Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vysvetľovanie a doplnenie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti/nahradenie osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu splnenia podmienok účasti
Dátum:
Vysvetľovanie a doplnenie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti/nahradenie
osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu splnenia podmienok účasti
JUDr.
Juraj
Tkáč
Základné pojmy
Vysvetľovanie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti
Právna úprava vysvetľovania a doplnenia dokladov preukazujúcich splnenie podmienok
účasti
Inštitút vysvetľovania dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti je zakotvený v
§ 40 ods. 4 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní (ďalej aj "ZVO"), v zmysle ktorého
verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ písomne požiada uchádzača alebo záujemcu o vysvetlenie alebo
doplnenie predložených dokladov, ak z predložených dokladov nemožno posúdiť ich platnosť alebo
splnenie podmienky účasti.
Platnosť dokladov
V prípade, ak na doklade absentuje dátum vydania dokladu, ide o situáciu, keď nie je možné
posúdiť platnosť dokladu. Zákonodarca v § 32 ods. 2
ZVO vo vzťahu k osobnému postaveniu zakotvuje rozsah dokladov, ktoré majú byť vyhotovené v
príslušnej lehote.
Za neurčitosť platnosti dokladov sa považuje aj prípad, keď je napríklad ISO certifikát
vydávaný na určitú dobu a z predložených dokladov nie je možné posúdiť, či v čase uplynutia lehoty
na predkladanie ponúk je alebo nie je predmetný ISO certifikát platný.
Pochybnosti o splnení podmienok účasti
(Verejný) obstarávateľ vo výzve identifikuje tak príslušnú podmienku účasti, doklady
ktoré považuje za nejednoznačné, ako aj skutočnosť, čo považuje za potrebné vysvetliť, resp. ktoré
doklady považuje za neúplné.
Použitie inštitútu vysvetľovania a doplnenia dokladov preukazujúcich splnenie
podmienok účasti
(Verejný) obstarávateľ môže použiť inštitút vysvetľovania dokladov preukazujúcich splnenie
podmienok účasti len v prípade, ak zo žiadosti o účasť pri záujemcovi, resp. z ponuky uchádzača
vyplýva, že uchádzač, resp. záujemca uviedol akúkoľvek informáciu, ktorá sa akýmkoľvek spôsobom týka
príslušnej podmienky účasti. Výkladom opaku, ak z obsahu ponuky, resp. žiadosti o účasť nevyplýva
akákoľvek informácia o príslušnej podmienke účasti, nie je možné inštitút vysvetľovania dokladov
aplikovať a (verejnému) obstarávateľovi vzniká povinnosť príslušného uchádzača, resp. záujemcu
vylúčiť z dôvodu nesplnenia podmienok účasti.
Fáza postupu verejného obstarávania
Z povahy inštitútu výzvy vyplýva, že tento úkon je možné vykonať až vo fáze po uplynutí
lehoty na predkladanie žiadostí o účasť, resp. lehoty na predkladanie ponúk.
Inštitút výzvy je možné aplikovať aj na postup podľa
§ 55 ods. 1 ZVO, keď sa vyzýva uchádzač prvý až
tretí v poradí na preukázanie dokladov, ktoré predbežne nahradil jednotným európskym
dokumentom.
Zápisnica o posúdení dokladov
V súlade s § 24 ods. 1 ZVO, v ktorom
je vyjadrená povinnosť (verejného) obstarávateľa zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania s
dôrazom na preskúmateľnosť rozhodnutí prijatých vo všetkých fázach verejného obstarávania,
odporúčame, aby spis o verejnom obstarávaní neobsahoval len samotnú výzvu, ale aj predchádzajúcu
zápisnicu o posúdení dokumentov, ktorými preukazuje záujemca, resp. uchádzač splnenie podmienok
účasti.
V tejto súvislosti upozorňujeme, že zápisnica o posúdení dokladov nie je zápisnicou o
posúdení splnení podmienok účasti podľa § 42 ods. 12
ZVO.
Charakter úkonu výzvy na vysvetlenie a doplnenie dokladov preukazujúcich splnenie
podmienok účasti
Výzva je adresovaný právny úkon a doručuje sa vždy záujemcovi, resp. uchádzačovi. V tejto
súvislosti uvádzame, že ak z obsahu ponuky, resp. žiadosti o účasť vyplýva, že nie je možné posúdiť
platnosť alebo splnenie podmienok účasti z dokumentov osoby, prostredníctvom ktorej preukazuje
uchádzač, resp. záujemca splnenie podmienok účasti (§
33 ods. 2, § 34 ods. 3 ZVO), aj v
takomto prípade sa zasiela výzva uchádzačovi, resp. záujemcovi a nezasiela sa výzva tejto tretej
osobe.
