2718-5000/2022
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 05.01.2022
Elektronickou poštou zo dňa 07.12.2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej
len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č.
343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom
obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „Akým spôsobom má verejný obstarávateľ stanoviť podľa
§ 44 zákona o verejnom obstarávaní objektívne
kritériá na vyhodnotenie ponúk, ak predmetom rámcovej dohody bude aj servis motorových vozidiel,
ktorý v sebe zahŕňa aj dodávku náhradných dielov/súčiastok, pričom ide o tovar druhovo rozsiahly, a
to aj s ohľadom na rôzne značky motorových vozidiel, v dôsledku čoho nemôže verejný obstarávateľ v
súťažných podkladoch vymedziť predmet zákazky.
1. Ak verejný obstarávateľ nemusí pri vyhodnocovaní ponúk prihliadať na túto skutočnosť (t.j. ako
kritérium určí len cenu práce podľa jednotlivých úkonov), nie aj cenu tovaru (náhradných
dielov/súčiastok), môže v súťažných podkladoch uviesť, že predložené cenové ponuky
uchádzačov-cenníky náhradných dielov/súčiastok budú súčasťou rámcovej dohody ako jej príloha?
2. Z dôvodu splnenia náležitosti rámcovej zmluvy-určenie podmienky zadávania zákaziek počas jej
platnosti, čo sa týka ceny môže verejný obstarávateľ zapracovať cenník náhradných
dielov/súčiastok/materiálu do rámcovej zmluvy ako jeho prílohu uplatnením
§ 18 ods. 1, písm. a) zákona o verejnom
obstarávaní po uskutočnení VO tak, že v návrhu rámcovej dohody (ktorá bude súčasťou súťažných
podkladov) bude upravená zmena zmluvy, t.j. jej doplnenie o prílohu - predmetný cenník?
V doplnení Vašej žiadosti zo dňa 8.12.2021 uvádzate, cit.: K VO pri zazmluvnení servisu a opráv
osobných automobilov sa Úrad vyjadril v metodickom usmernení č. 14662-5000/2020, avšak vzhľadom na
obsah otázky len vo vzťahu k výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky, nie k stanoveniu objektívnych
kritérií podľa § 44 zákona o verejnom obstarávaní
a stanoveniu ceny v rámcovej dohode čo sa týka náhradných dielov.
V materiáli vydanom Úradom: „Rámcové dohody uzatvárané verejnými obstarávateľmi" sa na konci
uvádza, že „nastavenie kritéria ako súčtu jednotkových cien spôsobuje problémy... nastavenie
kritéria môže prakticky viesť k tomu, že nebude vybraná cenovo najvýhodnejšia ponuka, nakoľko
jednotlivé tovary/služby môžu byť dodávané/vykonávané na mesačnej/dennej báze, iné zas výnimočne,
príp. v rôznych množstvách. Takéto kritérium preto môže zvádzať uchádzačov k špekuláciám ohľadom
stanovenia jednotkových cien k jednotlivým položkám, pričom predpokladanú nemej častú a rozsahovo
malú položku si uchádzač môže naceniť„pod cenu", nakoľko mu to vykryjú zisky z položiek, ktoré sú
dodávané/vykonávané častejšie a vo veľkom rozsahu." Tu podotýkam, že situácia je o to
komplikovanejšia, ak sa servis obstaráva, (tak ako to bolo uvádzané v otázke, na ktorú Úrad poskytol
metodické usmernenie č. 14662-5000/2020) pre motorové vozidlá viacerých továrenských značiek.“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom
obstarávaní Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) usmerňuje metodicky účastníkov
procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci metodického usmerňovania nepreberá kompetencie
jednotlivých účastníkov procesu verejného obstarávania pri realizácii konkrétnych verejných
obstarávaní, resp. nenahrádza oprávnenia a povinnosti, ktoré im z tohto postavenia vyplývajú pri
uskutočňovaní verejného obstarávania. Rovnako nie je účelom metodického usmerňovania hodnotenie,
resp. schvaľovanie krokov účastníkov v konkrétnom verejnom obstarávaní. Takáto činnosť prináleží
výkonu dohľadu, ktorú vykonáva iný, funkčne príslušný útvar úradu na podklade doručenia kompletnej
dokumentácie z predmetného verejného obstarávania a na základe iných ustanovení zákona ako je
§ 147 písm. h) zákona o verejnom obstarávaní.
Len takým spôsobom je možné komplexne posúdiť skutkový stav a priradiť mu náležitú právnu
kvalifikáciu aj s prípadným konštatovaním o porušení zákona
o verejnom obstarávaní a jeho intenzity vplyvu na výsledok verejného obstarávania.
Metodická činnosť