Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Legislatíva

Metodické usmernenie ÚVO č. 5808-2020, Postup dotovanej osoby, Nadobúdanie, nájom nehnuteľností, Pracovnoprávne vzťahy - výnimka

Kategória: Metodické usmernenia Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

5808-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 23.04.2020
Elektronickou poštou zo dňa 20.03.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: Žiadateľ má záujem získať štátnu pomoc vo forme nenávratnej finančnej dotácie vo výške 5 miliónov EUR na projekt výskumu a vývoja v oblasti vývoja batérií do elektromobilov. Nenávratná dotácia by mala byť poskytnutá z rozpočtovej kapitoly Ministerstva financií SR. Dotácia by mala byť poskytnutá ako
ad hoc
pomoc v súlade s NARIADENÍM KOMISIE (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 Zmluvy o ES ako pomoc na výskum, vývoj a inovácie v súlade s článkom 25 - Pomoc na výskumné a vývojové projekty, ktorej poskytnutie bude oslobodené od notifikačnej povinnosti podľa článku 108 ods. 3 Zmluvy o ES, nakoľko budú splnené podmienky pre poskytnutie pomoci stanovené v tomto článku a kapitole I. tohto nariadenia Európskej komisie.
Žiadateľ je súkromnou spoločnosťou, ktorá je vlastnená súkromnými osobami. Žiadateľ plánuje v rokoch 2020 - 2021 vynaložiť celkové oprávnené náklady vo výške viac ako 10 miliónov EUR (časť budú tvoriť operatívne a časť kapitálové výdavky), pričom, tak ako už bolo uvedené, oprávnené výdavky by mali byť čiastočne financované finančnou dotáciou v maximálnej výške 5 miliónov EUR, pričom v zmysle nariadenia EK č. 651/2014, výška intenzity štátnej pomoci pre žiadateľa môže byť maximálne 50% z celkových oprávnených výdavkov. Žiadateľ podotýka, že úroveň 50% nie je možné presiahnuť a ani ju nepresiahne, nakoľko viac ako 50% z celkových oprávnených výdavkov plánuje uhradiť z vlastných zdrojov“.
V nadväznosti na uvedené kladiete úradu otázky týkajúce sa určenia statusu Vašej spoločnosti v súvislosti s povinnosťou postupovať pri zadávaní zákaziek podľa zákona o verejnom obstarávaní:
1. Je žiadateľ za splnenia podmienok, že nie je verejným obstarávateľom v zmysle § 7 ZVO ani obstarávateľom v zmysle § 9 ZVO, bude mu poskytnutá štátna pomoc vo výške 5 miliónov EUR, pričom plánuje vynaložiť celkové oprávnené náklady vo výške viac ako 10 miliónov EUR (ďalej len „za podmienok uvedených v opise skutkového stavu) a zároveň intenzita (výška) štátnej pomoci pre žiadateľa môže byť v maximálnej výške 50% z celkových oprávnených výdavkov, povinný postupovať podľa ZVO?
2. Ak by bola odpoveď na otázku č. 1 nie, tzn., že žiadateľ nie je povinný postupovať podľa ZVO, za akých podmienok poskytnutia štátnej pomoci (pozn. ktorej intenzita môže byť v maximálnej výške 50% z celkových oprávnených výdavkov) by žiadateľ bol povinný postupovať podľa ZVO?
3. Považuje sa žiadateľ za splnenia podmienok uvedených v opise skutkového stavu a zároveň intenzita (výška) štátnej pomoci pre žiadateľa môže byť v maximálnej výške 50% z celkových oprávnených výdavkov, za osobu podľa § 8 ZVO?
4. Ak by bola odpoveď na otázku č. 3 nie, tzn., že žiadateľ sa nepovažuje za osobu podľa § 8 ZVO, za akých podmienok poskytnutia štátnej pomoci (pozn. ktorej intenzita môže byť v maximálnej výške 50% z celkových oprávnených výdavkov) by sa žiadateľ považoval za osobu podľa § 8 ZVO?
