Elektronické trhovisko - aktuálne zmeny a kde vidieť priestor na ďalšie vylepšenie
Mgr.
Branislav
Hudec
- pôsobí na Úrade podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, Odbor verejného obstarávania a plní úlohy aj pre Sekciu centrálny koordinačný orgán. Disponuje viac ako 10-ročnými skúsenosťami v oblasti verejného obstarávania, kde dva roky rozhodoval v konaní o námietkach na Úrade pre verejné obstarávanie, následnou prácou pre súkromný sektor získal skúsenosti s verejným obstarávaním z pohľadu uchádzača, a to prípravou ponúk a uplatňovaním revíznych postupov. Ďalej svoje skúsenosti s verejným obstarávaním využíval na Ministerstve financií SR pri kontrole projektov financovaných z fondov EÚ. Na Úrade podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu koordinuje a metodicky usmerňuje subjekty zapojené do systému riadenia fondov EÚ v oblasti verejného obstarávania, podieľa sa na tvorbe a aktualizácii Systému riadenia EŠIF na programové obdobie 2014 - 2020, je tiež podpredsedom koordinačného výboru pre spoluprácu v oblasti kontroly verejného obstarávania. Zároveň plní úlohy spojené s verejným obstarávaním tovarov, služieb a stavebných prác pre potreby Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Právo vyštudoval na Právnickej fakulte Univerzity Komenského. Popri aplikačnej praxi sa venuje aj lektorskej činnosti.
Aké novinky hľadať v nových obchodných podmienkach elektronického trhoviska?
Jeden z prezentovaných dôvodov úpravy OPET sú prípady deformovania hospodárskej súťaže z dôvodu podozrení na uzavretie dohôd obmedzujúcich súťaž - tzv. kartelových dohôd, keď dodávatelia registrovaní na elektronickom trhovisku koordinujú svoje správanie, v dôsledku čoho dochádza k priamemu alebo nepriamemu určovaniu cien tovarov, prác alebo služieb a zakázanému rozdeľovaniu trhu. Jedným z nástrojov, ktorý má tento nežiaduci jav minimalizovať, je zavedenie elektronickej aukcie po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk pri oboch postupoch zadávania zákaziek s využitím elektronického trhoviska. V prípade využitia postupu podľa § 109 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov (ďalej aj "ZVO"), t.j. možnosti predbežného akceptovania ponuky s najnižšou cenou, zverejnenej na elektronickom trhovisku v katalógu ponúk, a rovnako aj v prípade postupu podľa § 110 ZVO, keď verejný obstarávateľ zverejní opisný formulár zákazky na elektronickom trhovisku, bude po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk automaticky prednastavená elektronická aukcia ako obligatórny postup v prípade zákaziek na dodanie tovaru. Pri zákazkách na poskytnutie služieb a uskutočnenie stavebných prác bude síce elektronická aukcia automaticky prednastavená, ale verejný obstarávateľ bude mať možnosť ju deaktivovať, t.j. elektronická aukcia bude v týchto prípadoch iba fakultatívna. Do elektronickej aukcie postupujú všetci dodávatelia, ktorí počas lehoty na predkladanie ponúk predložili platnú kontraktačnú ponuku, vrátane toho dodávateľa, ktorého ponuka bola predbežne akceptovaná, ak ide o podlimitnú zákazku s využitím elektronického trhoviska podľa § 109 ZVO.
Pri použití elektronickej aukcie určí verejný obstarávateľ v objednávkovom formulári aj lehotu začatia elektronickej aukcie, pričom objednávkový formulár plní v tomto prípade funkciu výzvy na účasť v elektronickej aukcii. Elektronická aukcia začne 15 minút po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk určenej verejným obstarávateľom, a to s prihliadnutím na rozsah času, keď je elektronické trhovisko možné používať na zadávanie zákaziek. Elektronická aukcia trvá 20 minút, s opakovanou možnosťou predĺženia o 2 minúty v prípade, ak dodávateľ ponúkne novú cenu, upravenú smerom nadol počas posledných 2 minút trvania elektronickej aukcie. Elektronická aukcia sa tak po jej prvom predĺžení predĺži o 2 minúty vždy, keď počas jej predĺženia dodávateľ ponúkne novú cenu, a to aj opakovane. Po skončení elektronickej aukcie systém zostaví automatizovaným spôsobom poradie z predložených ponúk. Zavedenie elektronickej aukcie je možné vnímať pozitívne a prax ukáže, či sa nová úprava premení na želaný efekt v podobe ušetrenia verejných financií.
Novú úpravu v rámci nových OPET zaznamenal aj zoznam dodávateľov s kvalifikovanými negatívnymi referenciami, ktorý sa udomácnil pod označením "Blacklist". Tento zoznam bude nahradený zoznamom negatívne hodnotených dodávateľov, pričom dodávatelia budú zaradení na zoznam na odobie 6 mesiacov v prípade, ak im budú udelené 3 negatívne referencie minimálne od dvoch rôznych objednávateľov v období vymedzenom na 12 kalendárnych mesiacov. Tu je možné pozorovať výrazný rozdiel oproti pôvodnému "Blacklistu", keď sa do 1. februára 2017 nebralo do úvahy, v akom časovom rozmedzí dodávateľ získal negatívne referencie, a tak dodávateľ, ktorý bol dlhodobo na základe aktuálnych zákaziek hodnotený pozitívne, bol stále zaradený do tzv. "Blacklistu" na základe dnes už irelevantných negatívnych referencií zo vzdialenej minulosti. V tejto súvislosti nový OPET rozširuje dôvody odstúpenia od zmluvy aj na prípad, keď na zozname negatívne hodnotených dodávateľov je aj niektorý z členov skupiny dodávateľov. Uvedená nová úprava je pozitívnou zmenou z pohľadu dodávateľov registrovaných na elektronickom trhovisk