V prípade skupiny dodávateľov sa zasiela výzva na vysvetlenie a doplnenie dokladov
vedúcemu členovi skupiny dodávateľov.
Obligatórna písomná forma
Vysvetľovanie dokladov týkajúcich sa splnenia podmienok účasti je možné vždy vykonať len
písomne. Nie je tak teda možné telefonicky konzultovať a vyzývať na doplnenie dokladov. Taktiež nie
je možné vykonať osobnú konzultáciu medzi (verejným) obstarávateľom a uchádzačom, resp. záujemcom za
účelom vysvetlenia si nezrovnalostí v dokumentoch.
Doručovanie
Vo vzťahu k forme doručenia vo všeobecnosti by sa mal úkon výzvy na vysvetlenie, resp.
doplnenie dokladov vykonávať identickým spôsobom, ako sa realizuje proces verejného obstarávania. V
prípade, ak sa proces verejného obstarávania realizuje elektronicky prostredníctvom funkcionality
informačného systému, prostredníctvom tohto systému by mala byť zaslaná aj výzva. V prípade
listinnej formy procesu verejného obstarávania by mala byť výzva zaslaná poštou, a to tak, aby
(verejný) obstarávateľ vedel zdokumentovať nielen samotný úkon odoslania predmetnej výzvy, ale aj
jej doručenie príslušnému adresátovi vrátane špecifikovania dátumu, kedy bola uvedená výzva aj
uchádzačovi, resp. záujemcovi doručená.
Vo vzťahu k spôsobu doručovania upozorňujeme, že v zmysle
§ 20 ods. 3 ZVO je povinnosťou (verejného)
obstarávateľa v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, resp. v súťažných podkladoch definovať,
akým spôsobom sa úkon považuje za doručený.
Lehota na zaslanie vysvetlenia a doplnenia dokladov
Dĺžka lehoty sa vždy riadi obsahom výzvy. Zákonodarca v
§ 40 ods. 4 ZVO zakotvuje minimálnu lehotu pre
uchádzača, resp. záujemcu pre zaslanie odpovede, pričom však (verejný) obstarávateľ môže v texte
výzvy zakotviť aj dlhšiu lehotu.
Zákonodarca zakotvuje osobitnú minimálnu dĺžku lehoty v prípade, ak sa proces verejného
obstarávania uskutočňuje elektronicky a inú minimálnu lehotu v prípade, ak sa proces verejného
obstarávania uskutočňuje v listinnej forme. V zmysle §
40 ods. 4 ZVO má uchádzač, resp. záujemca povinnosť doručiť vysvetlenie alebo doplnenie
predložených dokladov do:
a)
dvoch pracovných dní odo dňa odoslania žiadosti, ak sa komunikácia uskutočňuje
prostredníctvom elektronických prostriedkov,
b)
piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak sa komunikácia uskutočňuje inak
ako podľa písmena a).
Predĺženie lehoty
Zákonodarca nešpecifikuje, či je možné po tom, ako v ustanovenej lehote uchádzač, resp.
záujemca požiada o predĺženie lehoty na zaslanie odpovede, ktorá je uvedená v žiadosti, vyhovieť.
Prikláňame sa však k názoru, že v prípade, ak (verejný) obstarávateľ v súťažných podkladoch alebo v
inom dokumente, ktorý je potrebný na vypracovanie ponuky, neuviedol túto možnosť, nemalo by byť
možné takejto žiadosti vyhovieť.
Charakter lehoty na zaslanie odpovede na výzvu
Lehota na zaslanie vysvetlenia a doplnenia dokladov má charakter hmotnoprávnej lehoty, a
teda pre jej dodržanie sa vyžaduje, aby záujemca, resp. uchádzač v ustanovenej lehote doručil priamo
(verejnému) obstarávateľovi, resp. inému adresátovi odpoveď. Pre dodržanie lehoty tak nepostačuje
odovzdanie odpovede na poštovú prepravu.
