Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Postup pri nejednoznačne formulovanej podmienke účasti

Dátum: Rubrika: Články

Článok sa venuje problematike postupu pri nejednoznačne a nepresne naformulovanej podmienke účasti zo strany verejného obstarávateľa v súťažnej dokumentácii. Analyzuje relevantnú právnu úpravu, právnu doktrínu a novšiu rozhodovaciu prax Úradu pre verejné obstarávanie. Aplikačné problémy s tým súvisiace vysvetľuje na praktickom prípade z praxe verejného obstarávania.
PRAKTICKÝ PRÍPAD Z PRAXE VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA
Verejný obstarávateľ vyhlásil nadlimitnú verejnú súťaž (ďalej len "verejná súťaž"), pričom podmienky účasti definoval v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, ako aj v súťažných podkladoch. V rámci podmienok účasti stanovil aj podmienky účasti podľa § 34 ods. 1 písm. a) zákona č. 343/2015 Z.z. zákona o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"). V rámci uvedenej podmienky účasti verejný obstarávateľ stanovil, že uchádzač má predložiť zoznam dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb v určitom minimálnom finančnom objeme za predchádzajúce tri roky, ktorých predmetom plnenia mala byť rea­lizácia projektu, zahŕňajúci nasadenie produktu obdobného charakteru, ako je predmet zákazky (ďalej len "Podmienka účasti").
Verejný obstarávateľ pritom bližšie v Podmienke účasti nešpecifikoval, čo má verejný obstarávateľ na mysli pod pojmom "nasadenie produktu obdobného charakteru, ako je predmet zákazky".
Následne uchádzači predložili v lehote na predkladanie ponúk svoje ponuky, v rámci ktorých predložili aj požadované zoznamy dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb.
Verejný obstarávateľ v rámci vyhodnocovania dokladov predložených na splnenie podmienok účasti dospel k záveru, že treba ešte vyzvať uchádzačov na vysvetlenie alebo doplnenie nimi predložených dokladov, keďže z predložených dokladov nedokázal posúdiť splnenie Podmienky účasti.
V rámci vysvetľovania verejný obstarávateľ však v žiadosti o vysvetlenie retroaktívne spresnil (zúžil) Podmienku účasti, ktorá v zmysle takejto úpravy požadovala predloženie iných dokladov než tých, ktoré vyplývali z pôvodne zadefinovanej Podmienky účasti.
V zmysle skôr uvedeného teda nastal interpretačný problém týkajúci sa Podmienky účasti a preukázania jej splnenia.
Na základe odpovede/vysvetlenia uchádzačov, verejný obstarávateľ jedného z uchádzačov napokon z verejnej súťaže vylúčil (ďalej len "Uchádzač"), a to podľa § 40 ods. 6 písm. a) ZVO, t.j. z dôvodu, že Uchádzač nesplnil podmienky účasti. V oznámení o vylúčení verejný obstarávateľ uviedol, že niektoré referencie nespĺňali minimálnu úroveň štandardov požadovanú verejným obstarávateľom v rámci Podmienky účasti.
PRÁVNA ÚPRAVA
Podľa § 10 ods. 1 ZVO sú verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinní pri zadávaní zákaziek, koncesií a pri súťaži návrhov postupovať podľa ZVO.
Podľa § 10 ods. 2 ZVO verejný obstarávateľ a obstarávateľ musia dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
Podľa § 34 ods. 1 písm. a) ZVO technická spôsobilosť alebo odborná spôsobilosť sa preukazuje podľa druhu, množstva, dôležitosti alebo využitia dodávky tovaru, stavebných prác alebo služieb doloženým jedným alebo niekoľkými z týchto dokladov; zoznamom dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb za predchádzajúce tri roky od vyhlásenia verejného obstarávania s uvedením cien, lehôt dodania a odberateľov; dokladom je referencia, ak odberateľom bol verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ podľa ZVO.
Podľa § 38 ods. 5 ZVO podmienky účasti, ktoré verejný obstarávateľ a obstarávateľ určia na preukázanie splnenia finančného a ekonomického postavenia a technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti, musia byť primerané a musia súvisieť s predmetom zákazky alebo koncesie. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu vyžadovať od uchádzačov alebo od záujemcov minimálnu úroveň finančného a ekonomického postavenia alebo technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti.
Podľa § 40 ods. 1 ZVO verejný obstarávateľ posudzuje splnenie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní v súlade s dokumentmi potrebnými na vypracovanie ponuky, návrhu alebo na preukázanie splnenia podmienok účasti. Ak sú podmienky účasti uvedené vo viacerých dokumentoch podľa prvej vety, nesmú byť ustanovené vo vzájomnom rozpore.
Podľa § 53 ods. 1 ZVO vyhodnocovanie ponúk komisiou je neverejné. Komisia vyhodnotí ponuky z hľadiska splnenia požiadaviek verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa na predmet zákazky alebo koncesie a v prípade pochybností overí správnosť informácií a dôkazov, ktoré poskytli uchádzači; ak ide o zákazku v oblasti obrany a bezpečnosti, komisia vyhodnotí ponuky aj z hľadiska požiadaviek na bezpečnosť a ochranu utajovaných skutočností a bezpečnosť dodávok. Ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vyžadoval od uchádzačov zábezpeku, komisia posúdi zloženie zábezpeky. Ak komisia identifikuje nezrovnalosti alebo nejasnosti v informáciách alebo dôkazoch, ktoré uchádzač poskytol, písomne požiada o vysvetlenie ponuky a ak je to potrebné aj o predloženie dôkazov. Vysvetlením ponuky nemôže dôjsť k jej zmene. Za zmenu ponuky sa nepovažuje odstránenie zrejmých chýb v písaní a počítaní alebo oprava položkového rozpočtu, ak celková cena ponuky zostane zachovaná a ak oprava položkového rozpočtu nemá vplyv na iné kritérium na vyhodnotenie ponúk.
Podľa § 53 ods. 7 ZVO komisia vyhodnocuje ponuky, ktoré neboli vylúčené, podľa kritérií určených v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení o koncesii, v oznámení použitom ako výzva na súťaž alebo v súťažných podkladoch, ktoré sú nediskriminačné a podporujú hospodársku súťaž.
Podľa § 55 ods. 1 ZVO, ak nedošlo k predloženiu dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti skôr alebo ak sa vyhodnotenie splnenia podmienok účasti uskutočňuje po vyhodnotení ponúk, verejný obstarávateľ a obstarávateľ sú povinní po vyhodnotení ponúk vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačom, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti aj u ďalších uchádzačov v poradí. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ vyhodnotia spôsobom podľa prvej a druhej vety aj splnenie požiadaviek na predmet zákazky, ak neboli vyhodnotené skôr. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ pí
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.