Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Legislatíva

Metodické usmernenie ÚVO č. 7409-2020, Možnosť realizácie stavebných prác soc. podnikom, Možnosť rozdelenie zákazky na stavebné práce, Výhody využitia DNS

Kategória: Metodické usmernenia Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

7409-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 22.5.2020
Elektronickou poštou zo dňa 30.4.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
V žiadosti o metodické usmernenie uvádzate, že obec Zborov zriadila obecný podnik, ktorý je zameraný na oblasť stavebníctva. Ďalej uvádzate, že obecný podnik spĺňa všetky podmienky na uplatnenie in housu. Podniku má byť v krátkom čase priznaný status registrovaného sociálneho podniku.
Uvádzate ďalej, že plánujete realizovať stavbu škôlky, na ktorú Vám bola schválená dotácia vo výške 1 820 000,- eur. Hodnota samotných stavebných prác je cca 1,2 mil. eur. Z podrobnej analýzy rozpočtu stavby, projektovej dokumentácie a interných firemných kapacít ste dospeli k predbežnému záveru, že hodnota prác, ktoré by sme museli riešiť formou subdodávky nepresiahne 180 000 € (vrátane materiálu potrebného na tieto práce). Zvyšok by sme ste vedeli zrealizovať vlastnými silami. Je tu teda cca 1 mil. €, ktorý je v pomere 50:50, hodnota stavebných prác a hodnota materiálu na ne potrebného.
V súvislosti s obstaraním stavebného materiálu Vám však vyvstalo niekoľko otázok:
1. Je potrebné vôbec robiť VO? Nedala by sa náhodou použiť výnimka podľa § 1 ods. 12 pism. q)? To si však vyžaduje overiť, či je obecná firma a zároveň sociálny podnik verejný obstarávateľ (§ 7) alebo obstarávateľ (§ 9).
2. Ak je verejné obstarávanie na materiál potrebné realizovať, je nevyhnutné ho robiť v jednom balíku, alebo sa to dá rozdeliť do viacerých logicky členených VO? Ide totiž o to, že niekedy je hospodárnejšie nakúpiť napr. betón priamo na betonárke a napr. plastové okná priamo u ich výrobcu. Ak by sme museli obstarávať všetko v rámci jedného VO mohlo by sa pokojne stať, že sa nám tam nikto neprihlási, alebo že výsledné ceny budú vyššie ako ceny trhové - čo je samozrejme v rozpore so samotným účelom VO.
3. Počas poslednej konzultácie ste spomínali možnosť využitia tzv. dynamického nákupného systému. Bol by, podľa vás v tejto situácii vhodný? Z nášho pohľadu je pomerne obtiažne v tejto situácii definovať presne každú materiálovú položku, ktorú bude pri realizácii stavby potrebné vynaložiť. Rozpočet stavby je totiž jedna vec, realita však môže ukázať niečo iné. Dalo by sa v takom prípade reagovať pružnejšie a dodatočne zaradiť do súťaže položky, ktoré nám bude treba v rámci stavby obstarať?
4. Posledná otázka k materiálu: obec si bude u obecnej firmy objednávať aj ďalšie stavebné práce. Ich rozsah nám v tejto chvíli nie je úplne známy. Napr. máme v hodnotení žiadosť na výstavbu bytového domu prostredníctvom dotácie Ministerstva dopravy a úveru ŠFRB. Je možné tieto obstarávania na materiál realizovať naraz, alebo radšej osobitne pre tú ktorú stavbu, resp. s využitím dynamického nákupného systému?
5. Naša posledná otázka smeruje k reálnosti použitia postupu podľa § 36a (vyhradené zákazky). V tomto prípade by sme nepoužili
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne zmeny v legislatíve

Zmena nastala

161/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 12. 2024  

40/1964 Zb.

Novelizovaný: 1. 11. 2024  

91/2016 Z.z.

Novelizovaný: 6. 8. 2024  

583/2004 Z.z.

Novelizovaný: 1. 8. 2024  

56/2012 Z.z.

Novelizovaný: 1. 8. 2024  


Zmena nastane

300/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

301/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

455/1991 Zb.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

343/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  

311/2001 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  


Archív zmien v legislatíve