú realizované v konkurenčnom
prostredí ďalších subjektov. Ani jedna z týchto podnikateľských činností nevykazuje znaky osobitného
účelu plnenia potrieb všeobecného záujmu. Spoločnosť Technická inšpekcia, a.s. vykonáva svoje
činnosti v rámci výraznej hospodárskej súťaže, v konkurenčnom prostredí, poskytuje svoje služby v
pozícii dodávateľa a zúčastňuje sa v pozícii uchádzača obchodných verejných súťaží, ako aj
príslušných postupov vo verejnom obstarávaní, vyhlásených verejnými obstarávateľmi alebo
obstarávateľmi.
Spoločnosť Technická inšpekcia, a.s. bola zriadená za účelom dosahovania zisku, nie je
financovaná verejnými prostriedkami, nie je napojená na štátny rozpočet, znáša podnikateľské a
hospodárske riziko ako ostatné subjekty na trhu a potenciálne straty nie sú kryté štátom.
Od vzniku akciovej spoločnosti sa naša spoločnosť snažila postupovať podľa
zákona o verejnom obstarávaní, avšak už dlhú dobu
máme pochybnosti, či naozaj spĺňame definíciu verejného obstarávateľa v zmysle
§ 7 zákona č. 343/2015 Z.z. Podľa nášho názoru,
rešpektujúc aj judikatúru Súdneho dvora máme za to, že naša spoločnosť nie je verejným
obstarávateľom a nespĺňa definičné znaky § 7 zákona č.
343/2015 Z.z.“
V nadväznosti na vyššie uvedené žiadate úrad o poskytnutie usmernenia k problematike určenia
statusu Vašej spoločnosti v intenciách zákona o verejnom
obstarávaní.
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Vzhľadom na to, že otázka posudzovania statusu určitého subjektu si vyžaduje komplexné
preskúmanie okolností vzniku a fungovania tohto subjektu a úradu nie sú tieto okolnosti bližšie
známe, poskytujeme Vám, v záujme objektívneho zhodnotenia postavenia posudzovaného subjektu, odpoveď
všeobecného charakteru, ktorá v sebe odráža rozhodovaciu prax úradu a Súdneho dvora EÚ.
Pri posúdení povinnej aplikácie zákona o verejnom
obstarávaní je rozhodné to, či súčasná akciová spoločnosť (so 100% majetkovou účasťou štátu),
ktorá vznikla transformáciou pôvodnej príspevkovej organizácie, spĺňa definičné znaky verejného
obstarávateľa podľa § 7 ods. 1 písm. d) v
nadväznosti na § 7 ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní.
Verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm.
d) v spojení s ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní je každý subjekt, ktorý:
1. bol založený alebo zriadený s hlavným cieľom uspokojovať potreby všeobecného (verejného)
záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný c