Portál pre širokú právnickú aj neprávnickú verejnosť zaujímajúcu sa o verejné obstarávanie

Online časopis

Metóda BVA

Dátum: Rubrika: Články

Predmetom tohto článku je základné predstavenie v zahraničí osvedčenej metódy BVA (The Best Value Approach)/BVP ako vhodného nástroja na dosiahnutie najvyššej hodnoty za peniaze, resp. najlepšej hodnoty za najnižšie náklady a čas pri zadávaní verejnej zákazky. Metóda BVA/BVP mení paradigmu nahradením neodborného rozhodovania, riadenia a kontroly verejného obstarávateľa využitím expertnej odbornosti dodávateľa. Implementácia BVA/BVP v štátoch EÚ si vyžiadala jej určité prispôsobenie, no zároveň si zachovala svoju pridanú hodnotu. Metóda sa stále vyvíja vzhľadom na jej neustále zvyšujúce sa používanie v rámci verejného obstarávania a môže predstavovať vyhovujúci nástroj na zvýšenie podielu používania kvalitatívnych kritérií aj na Slovensku.
VÝCHODISKO
Verejný obstarávateľ v SR disponuje teoreticky širokými možnosťami v určení kvalitatívnych kritérií.
Umožňuje mu to legislatívne prostredie upravené zákonom č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. [1], ktorý vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24 EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní [2].
Na druhej strane
verejní obstarávatelia v SR uplatňujú kvalitatívne kritériá vo veľmi nízkej miere
v porovnaní s verejnými obstarávateľmi z iných krajín EÚ [3, 4] a tiež v porovnaní aj s ekonomicky vyspelými krajinami mimo EÚ [5].
Faktory
, pre ktoré sa
kvalitatívne kritériá v SR neuplatňujú vo vyššej miere
, sa dajú uchopiť z rôznych aspektov a dajú sa charakterizovať ako dôvody na strane verejného obstarávateľa (nedostatok času na komplexnejšiu prípravu a vyhodnotenie súťaže, neskúsenosť, neochota niesť riziko s uplatnením neodskúšaného postupu) a dôvody, ktoré verejný obstarávateľ nemá v pôsobnosti (osobitné vytváranie kazuistiky riadiacich orgánov a orgánov kontroly, trhové obmedzenia). Určité obmedzenie v ich uplatňovaní predstavuje aj tá skutočnosť, že sa vo významne vysokej miere používa postup verejnej súťaže v prípadoch, keď by bol primeranejší iný
nota bene
postup súťažného dialógu alebo inovatívneho partnerstva, pri ktorých sa ponuky vyhodnocujú len na základe najlepšieho pomeru ceny a kvality.
Platí, že
výber kritéria najnižšej ceny vo všeobecnosti samo o sebe nemusí automaticky znamenať nesprávny alebo nevhodný, resp. nevýhodný výber dodávateľa,
pretože napríklad pri obstarávaní tovarov pri ktorých sú kvalitatívne vlastnosti, parametre a ich hodnoty fakticky dané produktom a jeho zaradením [6], je
premietnutie požiadaviek na úroveň kvality tovaru premietnutá do minimálnych požiadaviek na predmet zákazky,
čo možno považovať vo svojej podstate za postačujúce, aj keď v takom prípade treba dávať pozor na možný diskriminačný opis predmetu zákazky, ktorý neumožňuje hospodársku súťaž, pričom zmiernenie takého rizika je ťarcha na strane verejného obstarávateľa, aby mal prehľad o situácii na trhu, či tak ním stanovené požiadavky umožňujú hospodársku súťaž. Zároveň pri obstarávaní rôznych služieb alebo stavebných prác vie verejný obstarávateľ
stanovovaním minimálnych podmienok účasti pre uchádzačov a ich následným splnením od úspešného uchádzača získať dôvodný predpoklad, že hospodársky subjekt bude vedieť zrealizovať zákazku, pretože má s tým ako hospodársky subjekt resp. jeho tím expertov skúsenosť,
pričom tu tiež platí, že ide o tzv. K.O. požiadavku, ktorá musí byť splnená, a preto treba zvažovať použitie podmienok účasti a vážiť ich prísnosť, resp. primeranosť ku konkrétnej obstarávanej zákazke a podmienkam trhu, vzhľadom k tomu, aby neprimerane nezužovali hospodársku súťaž, a to znova na ťarchu verejného obstarávateľa, ideálne vysporiadanú už počas prípravy verejného obstarávania.
Naopak, pri stanovení kvalitatívnych kritérií sú stanovené preferencie verejného obstarávateľa, ktorý ich podľa zvoleného spôsobu honoruje a nastavením relatívnych váh zvýhodňuje, čiže neznemožňuje hospodárskych subjektom predložiť svoju ponuku, ale stanovuje, akú ponuku hospodárskeho subjektu bude pri vyhodnocovaní preferovať [7].
Zároveň prax aj z iných štátov ukazuje, že je možné pri komplexných zákazkách v rámci použitia osobitných metód získať vyššiu hodnotu za peniaze a kvalitnejšiu úroveň plnenia zákazky.
ÚVOD
Metóda BVA bola vytvorená
v USA, konkrétne na Arizonskej štátnej univerzite profesorom
Deanom T. Kashiwagiom
v roku 1991 [8].
Predmetom metódy
je identifikovať a využiť odborné znalosti dodávateľa na
dosiahnutie najlepšej hodnoty za najnižšie náklady a čas,
pričom metóda vychádza z princípov teórie merania informácií nazývanej ako
