4993-5000/2021
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 20.04.2021
Elektronickou poštou zo dňa 31.03.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Vo svojej žiadosti o opravu metodického usmernenia, ktorá je reakciou na vydané metodické
usmernenie č. 4512-5000/2021 (zo dňa 26.03.2021) vyjadrujete svoj nesúhlas so závermi vyjadrenými v
predmetnom dokumente, cit.:
1. V usmernení je uvedené, že pri tzv. "superreverze" sa postupuje tak, že sa vyhodnotia ponuky
na základe kritérií a následne sa vyhodnotia ponuky z pohľadu splnenia požiadaviek na predmet
zákazky a nakoniec sa vyhodnotia podmienky uchádzačov umiestnených na prvých troch miestach v
poradí, alebo u uchádzača, ktorý sa umiestni na prvom mieste v poradí.
Podľa § 55 ods. 1 zákona, druhá veta hovorí:
"Ak verejný obstarávateľa a obstarávateľ vyhodnocujú ponuky z hľadiska splnenia požiadaviek na
predmet zákazky po vyhodnotení ponúk na základe kritérií na hodnotenie ponúk, sú povinní vyhodnotiť
u uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí, alebo u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na
prvom až treťom mieste v poradí, splnenie podmienok účasti a požiadaviek na predmet zákazky." To
znamená, že po stanovení poradia podľa kritérií sa vyhodnocujú aj podmienky účasti aj ponuky u
uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí, alebo u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na
prvých troch miestach v poradí.
V usmernení je ďalej uvedené, že sa musíme rozhodnúť dopredu pred vyhlásení verejného
obstarávania, ako budeme hodnotiť ponuky a pritom nevieme, koľko ponúk príde. V takom prípade je
stále najvýhodnejšie rozhodnúť sa pre tzv."superreverz". Ak by bolo možné rozhodnúť sa o postupe
vyhodnocovania ponúk až po predložení ponúk, je pravdepodobné, že podľa počtu ponúk by sme sa
rozhodovali o klasickom spôsobe vyhodnocovania, alebo o tzv.reverznom postupe, alebo tzv.
"superreverznom" postupe vyhodnocovania. Ak by sme sa rozhodli dopredu o klasickom vyhodnocovaní
ponúk, resp. o tzv. "reverznom" postupe vyhodnocovania a prišlo by veľa ponúk (napríklad 30 ponúk),
je možné, že by bolo potrebné vyhodnocovať ponuky veľmi dlhý čas (s námietkami pol roka aj rok), čo
by mohlo byť oprávnene považované za nehospodárne. Nie je nám zrejmé, aký vplyv má rozhodnutie
verejného obstarávateľa o spôsobe vyhodnocovania na transparentnosť.
2. Tak, ako je to uvedené pri prvom bode, vyhodnocujú sa podmienky účasti a požiadavky na predmet
zákazky u uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí alebo u uchádzačov, ktorí sa
umiestnili na prvom až treťom mieste v poradí. Pri takomto hodnotení môže nastať situácia, že
vyhodnotíme podmienky účasti u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvých troch miestach v poradí a
následne vyhodnotíme požiadavky na predmet zákazky u uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvých troch
miestach v poradí a po vylúčení ostatných ponúk ostanú tri ponuky. Ak by sa hodnotilo klasickým
spôsobom, rovnako sa najprv vyhodnocujú podmienky účasti, následne požiadavky na predmet zákazky, a
až následne je možné vyhodnotiť ponu