Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Formálne a materiálne zmeny ponuky po novele českého zákona o verejnom obstarávaní

Dátum: Rubrika: Články

Príspevok sa zaoberá možnosťou zmeny ponuky z hľadiska českého práva, pričom v závere textu pre porovnanie uvádzame posúdenie danej otázky aj z hľadiska slovenského práva.
ČO JE ZMENA PONUKY A KEDY JU MOŽNO VYKONAŤ?
Keď v tomto texte hovoríme o zmene ponuky, máme na mysli zmenu ponuky po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk. V súvislosti s možnosťou zmeny ponuky odkazujeme na úvodné ustanovenie § 46 ods. 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávaní veřejných zakázek v z. n. p. (ďalej len "ZZVZ"), podľa ktorého platí, že
po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk nemožno meniť ponuku, ak tento zákon neustanovuje inak
. Toto ustanovenie vyjadruje všeobecný princíp nemennosti ponúk.
Z tohto pravidla však existuje výnimka upravená v § 46 ods. 2 ZZVZ, a to v časti za bodkočiarkou, podľa ktorej platí, že
ponuku však možno na základe žiadosti podľa odseku 1 doplniť o údaje, doklady, vzorky alebo modely, ktoré sa nebudú vyhodnocovať podľa kritérií na vyhodnotenie ponúk. V takomto prípade sa doplnenie údajov týkajúcich sa preukázania splnenia podmienok účasti nepovažuje za zmenu ponuky a skutočnosti rozhodujúce pre vyhodnotenie splnenia podmienok účasti môžu nastať i po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk
. Uvedené ustanovenie súvisí s § 46 ods. 1 ZZVZ, podľa ktorého verejný obstarávateľ môže vyzvať uchádzača na vysvetlenie údajov, dokladov, vzoriek alebo modelov predložených v ponuke alebo na doplnenie ďalších alebo chýbajúcich údajov, dokladov, vzoriek alebo modelov. Ustanovenie § 46 ods. 2 ZZVZ teda umožňuje uchádzačovi doplniť svoju ponuku na základe výzvy verejného obstarávateľa [1], a tým ju fakticky zmeniť. Takéto doplnenie ponuky sa nebude považovať za nedovolenú zmenu ponuky.
Ustanovenie § 46 ods. 2 ZZVZ vychádza z čl. 56 ods. 3 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2014/18/ES (ďalej len "smernica o VO"), v ktorom sa uvádza:
"Ak sú informácie, alebo dokumenty, ktoré majú hospodárske subjekty predložiť, neúplné alebo nesprávne, alebo sa takými javia, alebo ak chýbajú určité dokumenty, môžu verejní obstarávatelia požiadať dotknuté hospodárske subjekty, aby v primeranej lehote predložili, rozšírili, objasnili alebo doplnili príslušné informácie alebo dokumenty za predpokladu, že takúto žiadosť podajú v plnom súlade so zásadami rovnakého zaobchádzania a transparentnosti a ak vnútroštátne právne predpisy, ktorými sa vykonáva táto smernica, neustanovujú inak."
Podľa uvedeného ustanovenia smernice o VO možno ponuku uchádzača rozšíriť, doplniť alebo objasniť o nové doklady a informácie, ak nie sú uvedené v ponuke, alebo ak sú neúplné, nesprávne alebo sa tak javia. Zoznam možností zmeny ponuky podľa smernice o VO sa teda zdá byť širší ako transponovaný § 46 ods. 2 ZZVZ.
AKO SA NA ZMENU PONUKY POZERAL ÚOHS A SPRÁVNE SÚDY PRED NOVELOU ZZVZ [2]?
Žiaľ, ustanovenie § 46 ods. 2 ZZVZ samo o sebe nedáva úplne jednoznačnú odpoveď na otázku, akým spôsobom možno zmeniť ponuku uchádzača. Túto odpoveď poskytla až rozhodovacia prax Úradu pro ochranu hospodářské soutěže (ďalej len "ÚOHS") a správnych súdov. V tejto súvislosti boli zmeny ponuky rozdelené do dvoch kategórií, a to na povolené zmeny formálneho charakteru a nepovolené materiálne zmeny ponuky.
V tejto súvislosti poukazujeme napríklad na rozhodnutie predsedu ÚOHS [3], v ktorom predseda ÚOHS uviedol:
"Jak vyplývá ze shora uvedeného, nelze tedy provést materiální změnu nabídky, ale pouze změnu formální, a to za předpokladu, že bude obsah podané nabídky po provedené změně zachován. Jinými slovy dojde toliko pouze k doplnění chybějící informace nebo je vysvětlena informace nejasná, případně je uvedena na pravou míru zjevná, lehce popsatelná a zároveň vysoce pravděpodobně lehce vysvětlitelná nejasnost (...) Dle předmětného zákonného ustanovení ovšem nelze zcela kategoricky odmítat změnu ve formě opravy nabídky, neboť i z tohoto zákazu existují výjimky, jejichž aplikaci zákon dává jisté mantinely. Nelze však připustit změnu předmětu nabízeného plnění, neboť zákonodárce s takovými materiálními změnami v předmětu nabízeného plnění vůbec nepočítal a nehodlal je připustit ani
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.