the principles of Information Measurement Theory
(IMT), ktorá sa začala používať v 70. rokoch 20. storočia a je neustále rozvíjaná rodinou Kashiwaginových [9]. IMT obsahuje osem hlavných konceptov [10], ktoré sú rokmi výskumu potvrdené v princípoch IMT, ktoré okrem iných sú: 1. každý proces alebo udalosť začína od jedného jedinečného stavu k druhému, rýchlosť zmien sa riadi prirodzeným zákonom, 2. koncept vplyvu je nepresný, výsledkom je zložitosť, rozhodovanie a nedostatok zodpovednosti, 3. ľudia a ich prostredie sú pevne dané prirodzeným zákonom prostredníctvom ich vlastného rozhodovania a schopností. Táto teória postuluje, že zaujatosť a rozhodovanie vytvárajú dominantné prekážky porozumenia reality a sú zdrojom rizika, z čoho BVA vychádza a predpoklad, že väčšina rizík a odchýlok v rámci plnenia zákazky vzniká na strane objednávateľa, zadávateľa zákazky, bol následne štúdiami potvrdený.
BVA/BVP
Metóda BVA upravuje komplexný prístup k zadávaniu zákaziek,
riadeniu rizík a projektového riadenia, a to spôsobom, ktorý je v protiklade k bežnému, direktívnemu spôsobu riadenia, rozhodovania a kontroly. Podľa Performance Based Studies Research Group je BVA odskúšaná [11] v praxi v rozličných krajinách (USA, Holandsko, Nórsko, Spojené kráľovstvo, Saudská Arábia, India atď.) s vysokou mierou spokojnosti, zahŕňajúca rôzne oblasti ako zdravotná starostlivosť, výstavba, IT služby a iné služby, pričom sa neustále uvádzaním do praxe rozvíja, aby sa stávala viac efektívnou [12].
V rámci systému BVA je BVP
(Best value procurement)
určená pre výber dodávateľa, ide o metódu hodnotenia ponúk, ktorá predstavuje jednu z metód MEAT [13].
V odbornej literatúre sa možno pri BVP stretnúť aj s pomenovaním
Performance Information Procurement System
[14]. Vzhľadom na skutočnosť, že BVA nie je proces obstarávania, ale faktické uplatňovanie súboru princípov IMT, tak ďalej v texte bude prípadné používanie BVA chápané v kontexte aj ako BVP.
Východiskom pre použitie BVA, resp. iných pokusov o používanie aj iných kritérií okrem najnižšej ceny, bol stav v 70. rokoch v USA, kedy sa väčšinou súťažilo na najnižšiu cenu v rámci stavebných zákaziek. Išlo bežne o systém D-B-B
(design-bid-build)
, pričom panovala nespokojnosť s výsledkami projektov, keď vznikali významné omeškania s dokončením stavieb a tiež bola nespokojnosť s kvalitou výstavby. To podnietilo vznik vytvárať a skúšať aj iné metódy, ktoré by viedli k lepším výsledkom. Prvé pokusy použitia BVA boli v podobe metódy pre obstarávanie, resp. zadanie zákazky v štáte Michigan (USA) na výber strešného systému, v tom čase mala metóda ešte inú štruktúru, pri ktorej sa vychádzalo iba z historických hodnotení výkonnosti, ďalším používaním sa v metóde prešlo z obstarávania na projektový manažment obstarávanej služby a celkovo sa metóda zjednodušila [15]. Autor metódy založil skupinu
Performance based studies research group
(PBSRG), ktorá zbierala, analyzovala dáta z používania metódy a súčasne navrhovala jej zlepšovanie. To umožnilo potvrdiť prípadovými štúdiami predpoklad, že ak riadi výkon plnenia zákazky objednávateľ, resp. investor, tak svojou byrokraciou spôsobuje väčšinu odchýlok [16], ako napríklad omeškanie výstavby. Podobný záver potvrdila aj štúdia z roku 2018 vypracovaná organizáciou Federal Highway Administration v rámci ktorého sa pri hodnotení 291 dokončených projektov ušetrilo pri použití metódy CM/GC
(Construction manager/general contractor)
, D-B/BV
(design-build/best value)
a D-B/LB
(design-build/low bid)
v priemere od 40 do 60% času voči metóde D-B-B [17]. Preto sa alternatívne metódy, resp. BVA metóda uchytila a súčasne sa ďalej používala a používa pri infraštruktúrnych stavebných zákazkách. Pri tvorbe osvedčenej praxe vznikol tzv.
checklist
, kontrolný zoznam, ktorého vyplnením a výsledkom možno dospieť k záveru, či je daná zákazka vhodná pre BVA [18]. Prvé použitie BVA v Európe, resp. v EÚ prebehlo v Holandsku v roku 2005 spolu s autorom metódy pri zákazke na údržbárske práce v Holandskej fakultnej nemocnici Radboud UMC v celkovej hodnote 700 000 eur [19]. Táto prvá skúsenosť vytvorila predpoklady pre použitie metódy aj v ďalších projektoch , pričom nevyhnutným predpokladom bola účasť úradníkov za verejného obstarávateľa a zamestnancov od dodávateľa na konferencii v Arizone. Ďalšia jej implementácia v súlade s právom EÚ si vyžiadala určité jej úpravy, pričom v súčasnosti sa dá povedať, že je v Holandsku [20] táto metóda už bežne používaná a existujú viaceré jej varianty pri ktorých však platí, že použitie typov kritérií a počet kritérií spolu s hlavnými princípmi, zásadami ostávajú nezmenené [21].

