Inštitút elektronickej konverzie má, podľa nášho názoru, veľkú budúcnosť v oblasti elektronického verejného obstarávania, kde musia byť všetky dokumenty predložené elektronicky s povahou originálu. Práve elektronická konverzia tak môže slúžiť ako nástroj pre predloženie rôznych potvrdení, ktoré sa vyhotovujú len v listinnej forme, vo forme elektronického dokumentu.
Vybrané problémy zo zákona o e-Governmente
Pri prijatí zákona o elektronickom podpise v roku 2002 sa novelizoval § 40 Občianskeho zákonníka, na základe ktorého sa zrovnoprávnili právne úkony urobené elektronickými prostriedkami s právnymi úkonmi v klasickej listinnej podobe a kvalifikovanému elektronickému podpisu sa priznali účinky vlastnoručného podpisu, najmä pokiaľ išlo o podanie alebo doručenie elektronickými prostriedkami. Vo štvrtej časti zákona o e-Governmente sú upravené podmienky konverzie a zaručenej konverzie, na základe ktorých sa zrovnoprávnila elektronická forma dokumentu s listinnou (papierovou) podobou. Konverziu zákon definuje ako postup: pri ktorom je celý, bežne zmyslami vnímateľný, informačný obsah pôvodného elektronického dokumentu pretransformovaný do novovzniknutého dokumentu v listinnej podobe alebo dokument v listinnej podobe pretransformovaný do novovzniknutého elektronického dokumentu, prípadne elektronický dokument transformovaný do novovzniknutého elektronického dokumentu, ktorý má však iný formát, ako mal pôvodný elektronický dokument. Zaručenou konverziou je konverzia vykonaná postupom pre zaručenú konverziu, môže ju však vykonávať iba osoba oprávnená na vykonanie zaručenej konverzie. Súčasťou dokumentu vzniknutého zaručenou konverziou je osvedčovacia doložka upravená v § 37 zákona o e-Governmente, ktorá musí obsahovať zákonom ustanovené náležitosti. Piata časť zákona v rozsahu ustanovení § 40 až 48 obsahuje vymedzenie pojmov; jej obsahom je úhrada orgánom verejnej moci. Zákon v tejto časti definuje pojmy, ako sú úhrada, poskytovateľ úhrady, prijímateľ úhrady, hromadná úhrada, pokyn na úhradu a informácia o úhrade. Cieľom ustanovení o úhrade platieb orgánom verejnej moci je nielen upraviť spôsob platenia on-line, ale najmä skrátiť čas medzi momentom zadania pokynu na úhradu a momentom, v ktorom sa orgán dozvie o tom, že platba bola uhradená. Na tento účel sa zavádza inštitút akreditovaného platcu a mechanizmus pokynu na úhradu a zaručenej informácie o úhrade. Zároveň sa zavádza inštitút pokynu na úhradu a inštitút zaručenej informácie o úhrade, pričom v rámci úpravy rozlišuje dva spôsoby úhrady platby, a to vykonanie úhrady prostredníctvom integrovaného obslužného miesta a vykonanie úhrady prostredníctvom akreditovaného platcu. Vzhľadom na odlišnosti pri prístupe k elektronickým službám a plateniu platieb cez integrované obslužné miesto a prostredníctvom akreditovaného platcu zákon o e-Governmente v samostatných paragrafoch (§ 43 a § 44) upravuje spôsob, akým sa tieto úhrady realizujú, a postup, ako sa vykonávajú. Oba spôsoby sú si veľmi podobné a v princípoch rovnaké. Cieľom zavedenia referenčných registrov (§ 49 až § 55) je umožniť zdieľanie a využívanie údajov medzi informačnými systémami orgánov verejnej moci a ich poskytovanie pre právne účely. Prostredníctvom referenčných registrov sa zabezpečí, aby fyzické osoby a právnické osoby nemuseli predkladať pre účely konania informácie, ktoré sa už vedú v referenčných registroch (princíp "jedenkrát a dosť"). Ak orgány verejnej moci pre výkon verejnej moci potrebujú údaje o subjektoch evidencie, ktoré sú referenčnými údajmi, potom ich musia získavať z referenčných registrov. Ide vlastne o podporu jednej zo základných zásad elektronického výkonu verejnej moci, ktorá spočíva v tom, že "
štát sa chápe ako jeden subjekt a nevyžaduje predloženie informácií, ktorými už jeho orgány disponujú
".
Komentár k § 35 zákona o e-Governmente o konverzii a zaručenej konverzii
Prvé ustanovenia štvrtej časti zákona o e-Governmente v § 35 vymedzujú pojmy, ako sú konverzia a zaručená konverzia, ktoré boli dosiaľ upravené len čiastočne v zákone č. 275/2006 Z.z. o informačných systémoch verejnej správy v znení neskorších predpisov. Cieľom zavedenia zaručenej konverzie je zabezpečenie možnosti prevodu medzi listinnou a elektronickou formou dokumentov alebo elektronickými formami dokumentov s rôznymi formátmi tak, aby novovzniknutý dokument mal rovnaké právne účinky a mohol byť použitý rovnako na právne účely ako pôvodný dokument. Konverzia, ako aj zaručená konverzia budú nevyhnutné v procese zavádzania výkonu verejnej moci elektronicky napríklad v prípadoch, keď prílohami elektronického podania budú také potvrdenia, oprávnenia, zmluvy a pod., ktoré existujú z minulosti len v listinnej podobe a bude ich treba prekonvertovať do elektronického dokumentu, prípadne naopak, resp. bude potrebné elektronický dokument, ktorý už nebude možné v danom čas