3866-5000/2022
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 18.02.2022
Elektronickou poštou zo dňa 26.01.2022 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: Obraciame sa na Vás v otázke týkajúcej sa súťaže návrhov
(§ 119-§ 125 ZVO, resp. vyhláška ÚVO
157/2016 Z.Z.), konkrétnejšie ideovej súťaži návrhov
(tú spomína len uvedená vyhláška). Práve ideová súťaž nám aktuálne naráža v praxi na vnútorný
nesúlad medzi cieľmi a účelom takejto súťaže (výsledkom je samotné dielo predložené v súťaži bez
následného postupu dodania služby) a princípmi VO, ako postupu pre obstarávanie služieb, ktorého
výsledkom je na základe predloženého diela (návrhu) zazmluvnenie dodávateľa a neskoršie dodanie
samotnej služby (komplexného projektu pre realizáciu diela).
Tzv. ideová súťaž návrhov je definovaná v § 1 ods.
1 písm. b) Vyhlášky. Zákon č. 343/2015 Z.z. o
verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zn. n. p. (ďalej „Zákon") neobsahuje
definíciu, ba ani zmienku o druhu súťaže návrhov, ktorý by napĺňal znaky ideovej súťaže podľa
§ 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky. S ohľadom na
systematický výklad právneho predpisu, zaradením právnej úpravy ideovej súťaže do
Vyhlášky, ktorá je vykonávacím predpisom Zákona, sa
ponúka záver, že vyhlasovanie ideových súťaží subjektom, ktorý je obstarávateľom alebo verejným
obstarávateľom, sa musí uskutočniť v súlade so Zákonom, pokiaľ predpokladaná hodnota zákazky (ďalej
„PHZ") dosiahne najmenej sumu 5.000 Eur.
Z povahy ideovej súťaže však vyplýva, že na ňu nenadväzuje zadávanie zákazky; preto pre výpočet
PHZ nemožno aplikovať postup podľa § 120 Zákona,
ani podľa § 6 ods. 2 a
ods. 8 písm. c) Zákona. Navyše, už samotné
použitie pojmu „predpokladaná hodnota zákazky" v kontexte postupu, v ktorom k zadávaniu zákazky
nemôže dôjsť, môže byť mätúce.
V prípade, ak by sme kritérium dané výškou PHZ opomenuli, jediným ustanovením, ktoré by ideovú
súťaž návrhov podriaďovalo úprave Zákona, by bolo ustanovenie
§ 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky.
Nakoľko nie je prípustné, aby právna úprava obsiahnutá vo vykonávacom predpise rozširovala
pôsobnosť zákona, máme za to, že ideová súťaž tak ako je definovaná v
§ 1 ods. 1 písm. b) Vyhlášky, nie je postupom,
ktorý by, bez ohľadu na výšku v jej rámci udeľovaných cien a odmien, podliehal Zákonu.“
S poukazom na vyššie uvedené, žiadate o metodické usmernenie, v ktorom Úrad pre verejné
obstarávanie vysvetlí, či ideová súťaž podľa § 1 ods.
1 písm. b) Vyhlášky, vyhlásená subjektom, ktorý napĺňa znaky obstarávateľa alebo verejného
obstarávateľa v zmysle Zákona, a ktorej súčet hodnôt udeľovaných cien a odmien presahuje sumu 5.000
Eur, je postupo