Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Verejné obstarávanie a nepredvídateľné okolnosti podľa judikatúry Súdneho dvora Európskej únie
Dátum: Rubrika: Z rozhodovacej činnosti
V článku sa budeme podrobne zaoberať rozsudkom Súdneho dvora Európskej únie zo 7. decembra 2023, ktorého predmetom bol návrh na začatie prejudiciálneho konania vo verejných zákazkách v európskych štrukturálnych a investičných fondoch podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice
2004/18/ES (ďalej len "smernica 2014/24"). Okrem interpretácie rozsudku je v článku kladený dôraz aj na skutkový stav konania a výsledok, resp. aký právny záver z rozsudku vyplynul. Mimo analýzy rozhodnutia sa zameriame aj na jeho aplikáciu v praxi, najmä na to, aké právne následky z novej judikatúry vznikli. V článku upozorňujeme aj na možné problémy, ktorým by sa mali verejní obstarávatelia vyhnúť.Verejné obstarávanie predstavuje kľúčový mechanizmus na zabezpečenie efektívneho využívania verejných finančných zdrojov a na podporu rovnosti príležitostí pre všetkých uchádzačov o verejné zákazky. Tento proces, ktorý sa často riadi prísnymi pravidlami a štandardmi na národnej aj európskej úrovni, má za cieľ nielen zabezpečiť transparentnosť a spravodlivosť, ale aj podporovať hospodársku súťaž, čím prispieva k znižovaniu nákladov a zvyšovaniu kvality poskytovaných služieb.
Aj napriek dôkladnej príprave verejného obstarávania, ktorá zahŕňa starostlivé plánovanie a nastavenie zmluvných podmienok, môže počas plnenia zmlúv dôjsť k neočakávaným okolnostiam, ktoré si vyžadujú zmenu alebo úpravu pôvodne stanovených podmienok. Takéto situácie môžu zahŕňať napríklad zmeny v legislatíve, technologické inovácie alebo iné vonkajšie faktory, ktoré nebolo možné predvídať v čase podpisu zmluvy. Úprava zmluvných podmienok je však veľmi citlivá záležitosť, pretože môže otvoriť priestor pre neprimerané zásahy do súťaže alebo zvýhodňovanie jedného zmluvného partnera.
Nedávne rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie (ďalej len "SD EÚ)" prináša významné usmernenie, ako sa s takýmito situáciami vysporiadať v súlade s európskym právom.
SKUTKOVÝ STAV
SD EÚ boli doručené dva návrhy na začatie prejudiciálneho konania podľa článku 267 ZFEÚ (Zmluva o fungovaní Európskej únie) v spojených veciach č. C-441/22 a C-443/22, podané rozhodnutiami Vărchoven administrativen săd
(v preklade z bulharčiny: Najvyšší správny súd, Bulharsko)
z 21. júna 2022 a doručené Súdnemu dvoru EÚ 5. júla 2022, ktoré súvisia s konaniami:Zamestnik-ministăr na regionalnoto razvitie i blagoustrojstvoto i răkovoditel na Upravljavaštija organ na Operativna programa "Regioni v rastež" 2014 - 2020
(v preklade z bulharčiny: zástupca ministra regionálneho rozvoja a verejných prác a vedúci riadiaceho orgánu operačného programu "Rozvojové regióny" 2014 - 2020, Bulharsko)
proti Obština Razgrad (C-441/22)
(v preklade z bulharčiny: Obec Razgrad, Bulharsko)
, za účasti: Vărchovna administrativna prokuratura a Zamestnik-ministăr na regionalnoto razvitie i blagoustrojstvoto i răkovoditel na Nacionalnija organ po Programa INTERREG V-A Rumănija-Bălgarija 2014 - 2020
(v preklade z bulharčiny: zástupca ministra regionálneho rozvoja a verejných prác a vedúci národného orgánu programu INTERREG V-A Rumunsko-Bulharsko 2014 - 2020, Bulharsko)
proti Obština Balčik (C-443/22)
(v preklade z bulharčiny: Obec Balčik, Bulharsko)
, za účasti: Vărchovna administrativna prokuratura
(v preklade z bulharčiny: Generálna prokuratúra)
.VEC C-441/22
Dňa 3. júla 2018 obec Razgrad, ako verejný obstarávateľ, vyhlásila verejné obstarávanie financované z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF), ktorého predmetom bola výstavba športovej haly pre strednú odbornú školu v tejto obci. Do verejného obstarávania bola predložená jediná ponuka, a to od spoločnosti "SAV - Razgrad" OOD.
