Dňa 18. apríla 2016 vstúpil do platnosti nový zákon o verejnom obstarávaní, ktorý nahradil predchádzajúcu právnu úpravu týkajúcu sa verejného obstarávania v dôsledku povinnosti transpozície novej smernice o verejnom obstarávaní.
V rámci preukazovania podmienok účasti osobného postavenia sú uchádzači povinní, okrem iného, preukázať, že nemajú v čase predkladania ponuky:
-
nedoplatky na zdravotnom/sociálnom poistení:
-
pričom podľa § 32 ods. 1 písm. b) ZVO uchádzač splní túto podmienku účasti, ak preukáže, že
"nemá nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v Slovenskej republike alebo v štáte sídla, miesta podnikania alebo obvyklého pobytu",
-
predchádzajúca právna úprava v § 26 ods. 1 písm. d) zákona č. 25/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon č. 25/2006 Z.z.") uvádzala, že uchádzač splní túto podmienku účasti, ak preukáže, že
"nemá evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie,
ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia
",
-
pričom podľa § 32 ods. 1 písm. c) ZVO uchádzač splní túto podmienku účasti, ak preukáže,
že "nemá daňové nedoplatky v Slovenskej republike alebo v štáte sídla, miesta podnikania alebo obvyklého pobytu",
-
predchádzajúca právna úprava v § 26 ods. 1 písm. e) zákona č. 25/2006 Z.z. uvádzala, že uchádzač splní túto podmienku účasti, ak preukáže, že
"nemá evidované daňové nedoplatky,
ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia
".
Na účely tohto príspevku budeme ďalej analyzovať podmienku účasti, ktorá sa týka daňových nedoplatkov, pričom však závery tohto príspevku platia rovnako aj na splnenie podmienky účasti v zmysle § 32 ods. 1 písm. b) ZVO.
Zo súčasného znenia zákona o verejnom obstarávaní vypadla teda časť, ktorá ako daňový nedoplatok definovala len taký nedoplatok, ktorý bol vymáhaný výkonom rozhodnutia. V tomto dôsledku je možné interpretovať § 32 ods. 1 písm. b) ZVO doslovne tak, že vyžaduje, aby uchádzač nemal evidovaný akýkoľvek nedoplatok, teda nielen ten, ktorý je vymáhaný výkonom rozhodnutia alebo vymáhateľný v dôsledku uplynutia lehoty splatnosti danej daňovej povinnosti.
V zmysle dôvodovej správy k zákonu o verejnom obstarávaní sa vo vzťahu k uvedeným nedoplatkom "
ustanovuje definícia pojmu ,konečné rozhodnutie', ako aj možnosť pre uchádzačov alebo záujemcov, u ktorých sú vykazované nedoplatky na daniach, sociálnom a zdravotnom poistení alebo príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie, predísť vylúčeniu z verejného obstarávania dodatočným splnením svojich povinností, a to aj vo forme platieb v splátkach. Uchádzač je povinný uvedené preukázať v lehote na predkladane ponúk."
Zákonodarca teda nevyvracia doslovný výklad ustanovenia v tom zmysle, že ide o akékoľvek nedoplatky, nielen tie, ktoré sú vymáhateľné. Zároveň odkazuje na možnosť hospodárskych subjektov uhradiť dodatočne evidované nedoplatky alebo pristúpiť na úhradu formou splátok, a to s cieľom nevylúčenia subjektu z verejného obstarávania v dôsledku existencie nedoplatkov.
Keďže slovenský zákon o verejnom obstarávaní pri podmienke účasti, ktorá sa týka sociálnych/daňových nedoplatkov, ustanovuje požiadavku absencie daňových nedoplatkov, je bez ďalšieho, podľa nášho názoru, potrebné zaoberať sa eurokonformným (a ústavokonformným) výkladom citovaného ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní.
Modelový prípad
Sporným prípadom, ktorým sa zaoberáme v ďalšom texte, je účasť hospo