Požiadavka získania úveru s účelovou viazanosťou na plnenie zákazky slúžiaca na preukázanie finančného a ekonomického postavenia (K rozsudku Súdneho dvora EÚ z 13. júla 2017 C-76/16, INGSTEEL a Metrostav)
JUDr.
Marek
Griga
je absolventom Právnickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave, pôsobí v Advokátskej kancelárii REVICKÝ a partneri, s. r. o., Bratislava, spolupracujúcej so spoločnosťou Tatra Tender, s. r. o. Tie zabezpečujú komplexné poradenské služby v oblasti verejného obstarávania a komplexné poradenské služby v súvislosti so zápisom do registra partnerov verejného sektora vrátane prvozápisu do registra partnerov verejného sektora, s identifikáciou konečných užívateľov výhod, prípravou tzv. verifikačného dokumentu a iné služby spojené s registrom partnerov verejného sektora. Je autorom mnohých odborných článkov a spoluautorom publikácií najmä z oblasti verejného obstarávania.
Slovenský futbalový zväz ("verejný obstarávateľ") vyhlásil verejné obstarávanie na zákazku, ktorej predmetom bola "rekonštrukcia, modernizácia a budovanie futbalových štadiónov" ("zákazka"). Podľa oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania mali uchádzači preukázať svoju ekonomickú a finančnú spôsobilosť tým, že predložia "
vyjadrenie banky alebo pobočky zahraničnej banky o poskytnutí úveru v hodnote minimálne 3 mil. eur v období realizácie zmluvného vzťahu (48 mesiacov)
". Konkrétne sa vyžadovalo "
potvrdenie banky (úverová zmluva alebo zmluva o budúcej úverovej zmluve), ktorého predmetom je záväzok banky, že uchádzač v prípade úspešnosti jeho ponuky bude schopný finančne zabezpečiť daný predmet zákazky v hodnote minimálne 3 mil. eur. Z dokladu musí vyplývať disponibilita finančných prostriedkov uchádzača po uzatvorení zmluvy. Doklad musí byť potvrdený ,oprávnenou osobou banky'.
" Spoločnosti INGSTEEL, spol. s r. o., a Metrostav, a.s. ("Ingsteel a Metrostav"), sa uchádzali o zákazku ako združenie hospodárskych subjektov. Na preukázanie splnenia požiadaviek predložili potvrdenie banky, ktoré obsahovalo informácie o poskytnutom kontokorentnom úvere vo výške presahujúcej sumu 5 000 000 eur a čestné prehlásenie, že v prípade, ak by jeho ponuka bola vybratá, bude mu k dátumu uzavretia zmluvy o dielo na bežný účet pripísaná suma vo výške minimálne 3 000 000 eur a bude ňou disponovať počas celého obdobia realizácie zmluvného vzťahu. Verejný obstarávateľ ich z postupu verejného obstarávania vylúčil, a tento jeho krok potvrdil aj Úrad pre verejné obstarávanie ("Úrad"). Ingsteel a Metrostav podali žalobu na Krajský súd v Bratislave, ktorý ich žalobu zamietol. Prvostupňový rozsudok bol napadnutý odvolaním na Najvyššom súde Slovenskej republiky ("Najvyšší súd"). Najvyšší súd mal pochybnosti o výklade práva EÚ a položil vo svojom návrhu na začatie prejudiciálneho konania Súdnemu dvoru EÚ tri otázky, ktorých predmetom bol výklad predpisov Únie týkajúcich sa kritérií zadávania verejných zákaziek a opravných prostriedkov proti rozhodnutiam verejných obstarávateľov. Najvyšší súd položil Súdnemu dvoru EÚ nasledujúce prejudiciálne otázky:
"
1. Je možné taký postup vnútroštátneho orgánu, keď ekonomickú a finančnú situáciu uchádzača vo verejnom obstarávaní na zákazku s predpokladanou hodnotou 3 000 000 eur na základe ním predloženého čestného prehlásenia a bankovej informácie, že účastník môže čerpať z osobitného bankového úveru bez účelovej viazanosti až do limitného rámca presahujúceho hodnotu zákazky, vyhodnotil ako nepreukázanie súťažnej podmienky o ekonomickej a finančnej situácii uchádzača, vykladať ako súladný s cieľom najmä článku 47 ods. 1 písm. a) a č