6018-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 11.05.2021
Elektronickou poštou z 26.04.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len
„úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: rád by som sa informoval ohľadom procesu verejného obstarávania,
konkrétne v rámci zmeny zákona o VO ktorú podpísala p. prezidentka SR dňa 15.04.2021. V rámci neho
sa vykonali určité zmeny v spojitosti s obstarávaním výskumných a vývojových služieb. Pre prípad
tejto otázky zo strany UNIZA, je to možné chápať ako obstarávanie zmluvného výskumu, ktoré sú
zahrnuté v projektoch podporených OPII a implementovaných na strane UNIZA.
Celá dokumentácia k predmetnej zmene zákona je dostupná na
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakonv/zakon&MasterID=8089
V dôvodovej správe ku zmene zákona sa píše:
Úprava má veľký potenciál zjednodušiť najmä implementáciu projektov a zabezpečiť efektívne a
včasné využitie finančných prostriedkov poskytnutých Slovenskej republike z európskych
štrukturálnych a investičných fondov na podporu inovácií, rozvoj regiónov a znižovanie regionálnych
rozdielov.
Na základe nového znenia je zjavné, že ZVO sa
vzťahuje iba na zákazky ktoré spĺňajú obe požiadavky - tak tomu bolo aj v období pred platnosťou
tejto zmeny ZVO. Teda sa jedná o požiadavku 1:
prospech plynie výlučne verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi na využitie pri plnení
vlastných úloh a požiadavku 2; odplatu za poskytnutú službu poskytuje v plnom rozsahu verejný
obstarávateľ alebo obstarávateľ.
V prípade verejnej inštitúcie, akým je verejná vysoká škola, je požiadavka 2 splnená vždy.
Nakoľko všetky finančné prostriedky pochádzajúce z dotačných zdrojov MINEDU, z vlastnej
podnikateľskej činnosti alebo z príspevkov EŠIF je možné považovať vždy za verejné zdroje a tým
pádom je verejná vysoká škola verejným obstarávateľom.
Ako nie celkom jasné sa javí znenie požiadavky 1; prospech plynie výlučne verejnému
obstarávateľovi alebo obstarávateľovi na využitie pri plnení vlastných úloh. Na tomto mieste by som
si rád dovolil požiadať o vysvetlenie významu formulácie tejto časti zákona. Zároveň by som svoju
požiadavku rozšíril aj o konkrétny prípad, ktorý by dokázal priblížiť situáciu v akej sa
nachádzame:
Žilinská univerzita v Žiline ako verejná vysoká škola (VVŠ) získala výskumný projekt cez OP
Integrovaná infraštruktúra so spolufinancovaním zo strany VVŠ vo výške 5%. V rámci tohto projektu
plánuje zabezpečiť VVŠ výskumno-vývojové služby, ktoré nie je možné realizovať v rámci interných
kapacít, a to jednorazovo alebo aj prostredníctvom rámcovej dohody. V kontexte znenia
zákona o vysokých školách je možné prezentovať, čo sú
vlastné úlohy VVŠ:
- Poslaním vysokých škôl, ktoré sú súčasťou európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania a
spoločného európskeho výskumného priestoru, je rozvíjať harmonickú osobnosť, vedomostí, múdrosť,
dobro a tvorivosť v človeku a prispievať k rozvoju vzdelanosti, vedy, kultúry a zdravia pre blaho
celej spoločností, a tým prispievať k rozvoju vedomostnej spoločností. Napĺňanie tohto poslania je
predmetom hlavnej činnosti vysokých škôl.
- Hlavnou úlohou vysokých škôl pri napĺňaní ich poslania je poskytovanie vysokoškolského
vzdelávania a tvorivé vedecké bádanie alebo tvorivá umelecká činnosť.
Na základe tohto je možné uviesť, že prospech všetkých realizovaných činností vykonávaných v
rámci VVŠ plynie celej spoločnosti. Zjednodušene je možné povedať, že vzdelávanie nezabezpečujeme
pre vlastných zamestnancov, ale pre celú spoločnosť ktorá má o takéto vzdelávanie záujem. Obdobne
pri vedecko-výskumnej činnosti je možné chápať napr. vzniknuté publikácie v časopisoch za diela,
ktoré môže „prečítať alebo ich časti „prebrať' prakticky každý člen spoločnosti, ktorý o to má
záujem.“
Otázka: Je možné na základe znenia zákona o vysokých
školách považovať obstaranie vedecko- výskumných služieb VVŠ v rámci výskumného projektu
podporeného z EŠIF a vlastný