7479-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 25.05.2020
Listom zo dňa 04.05.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so
žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015
Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti: cit.: Slovenský futbalový zväz (ďalej len „SFZ") je občianske združenie
zriadené podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní
občanov. V súlade so svojím základným dokumentom - Stanovami SFZ, je SFZ národným športovým zväzom
futbalu, ktorý je členom Medzinárodnej federácie futbalových asociácii a Únie európskych futbalových
asociácií. SFZ bol založený a vznikol ako nezávislá právnická osoba za účelom združovania fyzických
osôb ä právnických osôb pôsobiacich v organizovanom futbale na území SR a plnenia ich spoločného
poslania a cieľov uvedených v stanovách.
Poslaním SFZ je najmä a) vykonávanie výlučnej pôsobnosti pre organizovaný futbal na území SR ako
člen UEFA a FIFA za SR a člen Slovenského olympijského výboru, b) organizovanie celoštátnych súťaži
dospelých a celoštátnych súťaží mládeže vo futbale, c) zabezpečovanie výberu a prípravy hráčov do
športovej reprezentácie a ich účasti na medzinárodných súťažiach. d) zabezpečovanie starostlivosti o
talentovaných športovcov, e) podpora a rozvoj profesionálneho futbalu a amatérskeho futbalu s
osobitným dôrazom na futbal deti a mládeže.
Na SFZ ako národný športový zväz sa vzťahuje právna úprava zákona č.
440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, SFZ je zo strany štátu financované najmä
poskytovaním príspevku uznanému športu podľa § 68 a nasl.
zákona o športe s tým, že finančné prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu tvoria
významnú časť zdrojov SFZ, ktorými sú: ďalej príjmy z FIFA, UEFA, z prijatého členského, atď.
Nakoľko pri používaní finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu (bežné výdavky) je SFZ
povinný dodržiavať ustanovenia zákona o verejnom
obstarávaní, SFZ v súčasnosti pripravuje smernicu o realizácii verejného obstarávania v
podmienkach SFZ, ktorá sa bude týkať najmä nákupov tovaru (športový materiál) a služieb.
Pri príprave tejto smernice vychádzame z toho, že SFZ postupuje podľa
§ 8 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, t.j. v
prípade, že napr. nákup. športového materiálu bude SFZ financovať na viac ako 50% z prostriedkov
štátneho rozpočtu, je povinný postupovať podľa príslušných ustanovení
zákona o verejnom obstarávaní v závislosti od hodnoty
zákazky.
SFZ teda podľa nášho názoru nemá postavenie verejného obstarávateľa podľa ustanovenia
§ 7 ods. 1 písm. d) v spojení s
§ 7 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, pričom
pri tomto tvrdení vychádzame aj z metodického usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie č. zo dňa
30.3.2006, ktoré v prílohe zasielame. Od vydania dotknutého metodického usmernenia ,bol síce prijatý
nový zákon o verejnom obstarávaní, definícia
verejného obstarávateľa sa však nezmenila.
Z nášho pohľadu nie je SFZ verejným obstarávateľom podľa
§ 7 ods. 1 písm. d), keďže nespĺňa ani jednu z
podmienok podľa § 7 ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní. SFZ nie je financovaný verejným obstarávateľom - zo štátneho rozpočtu z kapitoly
ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR sa mu síce poskytuje príspevok podľa
§ 68 a nasl. zákona o športe, ale tento príspevok
je zákonný, rovnako ako aj podmienky jeho poskytnutia a použitia a poskytnutie príspevku nie je
možné kvalifikovať ako „financovanie verejným obstarávateľom". SFZ zároveň nie je kontrolovaný
verejným obstarávateľom a žiaden verejný obstarávateľ nevymenúva ani nevôli členov jeho riadiacich a
kontrolných orgánov.“
V nadväznosti na uvedené žiadate úrad o stanovisko, či je SFZ verejným obstarávateľom v zmysle
§ 7 ods. 1 písm. d) zákona o verejnom
obstarávaní alebo sa na neho vzťahuje pri používaní finančných prostriedkov zo štátneho
rozpočtu ustanovenie § 8 ods. 1 zákona o verejnom
obstarávaní.
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Vzhľadom na to, že otázka posudzovania statusu určitého subjektu si vyžaduje komplexné
preskúmanie okolností vzniku a fungovania tohto subjektu a úradu nie sú tieto okolnosti bližšie
známe, poskytujeme Vám odpoveď všeobecného charakteru, ktorá v sebe odráža rozhodovaciu prax úradu a
Súdneho dvora EÚ.
I/ verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm.
d)
Pri posúdení povinnej aplikácie zákona o verejnom
obstarávaní je rozhodné to, či nezisková organizácia/občianske združenie spĺňa definičné
znaky verejného obstarávateľa podľa § 7 ods. 1 písm.
d) v nadväznosti na § 7 ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní. Verejným obstarávateľom podľa § 7
ods. 1 písm. d) v spojení s ods. 2 zákona o
verejnom obstarávaní je každý subjekt, ktorý:
1. bol založený alebo zriadený s hlavným cieľom uspokojovať potreby všeobecného (verejného)
záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný charakter,
2. má právnu subjektivitu a
3. spĺňa minimálne jednu z podmienok uvedených nižšie:
a) je úplne alebo z väčšej časti financovaný verejným obstarávateľom podľa
§ 7 odseku 1 písm. a) až d),
b) je kontrolovaný verejným obstarávateľom podľa
§ 7 odseku 1 písm. a) až d) alebo
c) vere