Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postup pri nejednoznačne formulovanej podmienke účasti
Dátum: Rubrika: Články
Článok sa venuje problematike postupu pri nejednoznačne a nepresne naformulovanej podmienke účasti zo strany verejného obstarávateľa v súťažnej dokumentácii. Analyzuje relevantnú právnu úpravu, právnu doktrínu a novšiu rozhodovaciu prax Úradu pre verejné obstarávanie. Aplikačné problémy s tým súvisiace vysvetľuje na praktickom prípade z praxe verejného obstarávania.
PRAKTICKÝ PRÍPAD Z PRAXE VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA
Verejný obstarávateľ vyhlásil nadlimitnú verejnú súťaž (ďalej len "verejná súťaž"), pričom podmienky účasti definoval v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, ako aj v súťažných podkladoch. V rámci podmienok účasti stanovil aj podmienky účasti podľa § 34 ods. 1 písm. a) zákona č. 343/2015 Z.z. zákona o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"). V rámci uvedenej podmienky účasti verejný obstarávateľ stanovil, že uchádzač má predložiť zoznam dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb v určitom minimálnom finančnom objeme za predchádzajúce tri roky, ktorých predmetom plnenia mala byť realizácia projektu, zahŕňajúci nasadenie produktu obdobného charakteru, ako je predmet zákazky (ďalej len "Podmienka účasti").
Verejný obstarávateľ pritom bližšie v Podmienke účasti nešpecifikoval, čo má verejný obstarávateľ na mysli pod pojmom "nasadenie produktu obdobného charakteru, ako je predmet zákazky".
Následne uchádzači predložili v lehote na predkladanie ponúk svoje ponuky, v rámci ktorých predložili aj požadované zoznamy dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb.
Verejný obstarávateľ v rámci vyhodnocovania dokladov predložených na splnenie podmienok účasti dospel k záveru, že treba ešte vyzvať uchádzačov na vysvetlenie alebo doplnenie nimi predložených dokladov, keďže z predložených dokladov nedokázal posúdiť splnenie Podmienky účasti.
V rámci vysvetľovania verejný obstarávateľ však v žiadosti o vysvetlenie retroaktívne spresnil (zúžil) Podmienku účasti, ktorá v zmysle takejto úpravy požadovala predloženie iných dokladov než tých, ktoré vyplývali z pôvodne zadefinovanej Podmienky účasti.
V zmysle skôr uvedeného teda nastal interpretačný problém týkajúci sa Podmienky účasti a preukázania jej splnenia.
Na základe odpovede/vysvetlenia uchádzačov, verejný obstarávateľ jedného z uchádzačov napokon z verejnej súťaže vylúčil (ďalej len "Uchádzač"), a to podľa § 40 ods. 6 písm. a) ZVO, t.j. z dôvodu, že Uchádzač nesplnil podmienky účasti. V oznámení o vylúčení verejný obstarávateľ uviedol, že niektoré referencie nespĺňali minimálnu úroveň štandardov požadovanú verejným obstarávateľom v rámci Podmienky účasti.
PRÁVNA ÚPRAVA
Podľa § 10 ods. 1 ZVO sú verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinní pri zadávaní zákaziek, koncesií a pri súťaži návrhov postupovať podľa ZVO.
Podľa § 10 ods. 2 ZVO verejný obstarávateľ a obstarávateľ musia dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
Podľa § 34 ods. 1 písm. a) ZVO technická spôsobilosť alebo odborná spôsobilosť sa preukazuje podľa druhu, množstva, dôležitosti alebo využitia dodávky tovaru, stavebných prác alebo služieb doloženým jedným alebo niekoľkými z týchto dokladov; zoznamom dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb za predchádzajúce tri roky od vyhlásenia verejného obstarávania s uvedením cien, lehôt dodania a odberateľov; dokladom je referencia, ak odberateľom bol verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ podľa ZVO.
Podľa § 38 ods. 5 ZVO podmienky účasti, ktoré verejný obstarávateľ a obstarávateľ určia na preukázanie splnenia finančného a ekonomického postavenia a technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti, musia byť primerané a musia súvisieť s predmetom zákazky alebo koncesie. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu vyžadovať od uchádzačov alebo od záujemcov minimálnu úroveň finančného a ekonomického postavenia alebo technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti.
Podľa § 40 ods. 1 ZVO verejný obstarávateľ posudzuje splnenie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní v súlade s dokumentmi potrebnými na vypracovanie ponuky, návrhu alebo na preukázanie splnenia podmienok účasti. Ak sú podmienky účasti uvedené vo viacerých dokumentoch podľa prvej vety, nesmú byť ustanovené vo vzájomnom rozpore.
Podľa § 53 ods. 1 ZVO vyhodnocovanie ponúk komisiou je neverejné. Komisia vyhodnotí ponuky z hľadiska splnenia požiadaviek verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa na predmet zákazky alebo koncesie a v prípade pochybností overí správnosť informácií a dôkazov, ktoré poskytli uchádzači; ak ide o zákazku v oblasti obrany a bezpečnosti, komisia vyhodnotí ponuky aj z hľadiska požiadaviek na bezpečnosť a ochranu utajovaných skutočností a bezpečnosť dodávok. Ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vyžadoval od uchádzačov zábezpeku, komisia posúdi zloženie zábezpeky. Ak komisia identifikuje nezrovnalosti alebo nejasnosti v informáciách alebo dôkazoch, ktoré uchádzač poskytol, písomne požiada o vysvetlenie ponuky a ak je to potrebné aj o predloženie dôkazov. Vysvetlením ponuky nemôže dôjsť k jej zmene. Za zmenu ponuky sa nepovažuje odstránenie zrejmých chýb v písaní a počítaní alebo oprava položkového rozpočtu, ak celková cena ponuky zostane zachovaná a ak oprava položkového rozpočtu nemá vplyv na iné kritérium na vyhodnotenie ponúk.
Podľa § 53 ods. 7 ZVO komisia vyhodnocuje ponuky, ktoré neboli vylúčené, podľa kritérií určených v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení o koncesii, v oznámení použitom ako výzva na súťaž alebo v súťažných podkladoch, ktoré sú nediskriminačné a podporujú hospodársku súťaž.
Podľa § 55 ods. 1 ZVO, ak nedošlo k predloženiu dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti skôr alebo ak sa vyhodnotenie splnenia podmienok účasti uskutočňuje po vyhodnotení ponúk, verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní po vyhodnotení ponúk vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačom, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti aj u ďalších uchádzačov v poradí. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ vyhodnotia spôsobom podľa prvej a druhej vety aj splnenie požiadaviek na predmet zákazky, ak neboli vyhodnotené skôr. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ pí
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.