Adresát pre doručenie odpovede
Vo všeobecnosti je adresátom pre doručenie odpovede (verejný) obstarávateľ. V prípade, ak
(verejný) obstarávateľ zabezpečuje proces verejného obstarávania prostredníctvom inštitútu
podporných činností vo verejnom obstarávaní (§ 2 ods. 4
ZVO), mal by vo výzve uviesť, či sa odpoveď na výzvu doručuje (verejnému) obstarávateľovi
alebo subjektu realizujúcemu proces verejného obstarávania v mene a na účet (verejného)
obstarávateľa. V prípade, ak vo výzve (verejný) obstarávateľ uviedol, že odpoveď na výzvu sa
doručuje tretiemu subjektu, máme za to, že lehota je zachovaná aj v tom prípade, ak uchádzač, resp.
záujemca doručí odpoveď priamo (verejnému) obstarávateľovi.
Odpustenie zmeškania lehoty
Keďže v súlade s § 185 ZVO sa na
uvedený postup neaplikuje subsidiárne použitie zákona č.
71/1967 Zb.
správneho poriadku v znení neskorších predpisov (ďalej
aj "SP"), nie je možné aplikovať § 28 SP, a teda
nie je možné odpustiť zmeškanú lehotu.
Následky nedodržania lehoty
Zákonodarca zakotvuje následky nedodržania lehoty pre doručenie odpovede záujemcu, resp.
uchádzača v § 40 ods. 6 písm. i) ZVO a
zakotvuje obligatórnu povinnosť pre (verejného) obstarávateľa vždy v takomto prípade uchádzača,
resp. záujemcu z procesu verejného obstarávania vylúčiť.
Na následky nedodržania lehoty by mal (verejný) obstarávateľ záujemcu, resp. uchádzača vo
výzve upozorniť.
Opakovanie výzvy
Napriek skutočnosti, že to zákonodarca explicitne neustanovuje, v prípade, ak aj po
zaslaní odpovede naďalej pretrvávajú pochybnosti o splnení podmienok účasti, má (verejný)
obstarávateľ povinnosť zaslať opakovane výzvu na vysvetlenie a doplnenie dokladov. Až po tom, ako je
podľa názoru (verejného) obstarávateľa zrejmé, či došlo, alebo nedošlo k splneniu podmienok účasti,
(verejný) obstarávateľ vykonáva vyhodnotenie splnenia podmienok účasti.
Nahradenie osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu splnenia podmienok
účasti
V tejto komentovanej časti poukazujeme len na osobitosti tohto inštitútu vo vzťahu ku
generálnej právnej úprave výzvy na vysvetlenie dokladov, ktoré sme už skôr uviedli. Inštitúty, na
ktoré nepoukazujeme v tejto časti, sú identické s inštitútmi výzvy (doručovanie, počítanie lehôt a
pod.).
Právna úprava nahradenia osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu splnenia
podmienok účasti
V zmysle § 40 ods. 5 ZVO verejný
obstarávateľ alebo obstarávateľ písomne požiada uchádzača alebo záujemcu o nahradenie inej osoby,
prostredníctvom ktorej preukazuje finančné a ekonomické postavenie alebo technickú spôsobilosť alebo
odbornú spôsobilosť, ak existujú dôvody na vylúčenie.
Osobný rozsah inštitútu nahradenia osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu
splnenia podmienok účasti
Inštitút nahradenia osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu splnenia podmienok
účasti, je možné aplikovať len na osoby v postavení osoby podľa
§ 33 ods. 2 a
§ 34 ods. 3 ZVO. Podmienky osobného postavenia
tak nie je možné preukazovať prostredníctvom tretích osôb.
Rozsah dôvodov aplikácie nahradenia osoby, prostredníctvom ktorej došlo k preukázaniu
splnenia podmienok účasti
Zákonodarca neviaže aplikáciu uvedeného inštitútu len na tú skutočnosť, že tretia osoba,
prostredníctvom ktorej sa preukazuje splnenie podmienok účasti, nespĺňa podmienky účasti, ale
existujú pri nej akékoľvek dôvody vylúčenia podľa § 40
ods. 6 ZVO.
Odkladacia podmienka vylúčenia uchádzača
Uchádzač, resp. záujemca nesie zodpovednosť za všetky údaje uvedené vo svojej ponuke, a
teda nesie zodpovednosť aj za to, že u osôb, prostredníctvom ktorých preukazoval splnenie podmienok
účasti neexistuje dôvod pre vylúčenie podľa
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.