Dňa 13. septembra 2018 obec Razgrad uzavrela zmluvu s uvedenou spoločnosťou. Podľa článku 5 ods. 1 a 2 tejto zmluvy bol stanovený čas na realizáciu stavebných prác na 235 dní, pričom tieto práce mali byť dokončené najneskôr do 30. novembra 2019.
Dňa 29. novembra 2019, v čase realizácie zákazky, sa zmluvné strany dohodli na dodatku č. 1, ktorým bol predĺžený pôvodný termín dokončenia na 30. január 2020. Zmluvné strany odôvodnili túto zmenu nepredvídanými okolnosťami, ktoré si vyžiadali prispôsobenie investičného projektu.
V priebehu plnenia zákazky bolo spísaných šesť zápisníc o prerušení prác, z ktorých päť bolo spôsobených nepriaznivými poveternostnými podmienkami a jedna potrebou prepracovania projektu.
Dňa 24. februára 2020 bola vyhotovená zápisnica potvrdzujúca dokončenie stavby. Po odpočítaní obdobia prerušenia prác, ktoré riadiaci orgán akceptoval, bola dĺžka plnenia stanovená na 264 dní.
K obdobiu od 30. januára do 24. februára 2020 však nebolo predložené žiadne odôvodnenie omeškania a obec Razgrad neuplatnila žiadnu pokutu za omeškanie.
Následne vedúci riadiaceho orgánu rozhodol o uložení finančnej opravy vo výške 25% z oprávnených výdavkov obci Razgrad z fondov EŠIF, na základe porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Vedúci riadiaceho orgánu uviedol, že doba plnenia zmluvy predstavuje podstatnú zložku tejto zmluvy, keďže verejný obstarávateľ v súťažných podkladoch stanovil maximálnu lehotu a konečný termín, ktorý nebolo možné presiahnuť. Tieto prvky slúžili aj ako hodnotiace kritériá pre predložené ponuky. Prekročenie týchto lehôt bez objektívneho odôvodnenia a bez udelenia pokuty za omeškanie, ktoré verejný obstarávateľ akceptoval bez námietok, predstavuje podľa vedúceho orgánu neoprávnenú úpravu podmienok zákazky.
Obec Razgrad podala proti tomuto rozhodnutiu žalobu na Administrativen săd - Razgrad
(v preklade z bulharčiny: Správny súd Razgrad, Bulharsko)
. Správny súd dospel k záveru, že úpravu zmluvy o verejnej zákazke je možné uskutočniť iba formou písomnej dohody, čo sa však v súvislosti s posledným obdobím omeškania nestalo. Podľa správneho súdu táto situácia nepredstavuje úpravu podmienok verejného obstarávania v rozpore s článkom 116 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, ale ide o plnenie, ktoré nie je v súlade so zmluvou. Podľa názoru súdu nie je relevantné, či verejný obstarávateľ požadoval uplatnenie pokút za omeškanie, aj keď by to zmluva umožňovala. Z toho dôvodu rozhodol, že vedúci riadiaceho orgánu nesprávne posúdil situáciu ako protiprávnu úpravu podmienok verejnej zákazky, a preto musí byť jeho rozhodnutie zrušené.Vedúci riadiaceho orgánu podal proti tomuto rozhodnutiu kasačný opravný prostriedok na Vărchoven administrativen săd
(v preklade z bulharčiny: Najvyšší správny súd, Bulharsko)
, ktorý následne podal návrh na začatie prejudiciálneho konania.Vnútroštátny súd uvádza, že otázka, či situácia, o akú ide vo veci samej, predstavujúca protiprávnu úpravu podmienok verejnej zákazky, je predmetom diskusie na vnútroštátnych súdoch. Prvý prístup vyža
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.