Skrátené lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov ako zistenie z auditov európskej komisie a jeho dôsledky
Identifikácia zistenia v rámci auditných misií Európskej komisie
V súvislosti s implementáciou fondov Európskej únie v Slovenskej republike, Európska komisia identifikovala v rozmedzí rokov 2010 - 2013 problém, ktorý sa týkal skracovania lehôt na vyžiadanie súťažných podkladov v porovnaní s lehotou na predkladanie ponúk. Podstatou problému bola skutočnosť, že lehota na vyžiadanie súťažných podkladov spravidla uplynula podstatne skôr ako lehota na predkladanie ponúk. Záujemcovia o zákazku verejného obstarávania, ktorí o súťažné podklady požiadali po uplynutí tejto lehoty, ich neobdržali, a tak pri absencii vedomosti o požiadavkách na predmet zákazky zo súťažných podkladov stratili možnosť predložiť ponuku.
Uvedený postup Európska komisia kvalifikovala ako rozporný s článkom 39(1) smernice EP a Rady 2004/18/ES o koordinácii postupov zadávania verejných zákaziek na práce, verejných zákaziek na dodávku tovaru a verejných zákaziek na služby. Keď si však priblížime znenie spomínaného článku 39(1), pravidlo vylučujúce určenie lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov v ňom nenájdeme. Predmetný článok smernice znie nasledovne:
"Ak verejní obstarávatelia neponúkajú v otvorených konaniach neobmedzený a plne elektronický priamy prístup k špecifikáciám a sprievodnej dokumentácii podľa článku 38 ods. 6, špecifikácie a sprievodná dokumentácia sa hospodárskym subjektom posiela do šiestich dní od prijatia žiadosti o účasť za predpokladu, že žiadosť bola podaná s dostatočným predstihom pred uplynutím lehoty stanovenej na predloženie ponúk."
Zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov (ďalej aj "ZVO") transponoval znenie smernice doslovne a v § 51 ods. 4 ustanovil pravidlo:
"Ak verejný obstarávateľ neponúka neobmedzený a priamy prístup elektronickými prostriedkami k súťažným podkladom a sprievodnej dokumentácii podľa odseku 2, je povinný ich poslať záujemcovi do šiestich dní od prijatia žiadosti o účasť za predpokladu, že žiadosť bola podaná dostatočne vopred pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk."
Analýzou dotknutého ustanovenia smernice, resp. národného zákona je možné dospieť k záveru, že zákaz skrátenia lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov v porovnaní s lehotou na predkladanie ponúk v ňom exaktne nie je možné identifikovať. Pri neformálnych diskusiách s predstaviteľmi Európskej komisie bol predmetný článok smernice vykladaný tak, že lehota na vyžiadanie súťažných podkladov môže byť skrátená maximálne o 6 dní v porovnaní s lehotou na predkladanie ponúk, aby verejný obstarávateľ mal priestor poskytnúť súťažné podklady do šiestich dní od prijatia žiadosti, čím by bolo naplnené znenie smernice. Keďže však pri verejných obstarávaniach, ktoré boli realizované v podmienkach Slovenskej republiky, lehota na vyžiadanie súťažných podkladov uplynula spravidla podstatne skôr ako len 6 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk, mali sme ako členský štát problém.
Prvé zistenia tohto charakteru boli identifikované na auditných misiách Európskej komisie už v roku 2010, no ako vážny problém to začala Slovenská republika vnímať od apríla 2013, kedy Európska komisia začala požadovať za tento systémový nedostatok uplatnenie finančných korekcií, t.j. z každej zákazky financovanej z fondov Európskej únie by sa určité percento pomoci muselo vrátiť do rozpočtu Európskej únie.
Reakcia Slovenskej republiky na zistenie
Slovenská republika začala pripravovať za jednotlivé operačné programy nesúhlasné reakcie na zistenie, pričom hlavné argumenty proti zisteniu k skráteným lehotám boli nasledujúce:
Nejasne špecifikovaná lehota na vyžiadanie súťažných podkladov v