Tabuľka 1 Hlavné zásady BVA/BVP

Hlavné zásady BVA/BVP

verejný obstarávateľ nie je odborník, dodávateľ áno

verejný obstarávateľ kritériá hodnotenia vymedzí jednoducho, netechnicky, všeobecne

uchádzači komplexné a zložité riešenie opíšu stručne, jednoducho a netechnicky

uchádzač odôvodní svoje navrhované riešenie uvedením dominantných informácií

hodnotenie je stručné, transparentné a preskúmateľné

ponuka je pred uzatvorením zmluvy rozpracovaná v rámci súčinnosti dodávateľa pred uzatvorením zmluvy

V BVA/BVP sa v rámci fázy výberu dodávateľa uplatňuje päť hodnotiacich kritérií v stanovených relatívnych váhach, pričom uchádzač predkladá informácie o svojej ponuke v štruktúrovanej podobe v rozsahu niekoľkých A4.

Tabuľka 2 BVA/BVP Kritériá

Kritérium Opis kritéria

Odborná úroveň (Level of Expertise)    

priebežné poradie    

štandardne váha 35 %

  • uchádzačove tvrdenia o svojej expertíze, ktoré súvisia s naplnením účelu zákazky    
  • hodnotí sa pozitívne len vtedy, ak je jeho efekt k účelu zákazky vyjadrený číselnou hodnotou (objektívne) [22]    
  • dokument sa hodnotí anonymne

Riziká (Risk Assessment Plan)     priebežné poradie    

štandardne váha 5 %

  • cieľom je vybrať dodávateľa, ktorý je schopný potencionálne riziko identifikovať, ale aj na základe jeho skúseností eliminovať alebo znížiť ich dosah    
  • dokument sa hodnotí anonymne

Pokročilé riešenie (Value Added)    

priebežné poradie    

štandardne váha 5 %

  •  cieľom je umožniť dodávateľom ponúknuť vyššiu hodnotu nad minimálne požiadavky verejného obstarávateľa    
  • kritérium je závislé od zákazky (môže byť neprípustné)    
  • dokument sa hodnotí anonymne

