Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Legislatíva

Metodické usmernenie ÚVO č. 10421-2020, obstarávanie potravín

Kategória: Metodické usmernenia Autor/i: Úrad pre verejné obstarávanie

10421-5000/2020
Metodické usmernenie
Úradu pre verejné obstarávanie
Bratislava: 29.07.2020
Elektronickou poštou zo dňa 29.06.2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
V žiadosti uvádzate, cit.:
„Malé jedálne používajú na VO pre potraviny prieskum trhu. Veľké jedálne s nákupom nad 400 000 € nemajú zadefinované, ako obstarávať potraviny, využívajú teda nákup cez DNS (nevhodný, kúpne zmluvy), alebo Rámcové zmluvy,
DNS - kúpne zmluvy, absolútne nevhodné, nakoľko nie je možné vopred určiť objem nákupov, vyhodnotenie a podpis zmluvy trvá minimálne 14 dní, čo je napríklad pri zelenine nevyhovujúce. Cena zeleniny sa mení každých 7 dní (aj štátna APA vyhodnocuje ovocie a zeleninu týždenne https://www.apa.sk/ovocie-a-zelenina-l). Ak sa teda aj dodávateľ uchádza o dodávky v súťaži, vždy si určí vyššie ceny, aby nebol v strate. Keď je vo finále podpísaná zmluva, ceny zeleniny už nie sú aktuálne.
Problém s Rámcovými zmluvami je ten, že jedálne nevedia dopredu určiť aké potraviny budú potrebovať a aké množstvo. Obvykle realizujú predaj jedál prostredníctvom bez objednávkového systému, čiže, odbyt nevedia určiť ani v daný deň ráno, jedlá sa dovárajú, (veľké jedálne na univerzitách niekoľko tisíc denne).
Ak je VO na potraviny realizované prostredníctvom rámcových zmlúv, potraviny sú rozdelené na niekoľko častí, napríklad mäso, zelenina, mliečne výrobky atd. Ak sa jedna z týchto Rámcových dohôd vyčerpá, musí sa potom robiť súťaž na všetky časti? Alebo stačí na tú vyčerpanú časť?
Ako špecifikovať suroviny? Cieľom je variť z kvalitných surovín, nie z najlacnejších. Môžu jedálne požadovať vo VO napr aj syr Encián, aj syr President? Špecifikácia by bola na tieto dva syry totožná. Ak si je klient ochotný priplatiť, prečo mu neponúknuť aj drahšiu aj lacnejšiu verziu daného jedla? Súkromník môže ponúkať širšiu škálu jedál, nemusí prácne špecifikovať, môže požadovať konkrétny druh syra, poberá dotácie ako štátom/samosprávou financované jedálne a nemusí robiť VO. Je teda oveľa pružnejší. Zároveň, dodávatelia vedia dodať oba syry, žiadneho dodávateľa mliečnych výrobkov nebudú jedálne požiadavkou na syr Encián aj President znevýhodňovať. Môžu jedálne teda v požiadavke na nákup požadovať konkrétny druh syra? Napríklad, len určitý druh syra je možné vyprážať, aby nevytiekol, čo ak dodávateľ tvrdí, že ponúka ekvivalent? Čo ak syr vyteká? Rozbor v laboratóriu je jediné riešenie? Vzdelanie a náplň práce vedúcich jedální im neumožňuje bojovať takýmto spôsobom (tovaroznalectvo, preprava vzoriek, zložité dokazovanie, platba za rozbory).
Ak chcú jedálne zaradiť nové druhy jedál, príloh a pod, často nie sú vysúťažené v Rámcových dohodách. Prípadne im vysúťažený dodávateľ rýb ponúkne v akcii iný druh rýb za výhodnú cenu, ktoré neboli vymenované v Rámcovej zmluve s ním podpísanej, čiže, príbuzný tovar...ako si môžem tieto suroviny zaobstarať? Asi pred dvoma rokmi som videla v jednej zmluve odsek ako: v prípade, že dodávateľ požaduje príbuzný tovar, ako je vysúťažený, dodávateľ mí ho dodá v cene obvyklej v danom čase. Cena je uvedená v jeho oficiálnom cenníku na internete. Môžu jedálne vsunúť do zmlúv podobný odsek?
Jeden dodávateľ pre viaceré jedálne je pomerne problematický. Vyhráva súťaže tak, že dá na niektoré tovary nízke ceny. Keď chcú jedálne tovar objednať, dodávateľ tvrdí, že ho momentálne nemá. Avšak, tvrdí to opakovane. Môžu jedálne vypovedať zmluvu, ale do času, pokiaľ sa yysúťaží nová, čo majú jedálne robiť? Dotyčný dodávateľ sa ale opakovane do súťaže prihlási a opätovne ich vyhrá. Personál jedální to obvykle vzdá.... Môžu ho jedálne vyradiť po troch takýchto podvodoch z dodávateľov? Ako postupovať? Na základe čoho?
Ako je to so súkromnými firmami poberajúcimi dotácie na jedlo (školy, domovy dôchodcov, parlament, úrady)? Majú povinnosť súťažiť? Majú štátom a samosprávami zriadené jedálne rovnaké práva, ako súkromné firmy pôsobiace v takýchto štátnych inštitúciách?
Môžu štátom/samosprávami riadené jedálne a bufety použiť pre nákup potravín a nápojov výnimku podľa paragrafu 1, ods r? Súkromné formy nemusia uplatňovať zákon o VO a môžu nakupovať potraviny v akcii, v širšom a atraktívnejšom sortimente, môžu mať aj Pepsi colu, aj Coca.colu, rôzne značky syrov, nie sú odkázaní na milosť a nemilosť dodávateľa, že im dodá kvalitný tovar. Je teda možné zo strany verejného obstarávateľa použiť vyššie uvedenú výnimku?“
V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.
Podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom obstarávaní úrad usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci metodického usmerňovania nepreberá kompetencie jednotlivých verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov pri realizácii konkrétnych verejných obstarávaní, resp. nenahrádza oprávnenia a povinnosti, ktoré im z tohto postavenia vyplývajú pri uskutočňovaní verejného obstarávania. Ak by úrad v rámci metodického usmerňovania „odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania vykonať určitý úkon, takýmto usmernením by sa mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami vykonávať dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou úradu, ktorý by v prípade nahrádzania rozhodnutí verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám seba.
Úrad nemôže v rámci výkonu metodickej činnosti prejudikovať určitý spôsob nastavenia zaobstaran
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne zmeny v legislatíve

Zmena nastala

161/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 12. 2024  

40/1964 Zb.

Novelizovaný: 1. 11. 2024  

91/2016 Z.z.

Novelizovaný: 6. 8. 2024  

583/2004 Z.z.

Novelizovaný: 1. 8. 2024  

56/2012 Z.z.

Novelizovaný: 1. 8. 2024  


Zmena nastane

300/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

301/2005 Z.z.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

455/1991 Zb.

Novelizovaný: 30. 12. 2024  

150/2013 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  

79/2015 Z.z.

Novelizovaný: 1. 1. 2025  


Archív zmien v legislatíve