7409-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 22.5.2020
Elektronickou poštou zo dňa 30.4.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len
„úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
V žiadosti o metodické usmernenie uvádzate, že obec Zborov zriadila obecný podnik, ktorý je
zameraný na oblasť stavebníctva. Ďalej uvádzate, že obecný podnik spĺňa všetky podmienky na
uplatnenie in housu. Podniku má byť v krátkom čase priznaný status registrovaného sociálneho
podniku.
Uvádzate ďalej, že plánujete realizovať stavbu škôlky, na ktorú Vám bola schválená dotácia vo
výške 1 820 000,- eur. Hodnota samotných stavebných prác je cca 1,2 mil. eur. Z podrobnej analýzy
rozpočtu stavby, projektovej dokumentácie a interných firemných kapacít ste dospeli k predbežnému
záveru, že hodnota prác, ktoré by sme museli riešiť formou subdodávky nepresiahne 180 000 € (vrátane
materiálu potrebného na tieto práce). Zvyšok by sme ste vedeli zrealizovať vlastnými silami. Je tu
teda cca 1 mil. €, ktorý je v pomere 50:50, hodnota stavebných prác a hodnota materiálu na ne
potrebného.
V súvislosti s obstaraním stavebného materiálu Vám však vyvstalo niekoľko otázok:
1. Je potrebné vôbec robiť VO? Nedala by sa náhodou použiť výnimka podľa
§ 1 ods. 12 pism. q)? To si však vyžaduje
overiť, či je obecná firma a zároveň sociálny podnik verejný obstarávateľ
(§ 7) alebo obstarávateľ
(§ 9).
2. Ak je verejné obstarávanie na materiál potrebné realizovať, je nevyhnutné ho robiť v jednom
balíku, alebo sa to dá rozdeliť do viacerých logicky členených VO? Ide totiž o to, že niekedy je
hospodárnejšie nakúpiť napr. betón priamo na betonárke a napr. plastové okná priamo u ich výrobcu.
Ak by sme museli obstarávať všetko v rámci jedného VO mohlo by sa pokojne stať, že sa nám tam nikto
neprihlási, alebo že výsledné ceny budú vyššie ako ceny trhové - čo je samozrejme v rozpore so
samotným účelom VO.
3. Počas poslednej konzultácie ste spomínali možnosť využitia tzv. dynamického nákupného systému.
Bol by, podľa vás v tejto situácii vhodný? Z nášho pohľadu je pomerne obtiažne v tejto situácii
definovať presne každú materiálovú položku, ktorú bude pri realizácii stavby potrebné vynaložiť.
Rozpočet stavby je totiž jedna vec, realita však môže ukázať niečo iné. Dalo by sa v takom prípade
reagovať pružnejšie a dodatočne zaradiť do súťaže položky, ktoré nám bude treba v rámci stavby
obstarať?
4. Posledná otázka k materiálu: obec si bude u obecnej firmy objednávať aj ďalšie stavebné práce.
Ich rozsah nám v tejto chvíli nie je úplne známy. Napr. máme v hodnotení žiadosť na výstavbu
bytového domu prostredníctvom dotácie Ministerstva dopravy a úveru ŠFRB. Je možné tieto obstarávania
na materiál realizovať naraz, alebo radšej osobitne pre tú ktorú stavbu, resp. s využitím
dynamického nákupného systému?
5. Naša posledná otázka smeruje k reálnosti použitia postupu podľa
§ 36a (vyhradené zákazky). V tomto prípade by sme
nepoužili