5. V prípade, že sú splnené podmienky uvedené v opise skutkového stavu a zároveň intenzita (výška) štátnej pomoci pre žiadateľa bude v maximálnej výške 50% z celkových oprávnených výdavkov a žiadateľ plánuje zabezpečiť dodanie tovarov, poskytnutie služieb alebo uskutočnenie stavebných prác od iného hospodárskeho subjektu a zároveň na financovanie a zaplatenie za dodanie týchto tovarov, poskytnutie týchto služieb alebo uskutočnenie týchto stavebných prác plánuje použiť z verejných zdrojov iba finančné prostriedky z poskytnutej štátnej pomoci, je žiadateľ pri zabezpečovaní dodania týchto tovarov, poskytnutia týchto služieb alebo uskutočnenia týchto stavebných prác od iného hospodárskeho subjektu povinný postupovať podľa ZVO?
6. V prípade, že sú splnené podmienky uvedené v opise skutkového stavu a zároveň intenzita (výška) štátnej pomoci pre žiadateľa bude v maximálnej výške 50% z celkových oprávnených výdavkov a žiadateľ plánuje zabezpečiť dodanie tovarov, poskytnutie služieb alebo uskutočnenie stavebných prác od iného hospodárskeho subjektu a zároveň na financovanie a zaplatenie za dodanie týchto tovarov, poskytnutie týchto služieb alebo uskutočnenie týchto stavebných prác plánuje použiť z verejných zdrojov iba finančné prostriedky z poskytnutej štátnej pomoci, je žiadateľ pri zabezpečovaní dodania týchto tovarov, poskytnutia týchto služieb alebo uskutočnenia týchto stavebných prác od iného hospodárskeho subjektu povinný postupovať podľa § 8 ods. 1 ZVO?
7. Ak by bola odpoveď na otázku č. 5 áno, tzn., že žiadateľ je povinný v danej situácii postupovať podľa ZVO, je povinný v rovnakej situácii postupovať podľa ZVO aj v prípade, že všetko, čo mu bude dodané/poskytnuté (každý tovar, služba, stavebné práce) bude financované a zaplatené takým spôsobom, že max. 50% z ceny daného tovaru/služby/stavebných prác bude financované a zaplatené z poskytnutej štátnej pomoci a zvyšok ceny bude zaplatený a financovaný z vlastných zdrojov žiadateľa?
8. Ak by bola odpoveď na otázku č. 6 áno, tzn., že žiadateľ je povinný v danej situácii postupovať podľa § 8 ods. 1 ZVO, je povinný v rovnakej situácii postupovať podľa § 8 ods. 1 ZVO aj v prípade, že všetko, čo mu bude dodané/poskytnuté (každý tovar, služba, stavebné práce) bude financované a zaplatené takým spôsobom, že max. 50% z ceny daného tovaru/služby/stavebných prác bude financované a zaplatené z poskytnutej štátnej pomoci a zvyšok ceny bude zaplatený a financovaný z vlastných zdrojov žiadateľa?
9. Ak by bola odpoveď na otázku č. 7 nie, tzn., že žiadateľ nie je povinný v danej situácii postupovať podľa ZVO, je na to, aby nebolo potrebné postupovať podľa ZVO, povinnosťou žiadateľa zaplatiť max. 50% z ceny daného tovaru/služby/stavebných prác z osobitného účtu, na ktorom budú finančné prostriedky z poskytnutej štátnej pomoci a zvyšok
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne zmeny v legislatíve

Zmena nastala

161/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 12. 2024  

40/1964 Zb.

Novelizovaný: 1. 11. 2024  

91/2016 Z.z.

Novelizovaný: 6. 8. 2024  

583/2004 Z.z.

Novelizovaný: 1. 8. 2024  

56/2012 Z.z.

Novelizovaný: 1. 8. 2024  


Zmena nastane

300/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

301/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

455/1991 Zb.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

150/2013 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  

79/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  


Archív zmien v legislatíve