Vlastnosti a schopnosti Projektového manažéra (Interview)    

priebežné poradie    

štandardne váha 20 %

  • projektový manažér je kľúčová osoba na strane budúceho dodávateľa, ktorá riadi projekt – plnenie zmluvy    
  • prebieha 20-30 min. osobný pohovor [23]

Cena ponuky (Price)    

určí konečné poradie   

štandardne váha 35 %

  • určuje sa maximálna prípustná cena a zároveň najnižšia prípustná cena

 

Spôsob hodnotenia kritérií je stanovený ako:
-
anonymné hodnotenie,
-
dvojobálková metóda (cenová časť ponuky a necenová časť ponuky sú oddelené),
-
špecifické prideľovanie bodov, pričom každé kritérium má osobitnú stupnicu [24].
Ad 1. fáza príprava
- verejný obstarávateľ vytvorí svoj tím kvalifikovaných osôb, ktorý je súčasťou projektového tímu pre vykonanie zákazky prostredníctvom metódy BVA. V prípade potreby mu zabezpečí školenie, resp. certifikáciu [25] pre správne aplikovanie tejto metódy v zmysle autorových požiadaviek. V rámci prípravných trhových konzultácií (PTK) sa zákazka predstaví hospodárskym subjektom a akcentuje sa použitie osobitnej metódy výberu dodávateľa. Hospodárske subjekty musia pochopiť zmeny paradigmy BVA. Odborný dodávateľ sa stáva lídrom všetkých účastníkov projektu. Verejný obstarávateľ ako objednávateľ už neminimalizuje riziko svojím manažmentom, riadením a kontrolou. Vďaka tomu minimalizuje svoje dlhé uvažovanie a časté rozhodovanie a ťažisko sa prenáša na odbornosť, expertízu dodávateľa. Počas tejto fázy sa stanovujú projektové ciele zákazky a vytvára sa súťažná dokumentácia.
Pre zákazky s BVA sú typické dokumenty, ako napríklad dokument odbornej úrovne, dokument pokročilého riešenia, dokument rizík, ktoré vypĺňa uchádzač, a k nim prislúchajúce kontrolné listy, ktoré vypĺňa komisia v rámci hodnotenia ponuky a tiež obchodné podmienky vyjadrené zmluvou.
V súťažných podmienkach sa vyjadruje účel zákazky, resp. projektové ciele a nie spôsob dosiahnutia cieľov.
Kritériá a spôsob ich hodnotenia sa neupravujú detailne. Opis overovacej fáze je tiež súčasťou súťažnej dokumentácie.
Ad 2. fáza hodnotenie
- úspešný uchádzač sa vyberá na základe svojej odbornosti špecifickej pre konkrétne obstarávaný predmet zákazky a nie na základe technického rozsahu prác. V rámci hodnotenia dostanú uchádzači šancu sa medzi sebou odlíšiť použitím netechnických výkonnostných metrík na demonštrovanie svojej úrovne schopností a odborností na splnenie požiadaviek a potrieb verejného obstarávateľa. Ponuky sa medzi uchádzačmi neporovnávajú. Uchádzač svoju ponuku predkladá v šablóne pre vyplnenie na maximálne dve A4 ku kritériu.
Nosná časť uchádzačovej ponuky sú tvrdenia
(claimy)
, ktoré majú vyjadrovať expertízu plnenia. Tieto tvrdenia sa podporujú dominantnými informáciami.
Ad 3. fáza overovanie
- táto fáza prebieha iba s uchádzačom, ktorý je vyhodnotený ako najlepší a predchádza uzatvoreniu zmluvy.
Vybraný uchádzač predstavuje postup realizácie zákazky, vytvára plán rizík, nastavuje mechanizmus k sledovaniu plnenia riadne a včas.
Verejný obstarávateľ overuje pravdivosť hodnotených údajov. Ak v overovacej fáze uchádzač neobháji svoje dominantné informácie, tak má byť v zmysle metódy vylúčený, čo pri sa metóde m4E, ktorá vznikla implementáciou BVA v právnom poriadku ČR zmenilo na následok, že uchádzač dostane menej bodov. Táto fáza je upravená v § 46 (Objasnění nebo doplnění údajů, dokladů, vzorků nebo modelů) a § 104 (Další podmínky pro uzavření smlouvy) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v z. p. p.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.