Zákazky, na ktoré sa zákon o verejnom obstarávaní nevzťahuje - jedným slovom "výnimky"
Nájom a dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Právny základ:
Podľa § 1 ods. 2 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní sa
tento zákon nevzťahuje na nadobúdanie existujúcich stavieb alebo nájom existujúcich stavieb a iných nehnuteľností alebo nadobúdanie práv k nim akýmkoľvek spôsobom financovania.
Výpočet výnimiek začneme veľmi často používaným prípadom, a to je nájom nehnuteľností. Dôležitou podmienkou pre uplatnenie tejto výnimky je, že musí ísť o nadobúdanie alebo nájom existujúcich stavieb, t.j. nie je možné pod túto výnimku subsumovať prípad, ktorý by bol spojený s výstavbou nového stavebného objektu alebo stavebnými úpravami na existujúcej stavbe. Keďže však v prípade nájmu existujúcich stavieb alebo ich častí ide o vynakladanie verejných financií, odporúča sa vyberať osobu prenajímateľa formou určitého súťažného postupu, napríklad obchodnou verejnou súťažou podľa § 281 a nasl. OBZ, nakoľko často ide o veľmi lukratívne zmluvy uzatvárané na dlhšie zmluvné obdobie, v dôsledku čoho sú tieto zákazky pod drobnohľadom médií.
Právny základ:
Podľa § 1 ods. 2 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní sa tento
zákon nevzťahuje na uzavretie pracovnej zmluvy, dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu.
Znenie predmetnej výnimky je interpretačne jasné a v praxi sa dá použiť na široké spektrum prípadov, keď si verejný obstarávateľ môže vybrať, či použije klasický postup verejného obstarávania a uzavrie zmluvu s hospodárskym subjektom, ktorého zamestnanci disponujú určitou požadovanou kvalifikáciou, alebo verejný obstarávateľ zvolí uzavretie dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru s konkrétnou odborne kvalifikovanou osobou. Služby vzdelávania by tak bolo možné obstarať napríklad spôsobom, že v podlimitnej zákazke s využitím elektronického trhoviska by súťažili obchodné spoločnosti, ktoré majú v portfóliu tieto služby, alebo by mohol verejný obstarávateľ zabezpečiť služby vzdelávania prostredníctvom lektora priamo a uzavrel by s ním dohodu o vykonaní práce, čím by sa na tento postup pôsobnosť zákona o verejnom obstarávaní neaplikovala. Otázna by bola zákonnosť postupu, keď by ten istý verejný obstarávateľ riešil zabezpečenie služieb vzdelávania pre zamestnancov (napr. jazykové kurzy) cez uzavretie viacerých dohôd o vykonaní práce s viacerými lektormi, a tým by sa vyhol postupu verejného obstarávania. Uvedené by, podľa nášho názoru, mohlo byť kvalifikované ako porušenie § 1 ods. 13 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého v
erejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmú zadať zákazku, koncesiu alebo použiť súťaž návrhov podľa odsekov 2 až 12 s cieľom vyhnúť sa použitiu postupov a pravidiel podľa tohto zákona.
Zabezpečiť vzdelávanie v organizácii, ktorá je verejným obstarávateľom, prostredníctvom viacerých lektorov špecializovaných na identickú formu vzdelávania, tak môže predstavovať porušenie § 1 ods. 13 zákona o verejnom obstarávaní.
Obstarávanie podľa pravidiel medzinárodnej organizácie
Právny základ:
Podľa § 1 ods. 2 písm. f) zákona o verejnom obstarávaní sa tento zákon nevzťahuje
na zákazku, súťaž návrhov alebo koncesiu, ak sa pri jej zadávaní postupuje podľa osobitného postupu alebo podľa pravidiel medzinárodnej organizácie.
S interpretačným pravidlom vo vzťahu k citovanej výnimke je to ťažšie, keďže ani dôvodová správa neobsahuje bližší popis. Otázne je, kedy si verejný obstarávateľ môže určiť, že sa pri zadávaní zákazky nebude aplikovať zákon o verejnom obstarávaní, ale osobitné pravidlá medzinárodnej organizácie. V praxi sa vyskytujú prípady, keď predmet zákazky je možné zabezpečiť iba prostredníctvom odborníkov, ktorí sú zamestnancami príslušnej medzinárodnej organizácie, pričom nie je účelné si odborníkov zabezpečiť cez