Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Centrálne verejné obstarávanie a spoločné verejné obstarávanie

Dátum: Rubrika: Články

Príspevok sa venuje problematike možností využitia postupov spoločného obstarávania podľa zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO"), ktoré sa vo všeobecnosti môže realizovať ako centrálne verejné obstarávanie (§ 15 ZVO), príležitostné spoločné verejné obstarávanie (§ 16 ZVO), prípadne cezhraničné verejné obstarávanie (§ 17 ZVO). V rámci tohto príspevku sa autori osobitne venujú vybraným aspektom centrálneho verejného obstarávania a spoločného verejného obstarávania ako najpoužívanejším formám postupov spoločného obstarávania podľa ZVO zo strany verejných obstarávateľov [1], a to s cieľom poukázať na dobrú prax a prípadné riziká aplikácie týchto postupov verejného obstarávania.
Problematike centralizácie verejného obstarávania ako všeobecného postupu verejného obstarávania, ktorý by mal prispieť k zvýšeniu efektivity, rýchlosti a hospodárnosti, bola a je venovaná zvýšená pozornosť aj v rámci odborných diskusií a odborných článkov, ako aj v rámci metodickej činnosti Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "Úrad") a nepriamo aj rozhodovacej činnosti Úradu, a to predovšetkým formou sankčných rozhodnutí Úradu, ktorými Úrad ukladá pokuty najmä menším obciam (verejným obstarávateľom) za porušenie postupov podľa ZVO pri obstarávaní zákaziek, ktorým sa dalo vyhnúť aj tým, že by predmetný verejný obstarávateľ využil niektorú z možností postupu spoločného obstarávania podľa ZVO (napr. identifikované pochybenia a porušenia ZVO v dôsledku nedostatočných odborných, personálnych či technických kapacít na strane verejného obstarávateľa).
Vo všeobecnosti je nutné konštatovať, že súčasný stav centralizácie verejného obstarávania, ako aj využitia iných spoločných postupov obstarávania (predovšetkým príležitostného spoločného obstarávania) v SR zaostáva za inými členskými krajinami Európskej únie [2], a to aj napriek tomu, že legislatívne podmienky vytvorené v ZVOdo značnej miery kopírujú európsky štandard a vychádzajú z účelu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice
Autori v tomto príspevku postupne charakterizujú vybrané postupy spoločného obstarávania, a to centrálne verejné obstarávanie a príležitostné spoločné verejné obstarávanie, za účelom poukázania na ich výhody a možnosti legálneho použitia na určité druhy zákaziek.
CENTRÁLNE VEREJNÉ OBSTARÁVANIE
Centralizácia verejných nákupov z hľadiska zabezpečenia hospodárnosti a efektívnosti vynakladania verejných výdavkov sa javí minimálne na úrovni štátu a jeho jednotlivých súčastí (ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy) vyskladaných na princípe centralizácie a decentralizácie ako nevyhnutnosť, a to predovšetkým vo vzťahu k bežným tovarom alebo službám, ktorých potreba je prakticky neeliminovateľná (napr. pohonné hmoty, energie, telekomunikačné služby, čistiace prostriedky, kancelárske potreby, výpočtová technika a príslušenstvo, nábytok, upratovacie služby a pod.).
Základným charakteristickým prvkom centralizovanej činnosti vo verejnom obstarávaní je jej nepretržitosť a cieľavedomosť, t.j. nejde o spoločný postup obstarávania
ad hoc
, ale o strategicky vyvíjané činnosti a postupy, ktorých cieľom je nadobúdať tovary a služby pre iných verejných obstarávateľov alebo zadávať zákazky alebo uzatvárať rámcové dohody určené pre iných verejných obstarávateľov.
Verejný obstarávateľ (eventuálne aj európsky orgán verejnej moci), ktorý zabezpečuje centralizované činnosti vo verejnom obstarávaní sa legálne nazýva centrálna obstarávacia organizácia, ktorá okrem základných centralizovaných činností vo verejnom obstarávaní môže poskytovať aj podporné činnosti, ktorých hlavným cieľom je prispieť k profesionalizácii a skvalitneniu postupov verejného obstarávania na úrovni jednotlivých verejných obstarávateľov zapojených do centrálneho verejného obstarávania cez centrálnu obstarávaciu organizáciu.
Centrálne obstarávacie organizácie v praxi pracujú dvomi základnými postupmi: [3]
a)
vykonávajú centrálne vere
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.